Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit. Som ex. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg osv.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
 
Det spelar egentligen ingen roll, alla är bra på några maskiner och sämre på andra.

Köp den vars skruvdragare ligger bäst i handen, det är den du kommer använda alla mest (men om du vet med dig att du skall köpa fler maskiner skadar det ju inte att provhålla dem med).

Jag valde blå Bosch.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Jag kör normalt blå Bosch, tycker kvalitet vs pris är ok. Men det har blivit några ryobi efter att jag skaffade ett par av deras trädgårdsmaskiner och då har batterier och laddare. Tycker dom är ett helt ok budgetalternativ. Dewalt har jag ratat efter att jag trodde jag köpte en kvalitesskruvdragare som var skit….
 
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagts tidigare: känn gärna på dem och fundera på vilka som passar i handen.
Jag hade en DeWaltskruvdragare som jag köpte på rekommendation men den passade inte min hand och sen var det nog en i det billigare segmentet (dock inte amatörnivå) så den gav upp i kugghjulen ganska snart och ett av batterierna slutade ta laddning efter något år av "hemmapysslande".

Efter att ha lånat kusinens Makita-dragare så köpte jag ett av deras kombokit med slagskruvdragare och vanlig skruvdragare och de har varit väldigt bra för mig under vår tillbyggnad, altanbygge, osv. Sen har det blivit en liten pump, en multimaskin, grästrimmer av samma märke eftersom det är lätt att köpa till maskiner utan batteri.
Jag har även goda erfarenheter av blå Bosch och har deras lilla 12v skruvdragare med olika chuckar för vinkel, sidoförskjutning osv och är väldigt nöjd med den.
 
Jag åkte ner till närmsta bygghandel för att känna och klämma på Bosch och Dewalt (fanns fler billigare som också testades)
Men Dewalten kändes robust men klumpig och dålig känsla i reglagen. Boschen låg inte alls bra i min hand. Gillade tyvärr inte känslan.

Svågern har en millwaukee som jag blev jätte imponerad av men den var tung dock en slagskruvdragare. Skall testa vidare makita och millwaukees utbud:)
 
Redigerat:
fick en skruvdragare i födelsedagspresent idag faktiskt, en ryobi R18DD3-1C20GA31J
har lånat pappas som har en likadan, tycker den var riktigt trevlig.
På jobbet kör jag millwakee, men jobbar inte som snickare, skruvar bara då och då i mitt arbete.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
T
"Min" rörmokare som jag använt till bygget hade gått över till Milwaukee och tyckte de höll bra kvalitet och jag lånade några av hans verktyg av honom och tyckte de var kompakta och rätt trevliga .
Inte så jag kände att jag ville byta när jag redan har Makita men skulle jag börja på nytt så skulle jag iaf kika på utbud och pris.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
AXS
Hikoki(Hitachi) sitter väldigt bra i min hand. Lite färre verktyg än andra men där har jag kompletterat med Ryobi och 12v Bosch.

Deras 18/36v kombo tycker jag är grym och ökar flexibiliteten.
 
  • Gilla
Snyggtbyggt1337 och 1 till
  • Laddar…
Har alltid använt blåa Bosch och blir nog mer och mer nöjd med det.

Flexichuck-systemet är verkligen svinbra både på 18 och 12v maskinerna.

De lite mer avancerade sticksågarna har en otroligt bra bladstyrning.

Multimaskinerna med starlock och verktygslöst bladbyte är kanon, dammsugningen är toppen.

Sänksågen….perfekt.

Kapgersågen….glappfri 20 år senare…..

Borrhammaren med sdsfäste, toppen upp till 20mm borr

….och det smög in några 230v maskiner också men ändå….


och det mesta finns regelbundet på rea och snabb leverans från diverse nätbutiker.

3års garanti.
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Är nog mest en smaksak, kör själv blå bosch på 18v batteriverktyg. Det lilla jag testat Makita och Milwaukee så är det bra verktyg. De olika märkena har ju lite olika utbud i periferin blå bosch har ju till exempel inget direkt utbud av trädgårdsverktyg.
Kan dock också lämna en stark rekommendation på boschs 12v skruvdragare. Haft en i många år använt massor, fortfarande bra fart i batterierna, lätt och smidig väljer den före 18v frekvent.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Nissens
S Stezover skrev:
Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit. Som ex. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg osv.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
Jag gillar verkligen min DeWalt park, de kör samma batterisystem, även 54V batterierna fungerar på 18V maskinerna. Har allt ifrån skruvdragare till cirkelsåg, sticksåg, gersåg, multiverktyg, dyckertpistol, grästrimmer och häcksax o lampor.
Allt med samma kvalitetkänsla och bra precision och inställningsmöjligheter. Trots ibland omild hantering har aldrig något krånglat. 😊
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Har makita hemma och Milwaukee på jobbet, upplever det som att milwaukee har mer kraft och är lite mer stryktåliga men till priset av högre vikt.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Varför börjar man med att bestämma sig för batterispänningen? Det är i praktiken en rätt ointressant parameter.
 
T
S Stezover skrev:
Hej,

Jag köpte ett hus för ca. 1 år sedan.
Det är av viss framtida renoveringsbehov och kommer göra olika byggnationer samt ändringar själv.

Jag äger inte mycket maskiner eller verktyg mer än en skruvdragare.

Så nu till fråga då jag skall investera i ett fabrikat där maskinerna skall vara batteridrivna 18v. Samt kunna bygga ut maskinparken allteftersom. Men jag tänkte börja med ett kombokit. Som ex. Skruvdragare, cirkelsåg, sticksåg och multiverktyg osv.

Som jag förstår det som finns det olika nivåer men jag kommer inte vilja köpa dem billigare segmentet ( inget fel i det) men Som ex. Ryobi, Aeg, Einhell osv.

Däremot går budget inte till proffsmaskiner som Festool, Hilti osv.

Jag tänker mig mittsegmentet. Bosch, Makita, Dewalt eller Millwaukee.

Vad skulle ni erfarna yrkesmän eller hobbysnickare föredra och rekommendera?

Jag tar gärna emot för och nackdelar samt motiveringar.

Tack på förhand,
Grossisterna har minst reklamationer på Milwaukee!
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Jag köpte för några år sedan en Bosch 360-laser och hamnade då i deras 12V-system, kompletterade med detta paket https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07RCJNLJV?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title, vid inköp för knappa 2200kr, mycket nöjd med det. Inte det starkaste men täcker väldigt många situationer. Även en liten slagskruvdragare jag hittade begagnad, varit väldigt användbar att dra ut skadade och färgfyllda philipsskruv vid vindskivebyte etc.

Kanske inget att använda vid de tyngre jobben men smidiga och täcker många situationer och med offset- och vinkel-chuck löser man annars besvärliga situationer.

Jag tycker det är en bra bas och ett eget system, så kan 18V bestämmas när faktiskt behov kommer, om det är en kraftig slagskruvdragare, cirkelsåg, häcksax eller sänksåg som först behövs.
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.