Hej,
Elpatronen som tuffar på nu ser ut att ruinera mig, vete tusan om den börjar bli sliten, är typ hemmabygge från 1970. Har ju ändå varit runt 10+ ute så inte direkt hårt väder.
Finns 2 element i den, men bara ena används. Finns 2 lägen: 9 och 6kw, tror den står på 9 nu.

Har vattenburen golvväme (+vattenburna element), 3 slingor igång på golvvärmen.
Kör ut ca 22grader, ca 21 grader på returen.

1 (ny) cirkpump på golvvärmen.
1 (ny) cirkpump på returen för elementen.
1 (gammal) cirkpump sitter före el-patronen.

Har Termostaten till El-patronen på ca 47 grader. Vattnet värms till runt 34grader (mätt precis efter patronen med klocka som sitter runt kopparröret).

Sitter effektvakt med 2h fördröjning, kan man montera den fel, alltså vända på den? Finns bara 2 kontakter som ska kopplas in (50% chans att göra fel/rätt), men kan man sätta fel kontakt på fel ställe?

Har 80+80+50kvm. Tegelkåk byggd 64, TJOCKA väggar i flera lager. Bor bara på övervåningen så ingen värme i källaren, en slinga+ ett element är på i markplanet. Ca 20 grader på övervåningen.

Är det någon som ser något totalfel mer än att jag pumpar in kwh i elpatronen, men bara får ut runt 72% av effekten enligt "vattnets värme" dividerat med "Termostatens inställning"?

Om du gjort av med 2000kW på 16 dagar med effektläge 9kW så har din patron gått med den effekten 13 timmar per dag. Det låter ju onekligen som om något inte riktigt stämmer. Har du läst av de 2000 kilowatten på elmätaren eller har du mätt på värmeanläggningen enbart?

Antigen har du något galet med värmeanläggningen, för det har inte varit särskillt kallt, eller så kan det vara det att du har en frys som fått fnatt eller någon annan vitvara. Ge oss gärna mer info.

Det är avläst enbart på elmätaren. Alla vitvaror, all el är nytt i huset, kört under ca 6 månader till dags dato.

Om retur-temperaturen på vattnet ligger ca 10 grader under ut-temperaturen, så känns det inte som att det försvinner så mycket värme till elementen och golvvärmen. Så jag håller med dig, ngt är knas.

Kan man, som jag nämde tidigare koppla effektvakten (tidsrelät?!) fel? 2 kablar som ska på kretsen. Har testat vände på dem idag.

Hur fungerar systemet? Har en kombipanna som är urkopplad men som fungerar som någon form av beredare. Går sedan ett rör från botten av pannan upp till el-patronen och sen vidare till toppen av beredaren+ut till elementen.

1. Jag ställer termostaten på 45grader.
2. El-patronen går igång när vattnet som passerar patronen sjunker under ex 40grader
3. Elpatronen värmer till 45grader och stängs sedan av.

Något verkar helt klart knasigt med värmesystemet. I ditt första inlägg så skriver du att termostate är ställd på 47 grader och att du får ut 34. I ditt andra inlägg skriver du att du får en retur som är tio grader lägre (24).

Förhållandet ut-in verkar korrekt men det är inställning mot faktisk utvärme som verkar märklig, det kanske är din spetsvärme som busar. Har du testat att köra den andra patronen, att stänga av denna och köra bara den andra? Om inte det hjälper så skulle jag råda dig att köpa en effektmätare och testa dina vitvaror trots att de är så nya. Se kostnaden för elmätaren som felsökningskostnad, den är inte så dyr.

Ja, har testat att köra det andra elementet som inte är aktivt bara för att säkerställa att dom inte är beroende av varandra eller att jag kört på "fel" element, och då sjunker både värmen (orkar inte värma) samt strömförbrukningen (mätaren snurrar långsammare direkt), så jag verkar köra rätt element.

Jag köper en extra elmätare i morgon så får elektrikern installera den framför el-patronen, får bli första steget.

Jag har ett expansionskärl på vinden, hur fungerar det? För att få tryck ut i rören vet jag men är det för värme eller varmvatten? Hur omsätts vattnet i expansionskärlet och på vilka promiser?

Har vattenburen golvväme (+vattenburna element), 3 slingor igång på golvvärmen.
Kör ut ca 22grader, ca 21 grader på returen.
Med en temperaturskillnad på 1! grad så betyder det att det inte går mycket energi till att värma
huset, frågan är då var dina kWh tar vägen.

45 grader temperatur på pannan låter väldigt lågt, risk för legionella.
Min varmvattenberedare på 300liter och 65grader drar ca 11kWh per dag två personer.

Du gör av med 125kWh per dygn det verkar helt orimligt, du borde klara dig med mindre än hälften vid den
här utetemperaturen.

Peter2400 skrev:
Du gör av med 125kWh per dygn det verkar helt orimligt, du borde klara dig med mindre än hälften vid den
här utetemperaturen.
Det blir 125kW per dygn, inte 125kWh

addee skrev:
Hur fungerar systemet? Har en kombipanna som är urkopplad men som fungerar som någon form av beredare. Går sedan ett rör från botten av pannan upp till el-patronen och sen vidare till toppen av beredaren+ut till elementen.
Där tror jag du har felet! Är den ansluten till skorstenen?

Robert_Maria, jag vill inte mästra dig men kW är effekt och effekt x tid är energi så 125 kWh per dygn är helt korrekt.
Och addee en elpatron slits inte ut den effekt den drar får du ut i form av värme.

H
Att använda en kombipanna som vv beredare är ju att värma upp skorstenen och pannrummet helt i onödan. Är det bra drag i skorstenen så försvinner värmen den vägen.

Vad jag vet så är den inte ansluten till skorstenen, det enda som finns på vinden är ett expansionskärl.

Pannrummet blir inte varmt (inte pannan heller), så den "läcker" inte ngn värme. Vattnet i pannan är ca 34grader, dvs samma som lämnar elpatronen. Så verkar inte finnas någon förlust där.

Jag har hört att det kan skapas beläggningar på elpatronens elektroder/stavar med tiden, stämmer det?

Legionella vet jag om, dock så är jag tvungen att skruva ner värmen. Blir ju ruinerad för tillfället.

Kollade också elmätaren i dag, högst oventenskapligt så snurar den 1 varv på 6sek med elpatronen på.

Bryter jag strömmen vid elpatronen så snurrar den 1 varv på ca 27sek.

Dvs 4,5ggr högre förbrukning med elpatronen igång. 22% är då alltså hushållsel.

Det som är igång (förutom el-patron):
3 cirkpumpar
kyl+frys
4-5 DVD etc på standby
LCD på standby
2 Laptops i viloläge
7-10 vanliga taklampor i källaren
1-2 lampor ute

Har kollat lite mera.

Elementet (element 1) som är avstängt, slår man på det stiger förbrukning med 50% (1 varv på ca 4sek).

Element 1 ska ju bara vara igång när man har separat rör in i elpatronen för det, eller?
Det finns ju bara ett kopparrör in i elpatron så om jag ska köra element 1 så visst kommer det värma men det blir ju spillvärme som värmer vattnet eftersom det bara finns 1 inkommande rör till patronen?

Har 25 amp säkring hos vattenfall såg jag.

Blir galen på det här :(

• elpatron.jpg
  • kopplingsschema.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pannan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är pannan i bakgrunden ansluten till skorstenen? För då blåser nog en hel del ut där! Eldar du inte så pula åtminståne rökröret fullt med isolering!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.