ThunderHoney ThunderHoney skrev:
Bra input ang. effekt. Är ett mindre isolerat utrymme på ca 14kvm. Jag provar. Har aldrig kört elementet på särskilt hög effekt
Har du jordade eller ojordade uttag i rummet? Är uttagen ojordat ska du inte ansluta jorden på elementet eller än bättre köpa ett som är dubbelisolerat och som då INTE ska/får jordas

• Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
Är ett mindre isolerat utrymme...
Då kanske du ska fundera på att isolera mer? 😉

• Haha
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Har du jordade eller ojordade uttag i rummet? Är uttagen ojordat ska du inte ansluta jorden på elementet eller än bättre köpa ett som är dubbelisolerat och som då INTE ska/får jordas
Bra poäng! Har egentligen inte tänkt på det. Får kolla! Vad är grejen med dubbelisolerat?

K
Bra poäng! Har egentligen inte tänkt på det. Får kolla! Vad är grejen med dubbelisolerat?
En effekt av isoleringen är att det inte behövs jord. Det är den effekt som här är relevant.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
En dubbelisolerad apparat har två lager isolering eller en förstärkt isolering.

Även om det blir ett fel i den grundläggande isoleringen finns ett lager till som skyddar.
Det krävs alltså mer än ett fel för att bli farligt vid normalt användande som är kravet i Elsäkerhetsverkets föreskrifter.

Det heter även klass II och har symbolen dubbelkvadrat.

Jag tycker att det är olämpligt att ansluta element utan dragavlastning. Det blir lätt tokigt när någon tar ner elementet för att måla bakom.

Kopplingsboxar för element är praktiska.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag har använt kopplingsdosa för spis/tvättmaskin till element.
De bygger så lite från vägg, och har dragavlastning.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har använt kopplingsdosa för spis/tvättmaskin till element.
De bygger så lite från vägg, och har dragavlastning.
Du menar väl anslutningsdosa, men bäst är väl ändå den dosa som följer med elementet. Dom får ju plats mellan element och vägg.

E elmont skrev:
Du menar väl anslutningsdosa, men bäst är väl ändå den dosa som följer med elementet. Dom får ju plats mellan element och vägg.
Ja, anslutningsdosa. Men jag har haft element där någon dosa inte följer med. Då har spis/tvättmaskins dosa funkat bra. Eller när man vill byta dosa till äldre element.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.