Hej!

Har ett äldre 230v element som lagt av och behöver bytas. Det är fast kopplat till plint i dosa och jag vill försäkra mig om att det är rätt gjort innan jag monterar nytt på samma vis.

Från väggen kommer fyra kablar svart, vit, grön samt gulgrön jord. Dessa går in i dosan där den vita är isolerad med någon slags hatt( eller vad man säger). I dosan kopplas grön mot elementets blå tråd , svart mot brun och jord till jord. Kan man göra så? Mäter 230v mellan svart+jord och mellan grön+jord men svart+grön ger 400v.

Kan jag köpa nytt 230v element. Klippa stickpropp och koppla likadant eller är det fel och dumt?

Tacksam för all hjälp!

• Elektrisk kopplingsdosa med kablar i olika färger, inklusive gulgrön, blå och brun, monterade i anslutningsplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ThunderHoney ThunderHoney skrev:
Har ett äldre 230v element som lagt av och behöver bytas
Du har enligt dina mätningar ett 400V element som går på två faser och har ingen nolla i dosan.
Då kan du inte koppla in ett 230V element där, såvida den vita inte är en nolla vilket inte är troligt.

Redigerat:
  • Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
Så märkligt! För på elementet står det 230v!

• Närbild av en vit elementtermostat med vred och strömbrytare, markerad med 230V 50 Hz och GNOSJÖ Klimatprodukter AB.
    Skapa konto
Då är det inte så konstigt att det har gått sönder...

• Gilla
m4n63 och 8 till
  • Laddar…
Det syns ju tydligt i dosan att någon klåpare kopplat så det är väl inte så konstigt att det även blev fel element.
Elementet har drivits med 73% övereffekt så det är inte konstigt att det gått sönder.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Då är det inte så konstigt att det har gått sönder...
Nej det är kanske inte det. Bara att lägga till listan av spännande och kreativa elarbeten jag hittar i huset. Tack för input. Blir till att köpa nytt 400v element med kopplingsdosa.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej det är kanske inte det. Bara att lägga till listan av spännande och kreativa elarbeten jag hittar i huset. Tack för input. Blir till att köpa nytt 400v element med kopplingsdosa.
Det var ju bra att kollade och frågade, kunde blivit rejält fel annars 😇

Ja, nya element med elektronisk termostat är inte lika förlåtande...

Jag har respekt för el!

Sliten elinstallation med synliga kablar och smutsigt vägguttag.
Skapa konto

• Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det syns ju tydligt i dosan att någon klåpare kopplat så det är väl inte så konstigt att det även blev fel element.
Elementet har drivits med 73% övereffekt så det är inte konstigt att det gått sönder.
Nej snarare ca 3ggr högre effekt än märkeffekten. Så det har troligen dragit ca 3 kW. Effekten ökar med spänningen i kvadrat, om resistansen är oförändrad.

Fascinerande att det överhuvudtaget har gått.

Men skall du byta ut det här elementet så kanske du borde överväga att köpa ett större än 1kW. Om rummet har värmts med 3 kW, så kanske det blir klent med 1 kW.

Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men skall du byta ut dte här elementet så kanske du borde överväga att köpa ett större än 1kW. Om rummet har värmts med 3 kW, så kanske det blir klent med 1 kW.
Det gamla kanske har överlevt så länge tack vare att det varit överdimensionerat och bara gått en bråkdel av tiden?
Men det är en bra poäng.

• Gilla
pacman42 och 3 till
  • Laddar…
Bra input ang. effekt. Är ett mindre isolerat utrymme på ca 14kvm. Jag provar. Har aldrig kört elementet på särskilt hög effekt

Bra input ang. effekt. Är ett mindre isolerat utrymme på ca 14kvm. Jag provar. Har aldrig kört elementet på särskilt hög effekt
I normala bostadsutrymmen brukar man dimensionera elelement med ca 60-70 Watt/m2.
Ett 1000W element skulle då räcka mer än väl.

• Gilla
ThunderHoney och 1 till
  • Laddar…
Då borde 1 kW räcka

• Gilla
ThunderHoney
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.