Nej, pannan är bortkopplad sen minst 10 år. Jag har bara runt 77-80% verkningsgrad på elpatronen som det verkar, står på ca 48grader, men får bara upp runt 37grader just nu enligt klockan/tempen ovanför elpatronen (den fungerar). I pannan är vattnet också ca 37grader så har ju ingen förlust därimellan.
Så som jag ser det nu så stoppar jag in en förbannades massa kwh i elpatronen men får inte ut allt.
Så som jag ser det nu så stoppar jag in en förbannades massa kwh i elpatronen men får inte ut allt.
Hmm...
Verkningsgraden i en elpatron är i stort sett 100%, all ström du matar in blir värme. Det går inte att räkna fram någon verkningsgrad utifrån vad termostaterna och termometrarna visar, dessa kan visa 5-10 grader fel. Helt normalt, noggrannare blir dyrare...
All ström blir således värme, om sedan all denna värme värmer huset eller pyser iväg nånstans eller värmer huset för att sedan försvinna genom väggar och tak är en annan sak och det är DÄR du ska leta, inte vid själva patronen.
Verkningsgraden i en elpatron är i stort sett 100%, all ström du matar in blir värme. Det går inte att räkna fram någon verkningsgrad utifrån vad termostaterna och termometrarna visar, dessa kan visa 5-10 grader fel. Helt normalt, noggrannare blir dyrare...
All ström blir således värme, om sedan all denna värme värmer huset eller pyser iväg nånstans eller värmer huset för att sedan försvinna genom väggar och tak är en annan sak och det är DÄR du ska leta, inte vid själva patronen.
Jag håller med Fotografen fullständigt. Undersök vart huset läcker värme, kolla hur mycket isolering du har på vinden och i väggarna, kontrollera hur mycket det drar i fönster och dörrar samt hur mycket varmvatten ni använder.
En tegelkåk från 1964 har normalt en dålig isolering så även om väggarna är tjocka behöver det inte betyda att det sitter en fungerande isolering i dem.
En tegelkåk från 1964 har normalt en dålig isolering så även om väggarna är tjocka behöver det inte betyda att det sitter en fungerande isolering i dem.
Som vanligt blir jag nyfiken på varför du ställer frågan just nu, elpatronen är ju från 1970 skriver du.
-Har du nyss flyttat in och ingen aning om vad som är normalt för huset? Börja leta värmeläckor. I värsta fall blir det väl att termofotografera huset.
-Har du byggt om ändrat något? Du skriver om nya vitvaoror och ny el. Kanske lagt in golvvärme där det förut var radiatorer. Börja leta där ombyggnaden påverkat. Kan nåt ha gjorts fel? Var inte golvet tillräckligt isolerat för golvvärme?
-Har du bott länge och helt plötsligt skenar förbrukningen iväg? Först i så fall bör du börja leta fel på elpatronen, men Fotografen har rätt. Elen som går in till patronen blir värme till 100%, någonstans måste värmen ta vägen.
Sen var nog undersökningen lite väl ovetenskaplig, om 22% av förbrukningen är hushållsel blir det över 10 000 kronor på ett år, låter väldigt högt, då har du nog fel på någon kyl eller frys.
Det du fick ut var ett ögonblicksvärde som inte säger något alls. Ungefär som att säga att en traktor är snabbare än en ferarri för att du sett en traktor köra förbi en parkerad Ferarri.
MVH
Jonas A
-Har du nyss flyttat in och ingen aning om vad som är normalt för huset? Börja leta värmeläckor. I värsta fall blir det väl att termofotografera huset.
-Har du byggt om ändrat något? Du skriver om nya vitvaoror och ny el. Kanske lagt in golvvärme där det förut var radiatorer. Börja leta där ombyggnaden påverkat. Kan nåt ha gjorts fel? Var inte golvet tillräckligt isolerat för golvvärme?
-Har du bott länge och helt plötsligt skenar förbrukningen iväg? Först i så fall bör du börja leta fel på elpatronen, men Fotografen har rätt. Elen som går in till patronen blir värme till 100%, någonstans måste värmen ta vägen.
Sen var nog undersökningen lite väl ovetenskaplig, om 22% av förbrukningen är hushållsel blir det över 10 000 kronor på ett år, låter väldigt högt, då har du nog fel på någon kyl eller frys.
Det du fick ut var ett ögonblicksvärde som inte säger något alls. Ungefär som att säga att en traktor är snabbare än en ferarri för att du sett en traktor köra förbi en parkerad Ferarri.
MVH
Jonas A
Elmätaren:
66240 18/1 23:29
66328 19/1 19:30
Detta ger ca 88kw på 20h, eller 4,4kw/h.
Det finns inga stora läckage i huset, om man tittar på in- och ut-temperaturer.
Vattnet i beredaren/pannan är ca 36 grader
Utgående vatten till element är 34grader
Returen är ca 27 grader
Beredaren har en 150liters tank.
Golvvärmen har nu 22 ut och 21 in med steg 2 på cirkpumpen.
Variationerna beror på att jag labbat lite men detta är stabila värden sen några timmar tillbaka.
Som jag ser det så går min elpatron på 50% hela tiden, alt full fart 50% av tiden. Min elpatron borde inte ha några problem att vara avstängd minst 50-75% av tiden för att orka hålla 34grader på 150 liter, eller?
Det är där jag ser förlusten. Jag är ensam och duschar en gång om dagen á10min. Hade duschat före elmätaravläsningen igårkväll, och inte duschat ännu idag.
66240 18/1 23:29
66328 19/1 19:30
Detta ger ca 88kw på 20h, eller 4,4kw/h.
Det finns inga stora läckage i huset, om man tittar på in- och ut-temperaturer.
Vattnet i beredaren/pannan är ca 36 grader
Utgående vatten till element är 34grader
Returen är ca 27 grader
Beredaren har en 150liters tank.
Golvvärmen har nu 22 ut och 21 in med steg 2 på cirkpumpen.
Variationerna beror på att jag labbat lite men detta är stabila värden sen några timmar tillbaka.
Som jag ser det så går min elpatron på 50% hela tiden, alt full fart 50% av tiden. Min elpatron borde inte ha några problem att vara avstängd minst 50-75% av tiden för att orka hålla 34grader på 150 liter, eller?
Det är där jag ser förlusten. Jag är ensam och duschar en gång om dagen á10min. Hade duschat före elmätaravläsningen igårkväll, och inte duschat ännu idag.
Det här är tidsreläet jag köpte nytt för ca 4månader sen, el-patronen verkade ha hängt sig, hade ruggigt varmt i pannrummet i okt, pannan låg på ca 70grader.
En annan sak, när jag brutit strömmen via strömbrytaren före elpatronen och slår på den igen så snurrar elmätaren igång direkt till 6sek per varv (från 27 sek). Dvs ingen fördröjning verkar infinna sig?!
En annan sak, när jag brutit strömmen via strömbrytaren före elpatronen och slår på den igen så snurrar elmätaren igång direkt till 6sek per varv (från 27 sek). Dvs ingen fördröjning verkar infinna sig?!
Jag har 150 liter och ställd nu på 47grader (kommer upp i 37grader enligt beredaren och utgående rör på elpatron), förbrukar 105kwh/dygn. Det är ju helt sjukt!Peter2400 skrev:
Ok om returvattnet var 5 grader på både golvvärme och element, då går det ju åt energi till att värma det tillbaka till de 38grader den kommer upp i, men det tappar 1grad på golvvärmen, och 11grader på elementen. Då är det 5 element vattnet går igenom.
Det känns som att elpatronen slår aldrig ifrån utan bara fortsätter pumpa ut 4,4kw per timme.
Jag tror:
Termostaten står på 47 grader, elpatronen ska då slå ifrån när det passerande vattnet kommer upp till den tempen?
Men eftersom han aldrig kommer upp till de 47graderna, utan bara 38grader så går elpatronen hela tiden istället och försöker komma upp till de 47 grader där den skall slå ifrån. Den går väl med automatik så fort tempen sjunker under.... typ 40-45grader?
Låter det rimligt?
Huset förbrukar helt enkelt c:a 4,4 kW per timme det är den bittra sanningen och har du inte nått läckage på varmvattnet så är huset dåligt isolerat. Det spelar bara marginell roll hur du ställer med elpannan, det är inte där värmen försvinner.
Skulle du inte förbruka den energin som pannan producerar stiger temperaturen i den och den kommer att slå av.
Att ett tegelhus från 1964 skulle dra tex.70 kWh per dygn vid nån plussgrad är nog helt normalt och vid minus 5-10 kanske 100-130 kWh per dygn.
Så leta efter vart värmen försvinner och det är inte i elpannan, men kanske genom golv,väggar, vedpanna, tak, fönster,dörrar.
Att veta vilken temperaturskillnad man har på framledning och retur är ganska ointressant om man inte vet vilka flöden det handlar om, den avgivna mängden värme energi beror ju både på temperaturskillnad och vatten mängden
Skulle du inte förbruka den energin som pannan producerar stiger temperaturen i den och den kommer att slå av.
Att ett tegelhus från 1964 skulle dra tex.70 kWh per dygn vid nån plussgrad är nog helt normalt och vid minus 5-10 kanske 100-130 kWh per dygn.
Så leta efter vart värmen försvinner och det är inte i elpannan, men kanske genom golv,väggar, vedpanna, tak, fönster,dörrar.
Att veta vilken temperaturskillnad man har på framledning och retur är ganska ointressant om man inte vet vilka flöden det handlar om, den avgivna mängden värme energi beror ju både på temperaturskillnad och vatten mängden
Men det går inte åt någon energi för att värma huset just nu, utgående och inkommande-temperaturer både på element och golvvärme ligger för nära varandra. Det är inte där energiförlusten är.
Men det lilla tappet på vattnet till värmen som är, så måste 4,4kwh räcka för att värma det lilla jag har, och den ska inte behöva gå dygnet runt för 80kvm. För att värma 135 liter vatten i pannan till 37 grader, ska det inte behöva gå åt mer än 4-5kw var x timme, inte varje timme?!
Precis som Peter2400 sa:
Min varmvattenberedare på 300liter och 65grader drar ca 11kWh per dag två personer.
Jag har 135liter i pannan (inte 150), 47grader inställt och drar över 105kw/h per dygn. Nästan 10ggr så mycket på mindre än hälften av vattnet. Visst isolerar 300liter bättre än 150 när det är värmt, men så stor skillnad?!
4,4kw/h borde väl också klara att få upp temperaturen till de angivna 47grader? Eller rättare sagt, varför drar den inte ännu mera ström och får upp rätt temperatur?
Finns ju 6-9kw att tillgå.
Men det lilla tappet på vattnet till värmen som är, så måste 4,4kwh räcka för att värma det lilla jag har, och den ska inte behöva gå dygnet runt för 80kvm. För att värma 135 liter vatten i pannan till 37 grader, ska det inte behöva gå åt mer än 4-5kw var x timme, inte varje timme?!
Precis som Peter2400 sa:
Min varmvattenberedare på 300liter och 65grader drar ca 11kWh per dag två personer.
Jag har 135liter i pannan (inte 150), 47grader inställt och drar över 105kw/h per dygn. Nästan 10ggr så mycket på mindre än hälften av vattnet. Visst isolerar 300liter bättre än 150 när det är värmt, men så stor skillnad?!
4,4kw/h borde väl också klara att få upp temperaturen till de angivna 47grader? Eller rättare sagt, varför drar den inte ännu mera ström och får upp rätt temperatur?
Finns ju 6-9kw att tillgå.
Om nu inte cirkulationspumpen är överdimensionerad och cirkulerar vattnet väldigt fort. Då får man liten temperaturdiff trots stor förbrukning. Fast i ditt fall kommer man nog utanför vad som är rimligt för att det ska vara svaret.addee skrev:
Just storleken har väldigt liten betydelse när vattnet är uppvärmt, då avgör förbrukningen. Möjligen attt en större tank har större yta och läcker mer värme, inte mindre. Men om tanken vore dåligt isolerad skulle du ha varmt i pannrummet.addee skrev:Precis som Peter2400 sa:
Min varmvattenberedare på 300liter och 65grader drar ca 11kWh per dag två personer.
Jag har 135liter i pannan (inte 150), 47grader inställt och drar över 105kw/h per dygn. Nästan 10ggr så mycket på mindre än hälften av vattnet. Visst isolerar 300liter bättre än 150 när det är värmt, men så stor skillnad?!
Där är ju en intressant fråga. Kan du ställa upp termostaten? Ökar temperaturen i tanken då? Termostater är ju sälla exakta men 10 grader???addee skrev:
Hur ser vattenförbrukningen ut? Du har ingen läcka på tappvarmvattnet någonstans som du inte upptäckt? Borde finnas någon kran så du kan stänga varmvattnet någon timma för att se om temperaturen stiger då.
Och jag är fortfarande nyfiken på om det är något som bara uppstätt eller om du byggt om/ändrat något.
Du har väl inte någon varmvattenkran som står och droppar eller säkerhetsventilen till varmvattenberedaren som läcker?
Hur är det med påfyllnngen till din pannan, har du öppet kärl?
Kolla isåfall skvallerröret från expansionskärlet.
En elpatron kan nog enbart minska i effekt pga beläggningar mm.
Verkningsgraden är som föregående trådskrivare säger närmare 100%.
Jag kan endast tänka mig två tillfällen då patonen tar mer effekt än den är stämplad med.
1: I det ögonblick du har en kortslutning i patronen, och då talar vi om en mycket kort tid innan säkringen löser.
2: Om du har en dålig anslutning i nån kopplingspunkt så kan detta också utveckla en del effekt ett tag, fast inte i patronen då, antingen tills huset brinner ner eller spänningen försvinner till patronen.
Hur är det med påfyllnngen till din pannan, har du öppet kärl?
Kolla isåfall skvallerröret från expansionskärlet.
En elpatron kan nog enbart minska i effekt pga beläggningar mm.
Verkningsgraden är som föregående trådskrivare säger närmare 100%.
Jag kan endast tänka mig två tillfällen då patonen tar mer effekt än den är stämplad med.
1: I det ögonblick du har en kortslutning i patronen, och då talar vi om en mycket kort tid innan säkringen löser.
2: Om du har en dålig anslutning i nån kopplingspunkt så kan detta också utveckla en del effekt ett tag, fast inte i patronen då, antingen tills huset brinner ner eller spänningen försvinner till patronen.
Naturligtvis går det åt energi för att värma huset, det gör det så fort temperaturen inne är högre än utetemperaturen.
Hur ditt hus ser ut vet jag ju inte men som exempel, ett tegelhus med 30 cm isolerad hålmur har väggen ett k-värde på över 0,5 det innebär att ett sådant hus förbrukar: 0,5 watt per m2 väggyta och 1 grads temperaturskillnad mellan ute och inne. Ett vindsbljälklag från 60-talet brukar ha ett k-värde på 0,4. Ett hus på 9 x9 meter och 5 meter höga väggar skulle dra c:a yttervägg 1.8 kWh per timme, tak 0,65 kWh per timme, golv 0,65 kWh per timme och källarplan helt ouppvärmt, det ger 3.1 kWh per timme och på 24 timmar 74.4 kWh till det ska läggas hushållel och ev. värme i källaren. Räkneexemplet är naturligtvis fiktivt men kan ge dig en liten fingervisning om du sätter in dom faktiska värdena
Hur ditt hus ser ut vet jag ju inte men som exempel, ett tegelhus med 30 cm isolerad hålmur har väggen ett k-värde på över 0,5 det innebär att ett sådant hus förbrukar: 0,5 watt per m2 väggyta och 1 grads temperaturskillnad mellan ute och inne. Ett vindsbljälklag från 60-talet brukar ha ett k-värde på 0,4. Ett hus på 9 x9 meter och 5 meter höga väggar skulle dra c:a yttervägg 1.8 kWh per timme, tak 0,65 kWh per timme, golv 0,65 kWh per timme och källarplan helt ouppvärmt, det ger 3.1 kWh per timme och på 24 timmar 74.4 kWh till det ska läggas hushållel och ev. värme i källaren. Räkneexemplet är naturligtvis fiktivt men kan ge dig en liten fingervisning om du sätter in dom faktiska värdena
Vad har du för temperatur innomhus?
Tack för alla svaren!
Läste av elmätaren igår kl:
66345 19/1 22:45
66441 20/1 13.30
96kwh på 15h ger 6,4kw/h.
Vred upp termostaten till 65grader igår kväll vid 22.30,
Jag har tills igår legat runt 20grader inne. Har ca 24grader här uppe nu, varmt som fan. I pannrummet i källaren kanske 18grader.
I pannan är det nu 50grader
Direkt efter elpatron är det 50grader
Element ut 43grader (nershuntat av mig)
Element retur 39grader
Golvvärmen slog jag av nu kl 13.30 (cirkpump, ström inflödet och utflödet). Har ingen golvvärme i källaren.
Som jag skrev tidigare så duschar jag en gång per dag á 5-10min. Jag är själv så inget annat vatten går i princip åt.
Rörmokaren körde igång govvärmen ungefär runt mellandagarna. Har haft lite strul tidigare då jag byte ut tidsrelät då termostaten verkade ha hängt sig. Det är inget läckage på golvvärmen då det är provtryckt, och sen legat ca 6 månader innan han körde igång det, trycket fanns då kvar.
Inga läckande kranar, alla är nya (har kollat dom). Inget läckage runt pannan, det har jag kollat nu.
Fyller jag på pannan manuellt kommer det vatten i skvallerröret relativt omgående.
Har 25cm spån på vinden, takpapp, helspåntat tak (ej gles), nerreglat och gips på det. Väggarna uppe är det på insidan 10cm tjockt trä, bakom det isloering. På det 10cm tjocka träbrädorna är det takpapp, och sen gipsat. Vissa väggar sitter det masonit+gips på, alt dubbelt gips+masonit (för att slippa spåra genom hela masoniten för rör).
Ska prova stänga av elementen senare idag för att se om pannan orkar komma upp i rätt temp.
Läste av elmätaren igår kl:
66345 19/1 22:45
66441 20/1 13.30
96kwh på 15h ger 6,4kw/h.
Vred upp termostaten till 65grader igår kväll vid 22.30,
Jag har tills igår legat runt 20grader inne. Har ca 24grader här uppe nu, varmt som fan. I pannrummet i källaren kanske 18grader.
I pannan är det nu 50grader
Direkt efter elpatron är det 50grader
Element ut 43grader (nershuntat av mig)
Element retur 39grader
Golvvärmen slog jag av nu kl 13.30 (cirkpump, ström inflödet och utflödet). Har ingen golvvärme i källaren.
Som jag skrev tidigare så duschar jag en gång per dag á 5-10min. Jag är själv så inget annat vatten går i princip åt.
Rörmokaren körde igång govvärmen ungefär runt mellandagarna. Har haft lite strul tidigare då jag byte ut tidsrelät då termostaten verkade ha hängt sig. Det är inget läckage på golvvärmen då det är provtryckt, och sen legat ca 6 månader innan han körde igång det, trycket fanns då kvar.
Inga läckande kranar, alla är nya (har kollat dom). Inget läckage runt pannan, det har jag kollat nu.
Fyller jag på pannan manuellt kommer det vatten i skvallerröret relativt omgående.
Har 25cm spån på vinden, takpapp, helspåntat tak (ej gles), nerreglat och gips på det. Väggarna uppe är det på insidan 10cm tjockt trä, bakom det isloering. På det 10cm tjocka träbrädorna är det takpapp, och sen gipsat. Vissa väggar sitter det masonit+gips på, alt dubbelt gips+masonit (för att slippa spåra genom hela masoniten för rör).
Ska prova stänga av elementen senare idag för att se om pannan orkar komma upp i rätt temp.