Visionärskan skrev:
Jättefin bastu Fredrik! Tack för bilderna, precis vad vi behövde se. Det ser ju hur bra ut som helst.
Du får komma och provsitta, den finns i Helsingborg!
Jag röstar också på alternativ 2. En bänk att vika tvätt på är ju nästan ett måste.
 
KnockOnWood skrev:
Det är visserligen helt off topic, men jag begriper inte hur man kan bygga ett rum för personlig hygien utan en toalettstol.

Varför inte flytta klädtvätten till ett av de andra små toalettrummen och kalla det för tvättstuga, och flytta en toa hit?

Så fort man börjar blaska med vatten blir man ju för tusan kissnödig.
Skall man då, blöt och dan, springa genom huset/lägenheten för att "göra sina behov"?
De moderna människorna gör det i handfatet eller vid duschen. Så gör dem i varje fall på krogen eller på vissa privata fester när nöden tränger på efter all öl. Ganska tråkigt att basta utan öl faktiskt.;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
slurppe99 skrev:
...Ganska tråkigt att basta utan öl faktiskt.;)
Jag vet!
Har varit och badat bastu hos en Mormon.
De dricker ju inte ens kaffe, vete tusan om de använder tandkräm eller deodorant heller :p
 
Håller med om att tre toaletter är onödigt, och toalett och bastu är mindre bra kombination. Vi valde att bygga om gästtoaletten till städskrubb med utslagsvask och där fick även 300-liters VVB plats. Grannen har tvättmaskin och torktumlare där, och plats för tvättkorgar, men det bygger på att dörren sitter på sidan.

Vad vill jag då med detta? Jo:
Se till att välja en duschblandare med kran så att man kan fylla på skurhinken där, då kan ni hoppa över tvättstället.
Om man höjer upp tvättmaskin och torktumlare får det plats en rejäl förvaringslåda under, finns färdiga möbler för detta.
 
  • Gilla
Visionärskan och 1 till
  • Laddar…
Ritning av ett kombinerat badrum och bastu med måttangivelser och inredningsföremål som bastubänkar och dusch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni kan även ha dusch inne i bastun, det fungerar också väldigt bra enligt mig då jag är uppvuxen på det sättet.
Handfatet kan bytas mot tvättställ och även omfatta överskåp. Vill ni ha möjlighet att separera bad och tvätt av kläder kan man montera upp ett draperi för tvättväggen så slipper man se den.
Den lediga ytan kan brukas till att hänga tvätt eller sitta och svalka av sig efter bastun.

2 meter bred bastu är ju bekvämt men det räcker ju även med 1,5-1,6 meter bred bastu för 2-3 personer, dessutom får ni ett djup på bastun som ger rymd.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Det blev det faktiskt ingendera av de planlösningar som föreslagits. Känner mig skyldig att visa vilken planlösning vi sist och slutligen kör med:
Ritning av en bastu med glasvägg, markerad zon för våtrumsmatta och ljusgrönt/grått kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en närmare titt på just bastulösningen med glaset:
3D-modell av bastu med måttangivelser, våtrumsmatta på golvet och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialval är Tarketts våtrumsmatta Circle Flower, och sen ett rektangulärt 15x40 ljusgrönt/grått kakel på väggarna. Värmebehandlad asp i taket och bastun. Dessa läggs in denna vecka, så då får vi se hur det artar sig :) Spännande! Mycket glada att vi själva bara stått för planeringen, byggare har fixat resten. Sen när vi flyttar in blir det väl att börja ta sig an mindre projekt här och där.
 
  • Gilla
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.