Som jag förstår byter de flesta bara Innerglas. Ytterglas behålls munblåst som ger liv i huset genom att inte vara helt släta. Innerglas kan troligen sparas som reservglas. Kanske inte strikt byggnadsvård men bra kompromiss totalt sett.
 
  • Gilla
spaxx och 1 till
  • Laddar…
R rax_72 skrev:
Mitt tips brukar vara att nöja sig med att byta innerglaset mot energiglas och stanna där. Den ökade kostnaden för kassett är svår att räkna hem i energibesparing.
Jag kollade på Interglas och en isolerglas-kassett är billigare än energiglas med cirka 100kr för min fönsterstorlek och det är ganska stor skillnad i u-värde (3,6 energiglas emot 1,03 isolerglas) men då är det en fråga om fönsterbågen kan stödja 12 kg och om det är värt det extra arbetet (fräsning av bågen) för att lägga in kassetten för bättre u-värde och sinnesfrid.

6 mm lågenergiglas (555mm x 1140mm x 6mm) 451kr
Vikt 9,492
U-värde 3,6 W/(m2.K)

Super lågenergi isolerglas med varm kant (555mm x 1140mm x 23mm) 361kr
vikt 12kg/m2
U-värde 1,03 W/(m2.K)
 
U-värdet är ju enbart på glaset så går inte riktigt att jämföra, men kassett är helt klart bättre. Titta även på 4 mm lågenergiglas, 6 mm är för tjockt för bågen. Sitter oftast 3 mm standard.
Och tänk även på att ta hänsyn till huset och ändrade förhållanden med tätare fönster.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
R rax_72 skrev:
U-värdet är ju enbart på glaset så går inte riktigt att jämföra, men kassett är helt klart bättre. Titta även på 4 mm lågenergiglas, 6 mm är för tjockt för bågen. Sitter oftast 3 mm standard.
Och tänk även på att ta hänsyn till huset och ändrade förhållanden med tätare fönster.
Håller med rax_72 enligt våra fullständigt ovetenskapliga test så ger ett byte av innerglaset till 4mm energiglas det bästa resultatet i förhållande till arbete och kostnad samt att samtidigt se över lister och drevning runt fönstren.
 
Wow ni är bra!
Om 6 mm energiglas (9 kg) är för mycket för bågen, skulle 23mm isolerglas som väger 12 kg inte vara för mycket? Eller tillför kassetten styrka och struktur i fönstret?
 
Är inte vikten som är problemet med 6 mm glas utan att det inte få plats i falsen. Sen om man monterar kassett så skruvar man ihop dom båda bågarna som därmed blir starkare och klarar ökad vikt bättre.
 
R rax_72 skrev:
Tror det är olika hos olika företag, men där jag arbetade så fanns det klausuler angående montaget och därmed risken för att det kunde utsättas för yttre påverkan.
Detta är inget som jag på något sett kan garantera, men en kvalificerad gissning säger att om man gör en korrekt montering som skyddar kanten korrekt så borde dom hålla dubbla garantitiden dvs 20 år. Men det är så mycket som påverkar. Ett fönster i söderläge kommer aldrig hålla lika bra som ett utan solinstrålning.
Något att tänka på är att du kommer att minska fönsterytan lite eftersom man behöver skapa en relativt grov kant för att skydda kanten på kassetten. Ungefär 20-25 mm av kanten runtom behöver vara helt skyddad mot klimatet. Som jämförelse så är kittfalsen på ett kopplat fönster ca 10 mm.
På mina egna äldre fönster så bytte jag enbart det inre glaset mot ett enkelt energiglas i 4mm tjocklek istället för att bygga om med kassett. Med renovering av bågen och nya lister så fick jag ett U-värde på ca 1,7 vilket ska jämföras med en kassett som kanske ger 1,2 men kostar 3 ggr så mycket och kräver mer modifiering. Hade svårt att motivera det rent ekonomiskt.
Vet du U-värdet innan? Vad räknar du som gammalt hus? Har precis börjat titta på detta, har hus byggt-68. Har du lagt bilder någonstans? Eller syns det inte alls?
 
U-värdet innan är väldigt svårt att räkna fram eftersom så mycket påverkar det. Är kittet sprucket, tätlisten sliten eller borta, ett lås kanske är trasigt. En gissning utan någon koppling till just dina fönster är kanske 2,8 - 3,0. Men det är som sagt mycket som påverkar.
Skulle säga att fönster fram till början 70 är bättre kvalitet, sen så började massproduktionen och kvaliteten sjönk.

Har inga bilder utlagda från renoveringen och var lite dålig på att ta bilder. Tror det kan finnas lite bilder på dom värsta rötskadorna och hur jag lagade dom med nytt trä. kan se om jag kan hitta något.
 
R rax_72 skrev:
U-värdet innan är väldigt svårt att räkna fram eftersom så mycket påverkar det. Är kittet sprucket, tätlisten sliten eller borta, ett lås kanske är trasigt. En gissning utan någon koppling till just dina fönster är kanske 2,8 - 3,0. Men det är som sagt mycket som påverkar.
Skulle säga att fönster fram till början 70 är bättre kvalitet, sen så började massproduktionen och kvaliteten sjönk.

Har inga bilder utlagda från renoveringen och var lite dålig på att ta bilder. Tror det kan finnas lite bilder på dom värsta rötskadorna och hur jag lagade dom med nytt trä. kan se om jag kan hitta något.
I nuvarande hus byggt 68 byggt av en ”byggnadsingenjör” till sig själv, är allt kvalitet. I vårt förra hus, radhus byggt -76, svar allt skräp. Fönster är väl tätade för 12 år sedan. Vissa som aldrig öppnas tejpas karmen. De flesta har mellanglas persienner. Det är mest för miljön/energispar jag undersöker detta. Ett par stora fönster har is på insidan när jag låter dubbelkanal rullgardin vara nere. Så det kanske finns potential att förbättra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.