34 869 läst · 94 svar
35k läst
94 svar
16 grader inne, trots mer än 1 säck pellets/dag vad gör vi för fel?
Sida 1 av 7
Hej!
Vi har köpt ett hus med pelletspanna, det är nytt för oss, jag är uppvuxen med vedpanna men kan inte påstå att jag kunde mer om den än att elda, aska ur och fylla på vatten
Huset är från 78, originalfönster och original altandörr så det läcker in en del kalluft men inte så farligt.
ca 100kvm uppe och 100 i källaren.
Ute är det -9 på natten och -3-5 på dagen.
Jag har luftat elementen och det var väldigt lite luft i.
Elementen känns ljumna trots att de står på för fullt och pannan är på 80 grader.
Det går åt nästan 1,5 säck/dygn gör vi något fel eller är det rimligt?
Sitter det där skyddet för att man inte ska få ut för varmt vatten i kranen så att det kan vara problemet? Eller sitter det bara till kranarna? (Jag kan inte något om det, vet bara att vi inte hade det i huset jag växte upp i men det ska finnas här.)
Tacksam för svar
Vi har köpt ett hus med pelletspanna, det är nytt för oss, jag är uppvuxen med vedpanna men kan inte påstå att jag kunde mer om den än att elda, aska ur och fylla på vatten
Huset är från 78, originalfönster och original altandörr så det läcker in en del kalluft men inte så farligt.
ca 100kvm uppe och 100 i källaren.
Ute är det -9 på natten och -3-5 på dagen.
Jag har luftat elementen och det var väldigt lite luft i.
Elementen känns ljumna trots att de står på för fullt och pannan är på 80 grader.
Det går åt nästan 1,5 säck/dygn gör vi något fel eller är det rimligt?
Sitter det där skyddet för att man inte ska få ut för varmt vatten i kranen så att det kan vara problemet? Eller sitter det bara till kranarna? (Jag kan inte något om det, vet bara att vi inte hade det i huset jag växte upp i men det ska finnas här.)
Tacksam för svar
Det är blandningsventilen du pratar om, den påverkar bara varmvattnet.
Har du en motorshunt eller en manuell shunt? Jag kan tänka mig att den står fel.
Har du en motorshunt eller en manuell shunt? Jag kan tänka mig att den står fel.
Shunten är en ventil som blandar kallt returvatten med hett pannvatten till en lämplig temperatur till elementen.
Som vanligt inte ett knyst om vad det är för panna och brännare.
Skållninggsskyddet som sänker varmvattentemperaturen har inget med värmesystemet.
Däremot borde det finnas en shunt som ställer in utgående temperatur till elementen från pannan.
Är shunten inkopplad till någon elektronikstyrning eller är den helt manuell?
Går ratten eller spaken på shunten att vrida lätt? Ta inte i hårt för inne i shuntmotorn sitter bara plastdrev.
Vid -5 ute och 22 grader inne brukar två säckar om dygnet anses som en normal förbrukning-
Skållninggsskyddet som sänker varmvattentemperaturen har inget med värmesystemet.
Däremot borde det finnas en shunt som ställer in utgående temperatur till elementen från pannan.
Går ratten eller spaken på shunten att vrida lätt? Ta inte i hårt för inne i shuntmotorn sitter bara plastdrev.
Vid -5 ute och 22 grader inne brukar två säckar om dygnet anses som en normal förbrukning-
Shunten är manuell, den är ganska lätt,.G Granström2 skrev:Som vanligt inte ett knyst om vad det är för panna och brännare.
Ok, om 2 säckar om dagen är normalt så ligger vi inte så högt ändå, då höjer vi mer då, tänkte att det kändes mycket jämfört med vad tidigare ägare sagt att det går åt (räknade med att det borde vara en glädjekalkyl, men det går åt mer än det dubbla) så tänkte att det kanske var vi som gjorde något fel.
Det är en ombyggd oljepanna, kan gå ner och kolla mer exakt om du tror att det behövs?
1,5 säck motsvarar ungefär 118kWh. Och ja det är rätt så högt, men inte alls orimligt med det hus du pratar om. Sen vet vi ju inte verkningsgraden på pannan du har heller.
Vad har ni för framledningstemperatur?
2 säckar pellets per dygn tycker inte jag låter extremt. Vi sitter i liknande situation som dig. Konverterad olje/vedpanna modell "stort as" som troligtvis har en verkningsgrad på 50% en bra dag. Nu bor vi som tur är i en del av landet där det sällan är svinkallt, men är det riktigt kallt så går det mycket pellets.
2 säckar pellets per dygn tycker inte jag låter extremt. Vi sitter i liknande situation som dig. Konverterad olje/vedpanna modell "stort as" som troligtvis har en verkningsgrad på 50% en bra dag. Nu bor vi som tur är i en del av landet där det sällan är svinkallt, men är det riktigt kallt så går det mycket pellets.
På pannan står det att det är en CTC 265 som är installerad 15/11 1978G Granström2 skrev:Som vanligt inte ett knyst om vad det är för panna och brännare.
På pelletsbrännaren står det Iwabo naturenergi och siffran 20 (vet ej om den är ett modellnummer eller nåt annat)
Jag tycker inte att förbrukningen låter hög.
Det går åt bränsle när det blir lite kallare.
Det går åt bränsle när det blir lite kallare.
Jag misstänker att verkningsgraden inte är så extrem, de förra ägarna har inte lagt så mycket pengar på kvalitet på andra saker så jag misstänker att det inte är så här hellerV vectrex skrev:
Men jag är som sagt ovan vid pellets, jag vet när det känns mycket när det är ved, men här har jag inget att gå på
Många ombyggda oljepannor har automatshunt. Förmodligen inte din.
Har du termostater på elementen så går det finfint med manuell shunt, termostaterna fixar jobbet och håller rätt temperatur i varje rum. Bara att vrida upp utgående temperatur på vattnet från pannan till tillräckligt även om det blir riktigt kallt. All värme stannar i huset då energi är oförstörbar.
Spara på pellets kanske du kan göra om du har en 20 kW brännare i en liten oljepanna. Då brukar rökgastemperaturen bli onödigt hög.
Har du termostater på elementen så går det finfint med manuell shunt, termostaterna fixar jobbet och håller rätt temperatur i varje rum. Bara att vrida upp utgående temperatur på vattnet från pannan till tillräckligt även om det blir riktigt kallt. All värme stannar i huset då energi är oförstörbar.
Spara på pellets kanske du kan göra om du har en 20 kW brännare i en liten oljepanna. Då brukar rökgastemperaturen bli onödigt hög.
Hur tar jag reda på framledningstemperaturen?B boohoo skrev:Vad har ni för framledningstemperatur?