12 782 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
20 ampere-säkring till häll och ugn?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 549 inlägg
Ja, 4 mm² är svår att finna och dyr. Välj i så fall 6 mm².
På bilden är redan en ledare kopplad till 20A-säkringen - vart går den?
På bilden är redan en ledare kopplad till 20A-säkringen - vart går den?
Ok, så 6 mm2 funkar också alltså. Men vilken dimension är ultimat/bäst i detta fall?
Den som går från 20A-säkringen går till nuvarande/gamla köket och spisen där.
Den som går från 20A-säkringen går till nuvarande/gamla köket och spisen där.
De är tekniskt sett precis lika bra. Tumregeln säger att 20 A ska ha MINST 4 mm² kabel. Så det går lika bra med 6, 10 eller 16 mm². Dock blir det praktiska problem om kabeln är för grov, den lär inte passa i kopplingsplinten.
Det är så liten skillnad mellan 4 och 6 mm² så det spelar ingen roll vilken du väljer här, ingen är bättre än den andra i detta fallet.
Det är så liten skillnad mellan 4 och 6 mm² så det spelar ingen roll vilken du väljer här, ingen är bättre än den andra i detta fallet.
Tack, förstår.
Någon som har tips på var man kan beställa 4 eller 6 mm2-kablar på nätet smidigt?
Någon som har tips på var man kan beställa 4 eller 6 mm2-kablar på nätet smidigt?
Tjena!
Jag hade liknande din situation inför min köksrenovering förra året.
Jag har idag ikea-häll med brygg samt Ikea-ugn på gemensam 20A automatsäkring. Den säkringen har aldrig slagit från hittils och jag har kört tre plattor och ugn. Men kanke inte alla på Boost-funktion samtidigt med grill.
Jag valde att inte dela upp dem på två 16 exempelvis, då risken att den summerade effekten i lägenheten skulle lösa ut huvudstörmbrytaren. Som är placerad i brf:es elskåp där jag saknar nyckel.
Man kan överbelasta säkringar en viss tid utan att de löser också, så det löser inte ut bara för att du "råkar" sätta på alla plattor en stund.
4mm2 kabel fann jag inte online då iaf. Elektrikern drog sedan 6mm2.
Jag hade liknande din situation inför min köksrenovering förra året.
Jag har idag ikea-häll med brygg samt Ikea-ugn på gemensam 20A automatsäkring. Den säkringen har aldrig slagit från hittils och jag har kört tre plattor och ugn. Men kanke inte alla på Boost-funktion samtidigt med grill.
Jag valde att inte dela upp dem på två 16 exempelvis, då risken att den summerade effekten i lägenheten skulle lösa ut huvudstörmbrytaren. Som är placerad i brf:es elskåp där jag saknar nyckel.
Man kan överbelasta säkringar en viss tid utan att de löser också, så det löser inte ut bara för att du "råkar" sätta på alla plattor en stund.
4mm2 kabel fann jag inte online då iaf. Elektrikern drog sedan 6mm2.
Jag har svårt att komma på något användningsområde för 4 mm2 frånsett spis matningen i enfas lägenheter. Huvudledningar är ofta utförda med 6 mm2 efterśom det passar mot 25 a som är största säkring i diazed 2 gänga. För för 16a används ofta 2,5 mm2.
Liknande trådar
-
Hur ska jag enklast få till en övergång från 20mm pex till 15mm koppar
Värme allmänt -
Konvertera 110V uttag till 220V
Byggmaterial & Byggteknik -
Reservdelar till Boschfräs POF 1200 AE
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Få bort handtag till ytterdörren? Byte av Assa C2002
Fönster & Dörrar -
Klyvkniv till morten sf2000
Verktyg, Maskiner & Fordon