Var inne och kollade i hällen och då såg det ut så att höger sida har fas1,jord och nolla och vänster sida fas3, jord och nolla. Tvåan används inte så kan jag köra som nämnts tidigare bara L1 till L1 vägg och L3 till L3 vägg

Redigerat:
Eller kan jag koppla både L1+L3 till samma fas i perilexen jag har redan?

Detta är den glaskeramikhäll som sitter nu antagligen enligt 1P+N

• Etikett med elektriska anslutningsdiagram och specifikationer, max 6000W, 230V, CE-märkt, tillverkad i Frankrike.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En till grej jag kollade perilexkontakten och DEN är säkrad med 16A menar ni att jag ska kolla skälva uttaget?

Till spisen är det draget 2,5mm med 3*16A

Bäst är om du får fram 2 faser 16A till hällen. Att koppla den på en fas 16A går det också. Men det är en sämre lösning. Det finns ingen orsak att byta till 25A perilex.

• Gilla
Ambiii
  • Laddar…
Ja ska kolla vart tredje fasen är någonstans. Sedan köra fas mot fan och strunta i tredje?

A Ambiii skrev:
Detta är den glaskeramikhäll som sitter nu antagligen enligt 1P+N
Den första bilden Cylinda, med effekten 7400W ger 32A i min matte = 2 faser.

Den här bilden ger Max 6000W = 26A.

En fas 16A är lite klent där om du ska använda allt på en gång?

Av nån anledning misstänker jag 2P koppling, men du har ju mätt
till att det ska vara 1P + N enligt tidigare inlägg. Hmm.. mät igen?

Be en elektriker kolla på det? Bör inte kosta så mycket.
Du kommer nog att använda hällen rätt ofta, så det är det värt,
med tanke på allt strul som kan uppkomma.

• Gilla
Ambiii
  • Laddar…
Har mätt flertalet gånger 😁 ska kolla bakom och se vad som försegår där

Så förlängt L1 till uttaget bredvid plus skarvat vidare nolla och jord. L2 skarvad svart—>brun till L1 periflexuttag. L2 och L3 från periuttag till topphatt och L3 (grå) skarvad i en klämma 🧐 katastrof men skulle jag kunna sätta dit L3 och testa?

• Ett öppet eluttag med osäker kablage, ledningar, Wago-kopplingar och potentiell säkerhetsrisk.
    Skapa konto
Och ja kommer ta hit en elektriker men vill testa att hällen fungerar

A Ambiii skrev:
Så förlängt L1 till uttaget bredvid plus skarvat vidare nolla och jord. L2 skarvad svart—>brun till L1 periflexuttag. L2 och L3 från periuttag till topphatt och L3 (grå) skarvad i en klämma 🧐 katastrof men skulle jag kunna sätta dit L3 och testa?
Jag skulle lägga de tre faserna i kabeln på respektive fas i perilexuttaget och låta en av dem dessutom mata schukouttaget intill. Sedan lägga hällen på de två faser som inte går vidare till schukouttaget. Det går att göra med de kopplingsklämmor som redan sitter där. Men det är inte den allra mest lättanvända sorten. Se till att det blir bra kontakt. Ovanstående gäller förstås under förutsättning att du verkligen har den tredje fasen på den grå ledaren.

Det som ser mindre bra ut på bilden är den oklamrade kabeln som dessutom är avmantlad utanför uttaget. Sedan är inte grenuttaget till ugnen någon höjdare. Att ugnsmatningen går vidare till fler laster är lite udda men behöver inte vara ett fel i sig.

• Gilla
Ambiii
  • Laddar…
Okej kopplade fas till fas och satt på hällen men den låter som om en platta är på när den är i stanby? Enligt bruksanvisningen så borde jag koppla en fas och brygga dem i hällen?

• Elektriska kopplingsscheman för 1-fas och 2-fas anslutningar, kablage, säkring, installationsanvisningar på svenska.
    Skapa konto
En säkring har gått på vänster sida så ska byta och testa igen

A Ambiii skrev:
Okej kopplade fas till fas och satt på hällen men den låter som om en platta är på när den är i stanby? Enligt bruksanvisningen så borde jag koppla en fas och brygga dem i hällen?
Hm? Fas till fas? Du hade väl bara en fas i uttaget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.