Hej,
jag har en fråga som någon kunnig gärna får svara på:

Att köra en modern Siemens-häll (inbyggnad) + modern ugn(kombiugn) på en gemensam 20-amperesäkring trots att ugnen enligt boken egentligen vill ha en egen 16 ampere.
Vad är farorna, varför ska jag inte koppla så?

Har enfas i lägenheten och det finns ingen 16-amperesäkring i skåpet i dagsläget.

Min plan vara att dra en 4 mm2-kabel till hällen och en 2,5 mm2 till ugnen och koppla in båda på 20-amperaren och hoppas på det bästa.

Tacksam för svar!
L

Du får inte inte ha 2,5 mm2 efter en 20A säkring utan att säkra av till 16A, koppla allt på samma 4mm2 kabel istället eller säkra av 16A till ugnen och mata den med en 2,5mm2 kabel.
Men annars borde det inte kunna hända så mycket mer än att säkringen kommer att gå om du kör ugn och ett par spisplattor samtidigt.
Hur många A har du in i lägenheten?

Tack för svar!
25 A i lägenheten.

Så om jag kör häll+ugn på en 4mm2-kabel kopplad från 20 amperesäkringen....det värsta som kan hända är att säkringen gå om jag kör ugn och några plattor samtidigt?

Nja, det värsta, eller lite värre, som kan hända är att elcentralen brinner upp... Du behöver tänka till så att du inte regelmässigt (ofta) använder mer än 20 A totalt. Det kan annars i det långa loppet leda till problem. Det kanske mest närliggande är om du har moderna dvärgbrytare, att dessa till slut mjuknar i plasten och slutar fungera, vippan faller ned och går inte att få fast i uppfällt läge längre. Detta kräver besök av elektriker.

Ok.
Är det ett stort (dyrt) projekt att ta hit en elektriker som installerar en 16-amperesäkring i elcentralen i lägenheten?

EL_BILD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser det ut i min central i dag.

Du har ju 3st oanvända 10or, byt en mot 16A och dra en 2,5mm2 kabel till ugnen.
Då har du 20A till hällen och 16A till ugnen.

Ja ok.
Men det får man absolut inte göra själv (byta en 10A mot en 16A i skåpet)?
Har en före detta elektriker-kompis som kan hjälpa mig.
Eller är det ett MÅSTE att elektriker gör sådant?

Ok, så det optimala?:
* 2,5 mm2 till ugnen från 16A
* 4 mm2 till hällen från 20A.

Jag skulle nog rekommendera Bobba's första förslag om att lägga häll och ugn på samma 20 A säkring. Med separata säkringar så finns risken att du bränner huvudsäkringen i källaren istället, vilket kan vara besvärligt beroende på hur ni har tillgång till detta utrymme. Det är väldigt vanligt med 20 A och det lär räcka väldigt långt vid normal användning, och det förekommer heller inga rapporter om nedbrunna elcentraler så det är ingenting som ska överdrivas :)

Alla ändringar i den fasta anläggningen är behörighetskrävande.

OK, tack!
Det var ju ett svar jag ville höra.
Då drar jag en 4 mm2 från 20A-säkringen till ett uttag bakom ugnen där jag kopplar in både hällen och ugnen?

Så nu har du 2 alternativ:
1, allt på 20A
Fördel: Mindre risk att huvudsäkringen in löser ut
Nackdel: Bara ugnen tar 16A vid dom högre effektlägena som grill, varmluft osv vilket gör att 20A säkringen kommer lösa ut om du samtidigt kör ett par plattor.

2, Spis 20A och Ugn 16A
Fördel: Du kan ta ut 5A mer innan någon säkring löser ut
Nackdel: Säkringen som löser ut sitter inte i din lägenhet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
1, allt på 20A
Nackdel: Bara ugnen tar 16A vid dom högre effektlägena som grill, varmluft osv vilket gör att 20A säkringen kommer lösa ut om du samtidigt kör ett par plattor.
I min förra lägenhet hade vi denna koppling, den är ganska vanlig när man har enfasinstallationer.
Nu hade jag en enklare ugn utan alla moderna finesser, så den klarade sig på 10A. Dock ligger man troligen på överlast på 20A-säkringen så fort man kör några plattor och ugn samtidigt. I praktiken fungerade detta bra under flera år utan att någon säkring gick, men man får vara lite försiktig och inte dra igång något annat strömkrävande samtidigt (disk, dammsugare, tvätt mm) så att man inte skjuter huvudsäkringen.

Tack för svar.
Jag tänker att jag kör på detta:

1, allt på 20A

2 frågor:
*Är det 4 mm2 på den gemensamma kabeln (för häll och ugn) jag ska köra på då? (från 20A-säkringen)
*Och har någon tips på var man kan beställa 4mm2-kabel på nätet (/alt köpa i Stockholm)....verkar väldigt svåra att hitta.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.