406 992 läst · 605 svar
407k läst
605 svar
1920 talshus som ska få sig en omgång!
Följer tråden med stort intresse dagligen.
Plåten ovanför nockpannan kan eventuellt ge regn-rinn på nockpanna in under plåt och vidare ner på insida av fasad/skägg. Men jag har haft samma tankar och tittar även jag på "samtliga" hus jag går förbi... Är kluven.
/J
Plåten ovanför nockpannan kan eventuellt ge regn-rinn på nockpanna in under plåt och vidare ner på insida av fasad/skägg. Men jag har haft samma tankar och tittar även jag på "samtliga" hus jag går förbi... Är kluven.
/J
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Körde ett stort lass till tippen, behöver nog minst ett till innan allt gammalt virke är borta.
Fick med hjälp av svågern och frugan upp de sista råsponten i taket , nu är det bara lite gipsning kvar.
Började sen att dreva ett fönster och sätta bottningslist. Glömde skriva tidigare att vi fick oanmält besök av vår KA för en vecka sedan, han ville bara kolla läget. Det är nu tredje gången han är på besök och det blir väl ett par till när badrummet är tätskiktat och slutkontroll. Det är lite skillnad mellan besöksfrekvensen när Kvalitetsansvarig blev Kontrollansvarig men något ska man väl få för den ökande kostnaden?
Fick med hjälp av svågern och frugan upp de sista råsponten i taket , nu är det bara lite gipsning kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började sen att dreva ett fönster och sätta bottningslist. Glömde skriva tidigare att vi fick oanmält besök av vår KA för en vecka sedan, han ville bara kolla läget. Det är nu tredje gången han är på besök och det blir väl ett par till när badrummet är tätskiktat och slutkontroll. Det är lite skillnad mellan besöksfrekvensen när Kvalitetsansvarig blev Kontrollansvarig men något ska man väl få för den ökande kostnaden?
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Jag tror vi gör som vi gjorde i torpet, betsade mörkbrunt. Kommer även att bräda in dom för att få det bli lite grövre, ser så klent ut nuGoteborg skrev:
Bild ifrån torpet:
Logga in
Skapa konto
Fick lite hetsigt igen pga släpet skulle tillbaks, hmm jag har ju bara haft det i 4mån
Städade av på ovanvåningen och körde ett stort lass till tippen, körde även iväg 14 pallar och lite lånade spännband till virkesleverantören (fick lånat spännbanden för att ha runt virket så att de inte skulle kunna glida isär eller välta om grabben skulle klättrat på dom)
Nu har jag lastat byggsågen efter ha klyvt det sista reglarna jag behöver till badrummet och ska köra till småland imorgon.
Frugan och jag kollade på tapeter i helgen, har nästan bestämt tapet till vårt sovrum, värre är det med barnens rum, det är svårt att komma bort ifrån rosa i dottern och blått i grabbens rum.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Några tapeter vi funderat på:
Dotterns rum:
Alt 1 Fond fönstervägg Sandberg Alma 780-58, resten vitmålat
Alt 2 Fond fönstervägg Boråstapeter Vintage 1611, resten Boråstapeter Vintage 1620
Alt 3 Fond fönstervägg Boråstapeter Lilleby 2652, resten vitmålat
Grabbens rum:
Alt 1 Fond fönstervägg Boråstapeter New Classic 2535, resten Boråstapeter New Classic 2522
Alt 2 Boråstapeter New Classic 2522 i hela rummet
Se bild ovan
Alt 3 Fond höga väggen Boråstapeter New Classic 25, resten vitmålat
Dotterns rum:
Alt 1 Fond fönstervägg Sandberg Alma 780-58, resten vitmålat
Logga in
Skapa konto
Alt 2 Fond fönstervägg Boråstapeter Vintage 1611, resten Boråstapeter Vintage 1620
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alt 3 Fond fönstervägg Boråstapeter Lilleby 2652, resten vitmålat
Logga in
Skapa konto
Grabbens rum:
Alt 1 Fond fönstervägg Boråstapeter New Classic 2535, resten Boråstapeter New Classic 2522
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Alt 2 Boråstapeter New Classic 2522 i hela rummet
Se bild ovan
Alt 3 Fond höga väggen Boråstapeter New Classic 25, resten vitmålat
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Vårt sovrum:
Alt 1 Boråstapeter Karlsund 2922 i hela rummet
Alt 2 Boråstapeter Vintage 1630 i hela rummet
Allrum:
Alt 1 Sandudd Mormors tid 4833-8 i hela rummet
Liknande denna fast med beige botten
Alt 2 Duro Hudiksvalls teater 037-20 i hela rummet
Alt 3 Duro Hudiksvalls teater 037-21 i hela rummet
Hall/trappa:
Alt 1 Boråstapeter Bohème 3380 i hela rummet
Alt 2 Boråstapeter Vintage 1624 i hela rummet
Alt 1 Boråstapeter Karlsund 2922 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Alt 2 Boråstapeter Vintage 1630 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Allrum:
Alt 1 Sandudd Mormors tid 4833-8 i hela rummet
Liknande denna fast med beige botten
Logga in
Skapa konto
Alt 2 Duro Hudiksvalls teater 037-20 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Alt 3 Duro Hudiksvalls teater 037-21 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Hall/trappa:
Alt 1 Boråstapeter Bohème 3380 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Alt 2 Boråstapeter Vintage 1624 i hela rummet
Logga in
Skapa konto
Hepp!
Vi har "Boråstapeter Karlsund 2922" i vårt sovrum på ovanvåningen (precis uppsatt).
Blev väldigt bra får jag säga, även om jag var lite motståndare till blommig tapet när det skulle väljas.
Vi har vitt paneltak som förhöjer "lantligheten".
/Thomas
Vi har "Boråstapeter Karlsund 2922" i vårt sovrum på ovanvåningen (precis uppsatt).
Blev väldigt bra får jag säga, även om jag var lite motståndare till blommig tapet när det skulle väljas.
Vi har vitt paneltak som förhöjer "lantligheten".
/Thomas
Blir verkligen jättebra.
Inser snabbt att ni lägger stor tanke och vikt på utseendet och att bevara det "gammaldags".
Vilka "knep" anser ni har gett mest 1920-talsstil i huset?
Vilken typ av pannor är det ni har valt?
Vilka golv kommer ni lägga?
Vilka invändiga lister och foder blir det?
Fönster, vad har ni valt där?
Inser snabbt att ni lägger stor tanke och vikt på utseendet och att bevara det "gammaldags".
vilken otroligt bra smak ni har på tapeter =D om man får rösta så tycker jag sandbergtapeten till dottern och ränderna till pojken, klassiskt och tidlösa =)
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Tyvärr är det lite svårt att bevara 20-talet då det mesta är borttaget eller söndersågat, tex var kakelugnen nedtagen och golvet öppnat på flera ställen då elen drogs om på 70 talet. Då kom även den fantastiska plastfasaden på.v_skogh skrev:Blir verkligen jättebra.
Vi tittar mest på husen runt omkring trakten och ute på öarna för att hitta inspiration.
Vi har Vittinge Nova falsad tegelpanna
Vi har lagt Moelvengolvet Arctic, Natur, 25x162, Hårdvax, Vit
Har inte bestämt lister ännu men det blir nog något ifrån idalalisten tex Golvlist, allmoge 15 x 120 Hällesåker och skurklossar
Nästan alla fönster var bytta till Elitfönster alu så vi fortsatte på det men hade jag fått välja från början så hade blivit något kulturfönster.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Fick kört ner släpet till Småland, tog med mig några el-element ifrån torpet att ha innan jag får igång mitt vattenburna system.
Rev en del av ställningen idag för att kunna köra ut husvagnen som pappa körde hem till Småland. Nu börjar det bli tomt på tomten!
Rev en del av ställningen idag för att kunna köra ut husvagnen som pappa körde hem till Småland. Nu börjar det bli tomt på tomten!
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Igår var svärfar här och fixade det sista med gipset.
Nu är det bara lite hörnskydd kvar att sätta upp innan målarna kommer och spacklar om ca en vecka.
På kvällen kom en kompis förbi och vi rev lite mer ställning, såg ut som någon hade lekt med ett jätte-plockepinn på tomten när vi var färdiga. bara en sida kvar.
Idag har vi städat tomten och dragit ur spik ur planken och brädorna från ställningen. Satte även upp altantaket på sin tidigare plats. Gjorde klart luckan till den lilla vinden så nu är all gipsning klar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är det bara lite hörnskydd kvar att sätta upp innan målarna kommer och spacklar om ca en vecka.
På kvällen kom en kompis förbi och vi rev lite mer ställning, såg ut som någon hade lekt med ett jätte-plockepinn på tomten när vi var färdiga. bara en sida kvar.
Idag har vi städat tomten och dragit ur spik ur planken och brädorna från ställningen. Satte även upp altantaket på sin tidigare plats. Gjorde klart luckan till den lilla vinden så nu är all gipsning klar.
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Bild på luckan som gjordes igår, får bara fixa några gångjärn och magnetlås.
Efter ett litet snabbt jobb revs den sista ställningsbiten, vad kalt huset ser ut! Det ser så tomt ut när man har levt med en ställning och presenning i 4 månader.
Före
Baksidan, här ses även altantaket jag satte upp igår. Ett temporärt bygge tills fasaden bytts på nedervåningen och vi funderat ut hur vi vill ha det.
Före
Testade med min Push 12 hur den platsade i skåpet, denna ska senare in i väggen i badrummet.
Logga in
Skapa konto
Efter ett litet snabbt jobb revs den sista ställningsbiten, vad kalt huset ser ut! Det ser så tomt ut när man har levt med en ställning och presenning i 4 månader.
Logga in
Skapa konto
Före
Logga in
Skapa konto
Baksidan, här ses även altantaket jag satte upp igår. Ett temporärt bygge tills fasaden bytts på nedervåningen och vi funderat ut hur vi vill ha det.
Logga in
Skapa konto
Före
Logga in
Skapa konto
Testade med min Push 12 hur den platsade i skåpet, denna ska senare in i väggen i badrummet.
Logga in
Skapa konto