3 080 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
230V induktionshäll koppla perilex
Var inne och kollade i hällen och då såg det ut så att höger sida har fas1,jord och nolla och vänster sida fas3, jord och nolla. Tvåan används inte så kan jag köra som nämnts tidigare bara L1 till L1 vägg och L3 till L3 vägg
Redigerat:
Den första bilden Cylinda, med effekten 7400W ger 32A i min matte = 2 faser.A Ambiii skrev:
Den här bilden ger Max 6000W = 26A.
En fas 16A är lite klent där om du ska använda allt på en gång?
Av nån anledning misstänker jag 2P koppling, men du har ju mätt
till att det ska vara 1P + N enligt tidigare inlägg. Hmm.. mät igen?
Be en elektriker kolla på det? Bör inte kosta så mycket.
Du kommer nog att använda hällen rätt ofta, så det är det värt,
med tanke på allt strul som kan uppkomma.
Så förlängt L1 till uttaget bredvid plus skarvat vidare nolla och jord. L2 skarvad svart—>brun till L1 periflexuttag. L2 och L3 från periuttag till topphatt och L3 (grå) skarvad i en klämma 🧐 katastrof men skulle jag kunna sätta dit L3 och testa?
Jag skulle lägga de tre faserna i kabeln på respektive fas i perilexuttaget och låta en av dem dessutom mata schukouttaget intill. Sedan lägga hällen på de två faser som inte går vidare till schukouttaget. Det går att göra med de kopplingsklämmor som redan sitter där. Men det är inte den allra mest lättanvända sorten. Se till att det blir bra kontakt. Ovanstående gäller förstås under förutsättning att du verkligen har den tredje fasen på den grå ledaren.A Ambiii skrev:
Det som ser mindre bra ut på bilden är den oklamrade kabeln som dessutom är avmantlad utanför uttaget. Sedan är inte grenuttaget till ugnen någon höjdare. Att ugnsmatningen går vidare till fler laster är lite udda men behöver inte vara ett fel i sig.