Hej!
Har ett äldre 230v element som lagt av och behöver bytas. Det är fast kopplat till plint i dosa och jag vill försäkra mig om att det är rätt gjort innan jag monterar nytt på samma vis.
Från väggen kommer fyra kablar svart, vit, grön samt gulgrön jord. Dessa går in i dosan där den vita är isolerad med någon slags hatt( eller vad man säger). I dosan kopplas grön mot elementets blå tråd , svart mot brun och jord till jord. Kan man göra så? Mäter 230v mellan svart+jord och mellan grön+jord men svart+grön ger 400v.
Kan jag köpa nytt 230v element. Klippa stickpropp och koppla likadant eller är det fel och dumt?
Tacksam för all hjälp!
Har ett äldre 230v element som lagt av och behöver bytas. Det är fast kopplat till plint i dosa och jag vill försäkra mig om att det är rätt gjort innan jag monterar nytt på samma vis.
Från väggen kommer fyra kablar svart, vit, grön samt gulgrön jord. Dessa går in i dosan där den vita är isolerad med någon slags hatt( eller vad man säger). I dosan kopplas grön mot elementets blå tråd , svart mot brun och jord till jord. Kan man göra så? Mäter 230v mellan svart+jord och mellan grön+jord men svart+grön ger 400v.
Kan jag köpa nytt 230v element. Klippa stickpropp och koppla likadant eller är det fel och dumt?
Tacksam för all hjälp!
Jag har respekt för el!
Moderator
· Stockholm
· 52 469 inlägg
Nej snarare ca 3ggr högre effekt än märkeffekten. Så det har troligen dragit ca 3 kW. Effekten ökar med spänningen i kvadrat, om resistansen är oförändrad.D Dilato skrev:
Fascinerande att det överhuvudtaget har gått.
Men skall du byta ut det här elementet så kanske du borde överväga att köpa ett större än 1kW. Om rummet har värmts med 3 kW, så kanske det blir klent med 1 kW.
Redigerat:
Det gamla kanske har överlevt så länge tack vare att det varit överdimensionerat och bara gått en bråkdel av tiden?H hempularen skrev:
Men det är en bra poäng.
Bra input ang. effekt. Är ett mindre isolerat utrymme på ca 14kvm. Jag provar. Har aldrig kört elementet på särskilt hög effekt
Moderator
· Stockholm
· 52 469 inlägg
Då borde 1 kW räcka