GK100 GK100 skrev:
Just det du visar där är inget annat än tvårörsystem. Har du fler med liknande inkoppling kan du mer luta åt att alla i din anläggning är den typen även med kopplingen under elementet men det kan du ju enkelt reda ut som nämnts tidigare med rören varma vid avstängd ventil.

Ska du bygga om något eller varför har du börjat fundera på detta?
Jag håller på den del med hemautomation, och har satt några "smarta" termostater på övervåningen och i ett timmerhus som det går en kulvert till. I timmerhuset är det en nyare installation så det vet jag är 2-rörs, gjort 2008.

Det som fått mig att fundera är varför den första rörmokaren (den äldre) sa att jag inte skulle öppna elementet utan koppel för mycket, för då får nästa element sämre osv.

Bifogar en bild från sovrummet, där pappa en gång i tiden byggde en balkong. Således togs den gamla radiatorn bort, den hade samma koppel som bild 2, med kopplet under. Nu sitter en sån här historia:
 
  • Radiator med en vit smart termostat installerad i ett sovrum, med två rör kopplade till nederdelen av elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av två rör från en nyare installation av en radiator, med kopplet placerat under radiatorn i ett sovrum, installerat i en timmerhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.