BirgitS BirgitS skrev:
Hur viktig är altandörren i badrummet?
För utan den går det nog att minska badrummet lite till förmån för stora sovrummet. Nu har jag ju inte måtten men om man vrider badkaret så att det är längs ytterväggen så kan man ha kommoden mellan badkaret och toaletten (eller kommod närmast dörren och sen toaletten). Då kan utrymmet som kommoden tar i stället användas till stora sovrummet och då kan man flytta sovrumsdörren utåt också.
Ja det har vi nog inte landat i helt ännu. Den kändes viktigare i de förslag jag visade i första posten när bastu var placerad utanför huskroppen. Nu när bastu ryms inomhus och om vi stryker badtunna eller placerar den på annat ställe så behövs ingen altandörr eller altan för den delen..

Så det är absolut en möjlighet att offra en garderob för lite större sovrum men som Jarlsgård påpekar så är det nog inte ett bekymmer även med en 180cm säng. Jag tror att den stora förvaringen med sittbänk går vinnande men det blir att grubbla vidare.

J Jarlsgård skrev:
Ja stora sovrummet är något ihoptryckt, dock tror jag inte att det är några monster bekymmer egentligen i praktiken.

Utgick ifrån mitt egna sovrum som inte upplevs speciellt kompakt, där sängen har ~3.1 meters bredd, varav sängen då tar upp 180 cm. I mitt redovisade förslag ovan så är det 2.88 meter, så med en 180 säng är det ändå styvt 50 cm fritt på var sida, vilket bör funka (tänker jag som då själv har 60-65 cm och inte upplever det tajt)
 
BirgitS
Om ni är nöjda med ett mindre sovrum så kan förstås kommodutrymmet användas för att få en större garderob inne i sovrummet och en vanlig garderob vid ytterväggen. Om man föredrar att ha garderober i sovrummet i stället för i en korridor.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
Man kan även fundera på en förskjutning i sidled av den nya husdelen. Det gör att huset inte känns så långt, samt att det gör placeringen av dörren i köket mer flexibel.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan även fundera på en förskjutning i sidled av den nya husdelen. Det gör att huset inte känns så långt, samt att det gör placeringen av dörren i köket mer flexibel.
Ja det har vi faktiskt grubblat lite på men jag inbillar mig att det blir en mer komplicerad konstruktion. Takfoten är ganska låg idag och skulle innebära att den nya delen måste bli något högre. För du tänker likt det som beskrivs i "Förskjuten förlängning" https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse#sida-2

Vi kommer att byta panel på befintlig del där kök är idag så att det smälter ihop med utbyggnaden men det känns svårt att greppa om det kommer att upplevas för långt innan det är påbörjat.

Men vi ritar vidare efter @Jarlsgård skiss och är väl någonstans här nu i tankarna.
Skiss av ett hus från ovan som visar layouten för en planlösning med potentiell utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det blir knepigare med tätskiktet när altandörren är så nära duschen (samt svårare skydda dörr med karm från fuktskador) så fundera på om det blir bättre att byta plats på duschen och bastudörren.
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir knepigare med tätskiktet när altandörren är så nära duschen (samt svårare skydda dörr med karm från fuktskador) så fundera på om det blir bättre att byta plats på duschen och bastudörren.
Ja men det har du helt rätt i, bra poäng. Väldigt tacksam för all input jag har fått. :)
 
Hemmakatten
För mig är det självklart och guld värt att ha en dörr uti trädgården från badrummet! Behåll den! Och gör gärna en liten uteplats med ett par stolar att sitta och svalka sig i efter bastubadet. Och ja, har ni möjlighet så gör en vedeldad bastu. Har haft både och, vedeldat är fantastiskt.

Är badkar ett måste? Om det är det så kolla att er vvb klarar att fylla badkaret med varmvatten, riktigt varm vatten, samtidigt som andra diskar, duschar mm.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.