va
H Hensås skrev:
@xxargs

Mycket bra skriven text.

För två år sedan då den funkade kunde jag ställa tempen på vredet (1 -5) och börja på ettan och sedan höll den sig där tills jag vred upp den högre. Då kunde jag höra "klicket" från termostaten när jag vred på den. Nu är ett större obalans mellan kyl o frys. Snarare -25 i frys och 0° i kyl

Därav om jag borde byta termostaten igen eller byta till någon ntc variant kanske? Likt bilden
[bild]

Men håller med om att det är ett reglerproblem.
vanligt att dessa termostater ger upp med orimliga reglervärden
byt denna
https://fixpart.co.uk/product/dometic-207585207-thermostat
 
mycket vanlig lösn
X xxargs skrev:
Intressant att det var kyldelen som termostaten satt i - då bör du kunna reglera friare för kyldelen medans frysdelen svansar efter bäst som den kan, och då blir det skitnoga med att magnetlisterna verkligen är täta så man inte får kylläcka och av det för varm frysdel.

En sak till som kan påverka är om hysteresen mellan på och avslagstemperaturen i den nya termostaten är samma som originalet eller om det skiljer sig.




.
mycket vanlig rättare sagt den lösning som alla har
 
H Hensås skrev:
Vad gäller termostatbulbens placering så ligger den i ett dykrör i kyldelen.
[bild]

Markerade på den gamla men en eltejp hur djupt in den var och gjorde likadant nu.[bild]

[bild]
röret är till för att änden på termostaten skall hamna rätt på förångaren
brukar ta stopp där oxå

men viktigast är att du får rätt trermostat med rätt omlagsärden och kappilärrörs längd
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Termostaten är på väg.

Har funderat på om det är strömmarna som dödat befintlig termostat. Ska jag sätta ett relä som styrs av termostaten eller bara montera som det var?
 
H Hensås skrev:
Termostaten är på väg.

Har funderat på om det är strömmarna som dödat befintlig termostat. Ska jag sätta ett relä som styrs av termostaten eller bara montera som det var?
nej det är rent mekaniskt och i vissa fall själva kapillärröret
 
LIte lång tråd så möjligt att jag missat men snurrar fläkten som den ska? Ganska vanligt att de ger upp och skapar liknande problem.
 
Japp fläkten går fint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.