Hej, Huset har 25 Ah, vi har en bergvärme på 16Ah och 4Ah tillskott
Till detta finns en effektvakt.
Nu funderar vi på en elbil, och kunna ladda den hemma.
Det blir inte så mycket el över på vintern, vill heller inte att när bilen laddas att det påverkar
hushållselen.
Skulle vilja att hushållselen får prio 1,bergvärmen prio 2 och elbilen prio 3
Finns det en lösning för detta ?
Thomas
Till detta finns en effektvakt.
Nu funderar vi på en elbil, och kunna ladda den hemma.
Det blir inte så mycket el över på vintern, vill heller inte att när bilen laddas att det påverkar
hushållselen.
Skulle vilja att hushållselen får prio 1,bergvärmen prio 2 och elbilen prio 3
Finns det en lösning för detta ?
Thomas
En färdig lösning vet jag inte om det finns men det är en rätt enkel uppgift för en PLC eller en liten ESP-modul med logik.
Frågan är väl om det finns någon laddbox som kan ta emot sådan information eller om man måste bygga något eget? Rimligen borde man kunna prata modbus med många laddboxar men jag vet inte om registerspecifikationerna publiceras.
Ett tips är att ström mäts i A (Ampere), inte i Ah (Amperetimmar).
Frågan är väl om det finns någon laddbox som kan ta emot sådan information eller om man måste bygga något eget? Rimligen borde man kunna prata modbus med många laddboxar men jag vet inte om registerspecifikationerna publiceras.
Ett tips är att ström mäts i A (Ampere), inte i Ah (Amperetimmar).
Det finns belastningsvakt för 2 steg, på äldre tid fanns det en med 3 steg. men då måste det finns kontaktorer som bryter effekten. Och dom går inte att koppla ihop med en VP. Då VP:en har ett eget sytem i datan för belastningsvakt
Många laddboxar har möjlighet att styras baserat på förbrukningen, typ: https://tibber.com/se/pulse/lastbalansering (Det finns många alternativ, förespråkar denna varken mer eller mindre än något annat)
Har du redan en effektvakt till värmepumpen så behöver du inte tänka mer på den, det fungerar ju redan.
Lastbalanseringen för laddboxen kommer se till att den inte låter bilen ladda om det inte finns ledig kapacitet.
Har du redan en effektvakt till värmepumpen så behöver du inte tänka mer på den, det fungerar ju redan.
Lastbalanseringen för laddboxen kommer se till att den inte låter bilen ladda om det inte finns ledig kapacitet.
Nu vet jag ju inte hur Tibber fungerar men principiellt så riskerar man med den lösningen du förespråkar att hamna i ett läge där bilen laddar men värmepumpen inte går, vilket inte var önskvärt enligt TS.
Tänk så här. Grundbelastning 5 A per fas (jaja, det är högt men för räkneexemplet). Det är kallt ute. VP går, men inte kontinuerligt, och drar då 3x16 A (igen, troligen inte men för räkneexemplet). TS kommer hem med bilen och pluggar in den. Tibber (eller annan tjänst) noterar att belastningen är 21 A per fas och tillåter då bilen att ladda med resterande utrymme. Därefter stannar VP. Tibber noterar detta och säger "kör hårt" till laddboxen som nu får 3x16 A att ladda med. När VP vill starta igen så ser dess belastningsvakt (som troligen är separata från Tibber, med egna strömkännare) att tillgängligt utrymme är för litet och startar inte.
Jag tror att det i praktikten inte är något problem alls om inte TS har en gravt underdimensionerad VP som kräver kontinuerligt tillskott och dessutom har en hysteriskt ineffektiv kompressor. Huvudsäkringar på 3x25 A räcker väldigt långt, även om man vill stå och laga mat, tvätta, torktumla osv samtidigt.
Min BVP drar ca 5 A per fas när kompressorn går. Den går typ aldrig på tillsats. Vanlig hushållsel, om man inte kör restaurangmaskiner i köket parallellt med multipla enorma speldatorer och en tvättstuga värdig en mindre BRF, är i stort sett försumbart.
Tänk så här. Grundbelastning 5 A per fas (jaja, det är högt men för räkneexemplet). Det är kallt ute. VP går, men inte kontinuerligt, och drar då 3x16 A (igen, troligen inte men för räkneexemplet). TS kommer hem med bilen och pluggar in den. Tibber (eller annan tjänst) noterar att belastningen är 21 A per fas och tillåter då bilen att ladda med resterande utrymme. Därefter stannar VP. Tibber noterar detta och säger "kör hårt" till laddboxen som nu får 3x16 A att ladda med. När VP vill starta igen så ser dess belastningsvakt (som troligen är separata från Tibber, med egna strömkännare) att tillgängligt utrymme är för litet och startar inte.
Jag tror att det i praktikten inte är något problem alls om inte TS har en gravt underdimensionerad VP som kräver kontinuerligt tillskott och dessutom har en hysteriskt ineffektiv kompressor. Huvudsäkringar på 3x25 A räcker väldigt långt, även om man vill stå och laga mat, tvätta, torktumla osv samtidigt.
Min BVP drar ca 5 A per fas när kompressorn går. Den går typ aldrig på tillsats. Vanlig hushållsel, om man inte kör restaurangmaskiner i köket parallellt med multipla enorma speldatorer och en tvättstuga värdig en mindre BRF, är i stort sett försumbart.
Principiellt skulle det kanske gå men det blir en väldigt klyddig lösning. Man skulle då kunna mata ett relä från belastningsvakten och ordna en brytning (eller slutning) mot en ingång på BVP som blockerar kompressor och tillsats (finns åtminstone på min Nibe, troligen även på andra VP) samt ha någon lösning mot laddboxen som bryter den helt. Det blir dock inte alls bra för laddboxen misstänker jag och det blir on/off istället för att bilen kan ladda med det som blir över.J jonaserik skrev:
Ja, jag kör inte med Tibbers lösning själv, har Ferroamp och även om det fenomenet du beskriver *kan* inträffa under vissa specifika omständigheter så är det ju mest en fråga om att sätta nivåerna korrekt.tommib skrev:Nu vet jag ju inte hur Tibber fungerar men principiellt så riskerar man med den lösningen du förespråkar att hamna i ett läge där bilen laddar men värmepumpen inte går, vilket inte var önskvärt enligt TS.
Tänk så här. Grundbelastning 5 A per fas (jaja, det är högt men för räkneexemplet). Det är kallt ute. VP går, men inte kontinuerligt, och drar då 3x16 A (igen, troligen inte men för räkneexemplet). TS kommer hem med bilen och pluggar in den. Tibber (eller annan tjänst) noterar att belastningen är 21 A per fas och tillåter då bilen att ladda med resterande utrymme. Därefter stannar VP. Tibber noterar detta och säger "kör hårt" till laddboxen som nu får 3x16 A att ladda med. När VP vill starta igen så ser dess belastningsvakt (som troligen är separata från Tibber, med egna strömkännare) att tillgängligt utrymme är för litet och startar inte.
Jag tror att det i praktikten inte är något problem alls om inte TS har en gravt underdimensionerad VP som kräver kontinuerligt tillskott och dessutom har en hysteriskt ineffektiv kompressor. Huvudsäkringar på 3x25 A räcker väldigt långt, även om man vill stå och laga mat, tvätta, torktumla osv samtidigt.
Min BVP drar ca 5 A per fas när kompressorn går. Den går typ aldrig på tillsats. Vanlig hushållsel, om man inte kör restaurangmaskiner i köket parallellt med multipla enorma speldatorer och en tvättstuga värdig en mindre BRF, är i stort sett försumbart.
Nja, hur tänker du då att du skulle sätta nivåerna för att förhindra detta?
Som sagt, jag tror inte man behöver göra något alls. Min BVP har inte ens belastningsvakten inkopplad (men jag har iofs inte heller elbil). När jag tar en snabb titt på senaste tre månaderna så ser jag ett trettiotal spikar över 10 A på en fas (den mest belastade) och tre som når upp till 15 A. På en fas. Medeleffekten (eyeball) ligger senaste månaden kring 2 kW, på mina 25 A huvudsäkringar som tolererar upp till 17 kW nominellt (och mer under kortare perioder). Att lägga en elbil på detta skulle inte vara något problem alls.
Som sagt, jag tror inte man behöver göra något alls. Min BVP har inte ens belastningsvakten inkopplad (men jag har iofs inte heller elbil). När jag tar en snabb titt på senaste tre månaderna så ser jag ett trettiotal spikar över 10 A på en fas (den mest belastade) och tre som når upp till 15 A. På en fas. Medeleffekten (eyeball) ligger senaste månaden kring 2 kW, på mina 25 A huvudsäkringar som tolererar upp till 17 kW nominellt (och mer under kortare perioder). Att lägga en elbil på detta skulle inte vara något problem alls.
Se till att det finns ledig effekt för värmepumpen när bilen laddar, går uttaget (utöver laddningen) över den gränsen som pumpen (och eventuellt tillskott) behöver, stäng av laddningen.
I och med att det görs via API'er är det ju inget problem att slå på och av den gång på gång som om det vore en kontaktar.
Då kommer värmepumpen alltid kunna köra om den inte blir begränsad av sin egen effektvakt på grund av övrig belastning i huset.
Värmepumpen kör ju intermittent, så det räcker ju i de allra flesta fall att ladda bilen när den inte är igång. (Behöver man snabbare laddning vid något tillfälle är det ju bara att stänga av smartladdning i Tibber-appen och låta bilen få prioritet en stund)
I och med att det görs via API'er är det ju inget problem att slå på och av den gång på gång som om det vore en kontaktar.
Då kommer värmepumpen alltid kunna köra om den inte blir begränsad av sin egen effektvakt på grund av övrig belastning i huset.
Värmepumpen kör ju intermittent, så det räcker ju i de allra flesta fall att ladda bilen när den inte är igång. (Behöver man snabbare laddning vid något tillfälle är det ju bara att stänga av smartladdning i Tibber-appen och låta bilen få prioritet en stund)
Jaha. Det är ju inte annorlunda än att bara begränsa billaddningen till en viss maxström. Du kan då aldrig ta ut max eftersom du måste lämna utrymme för pumpen. Jag tänkte mig en lösning där man vill kunna maxa laddningen när pumpen inte går. Utan att blanda in manuellt knappande.
Ja, ska du göra det så behöver man ju lägga laddaren utanför värmepumpens effektvakt, vilket ju förvisso oftast är enkelt i samband med att man installerar den.tommib skrev:
Då kan man ju låta laddaren ta allt upp till 25A som inte används av huset inklusive värmepumpen i övrigt.
Inga problem. Hushållselen påverkas ju aldrig så länge du inte drar nån huvudsäkring. Alltså prio 1. Jag har sådär. Huvudsäkring 25 A, BVP som har lastbalansering (effektvakt) och billaddare som har dito. BVP har aldrig strypts vad jag vet (den läser av husets faser och är inställd så att den stryper om totalen går över 25 A).J juppe65 skrev:
Billaddaren läser även den av husets faser, och där har jag ställt in att hustes max är 14 A. Detta eftersom jag har effekttaxa och vill hålla nere effekttopparna. Det är billaddantet som står för topparna. Och eftersom effekttaxan är lägre på natten så har jag dessutom schemalagt laddningen till natten. Mina effekttoppar ligger på en 8-9 kW cirkus. BVP tar inte många kW.
Värmepumpen kommer extremt sällan att behöva 16A, skippa effektvakten för den. Med 25A säkring så klarar ni lätt av 30A i en timme (eller kanske två). Så ha effektvakt enbart på laddningen till bilen...