B Beppo skrev:
Det beror nog på vad som är uppgjort men har du en målare hemma under 8h så debiterar de troligen 8h + resor.

teknikerna som servar våra maskiner på firman debiterar fordonskostnad, mekanikers resekostnad, mekanikers arbetstid.
Man betalar med andra ord 300-400 kr i timmen för en hantverkare som sitter och kör sin bil, och därutöver så läggs det på en framkörningsavgift på 375 kr. Så om hantverkaren har ett par mil att köra kostar det kunden ca 700-800 kr per dag, eller ca 200 kr/mil. Det låter som en överdebitering, eller att firmabilen blir avbetald ganska snart.
 
A
A andersmc skrev:
Hjälp? Jag fattade det som om målaren hade sålt en tjänst till TS. Men om det är så att målaren hjälpt honom med målning i fyra dar så kan det väl kännas rimligt att TS ger honom lite bensinpengar. Det känns väl lite taskigt att inte bara jobbar gratis utan att han ska förlora ekonomiskt på det hela.

Fast å andra sidan - jag brukar inte skicka fakturor när jag hjälper någon.
vad gör du när du skickar fakturor?
eller du skickar aldrig några fakturor?
du kanske inte ens har ett jobb?
 
A
jag fick beställa servicebuss till den traktorn jag kör emellanåt i Härjedalen..

där kommer de ut från Östersund.. ca 20 mil enkel resa..
Där kostar framkörningen 3000 kr per ärende..
 
B BjFred skrev:
Man betalar med andra ord 300-400 kr i timmen för en hantverkare som sitter och kör sin bil, och därutöver så läggs det på en framkörningsavgift på 375 kr. Så om hantverkaren har ett par mil att köra kostar det kunden ca 700-800 kr per dag, eller ca 200 kr/mil. Det låter som en överdebitering, eller att firmabilen blir avbetald ganska snart.
Firman måste ju betala lön för de timmarna så behöver teknikern åka en timma för att ta sig till kunden så får kunden betala den kostnaden men eftersom inget faktiskt arbete sker så debiteras en lägre taxa för de timmarna.

Alternativet hade ju varit att man bara debiterade de timmarna man var på plats fast ännu högre så det täcker resetiden.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
B BjFred skrev:
Man betalar med andra ord 300-400 kr i timmen för en hantverkare som sitter och kör sin bil, och därutöver så läggs det på en framkörningsavgift på 375 kr. Så om hantverkaren har ett par mil att köra kostar det kunden ca 700-800 kr per dag, eller ca 200 kr/mil. Det låter som en överdebitering, eller att firmabilen blir avbetald ganska snart.
Med dagens bränslepriser kostar det nog runt 60:-/mil att köra bil. Och personen som är påväg får ju lön oavsett om den snickrar eller inte. Men vet inte hur företag gör överlag, beror nog mycket på bransch.

Men oavsett ska den som drar nytta av resan (kunden) betala alla kostnader företaget har för det specifika uppdraget, någon annan kan omöjligen göra det.

Men om vi säger att man inte ska få betalt av kund när man kör bil i tjänsten, skulle du då resonera samma med att du inte ska få lön av arbetsgivaren när du ska köra ut till en kund på arbetstid?
 
V
B BjFred skrev:
Man betalar med andra ord 300-400 kr i timmen för en hantverkare som sitter och kör sin bil, och därutöver så läggs det på en framkörningsavgift på 375 kr. Så om hantverkaren har ett par mil att köra kostar det kunden ca 700-800 kr per dag, eller ca 200 kr/mil. Det låter som en överdebitering, eller att firmabilen blir avbetald ganska snart.
Ja så är de ju. Alternativet är ju att göra jobbet själv. Ingen tvingar dig ringa hem en hantverkare.
 
  • Arg
  • Gilla
Sirtingeling och 1 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Med dagens bränslepriser kostar det nog runt 60:-/mil att köra bil. Och personen som är påväg får ju lön oavsett om den snickrar eller inte. Men vet inte hur företag gör överlag, beror nog mycket på bransch.

Men oavsett ska den som drar nytta av resan (kunden) betala alla kostnader företaget har för det specifika uppdraget, någon annan kan omöjligen göra det.

Men om vi säger att man inte ska få betalt av kund när man kör bil i tjänsten, skulle du då resonera samma med att du inte ska få lön av arbetsgivaren när du ska köra ut till en kund på arbetstid?
Det är klart att företaget behöver täcka sina kostnader och att kunden ska betala sin del av den faktiska kostnaden, men vad det gäller avgifter generellt i samhället så känner nog många av oss att de inte alltid svarar mot den faktiska kostnaden, utan ligger en bra bit högre. Det handlar ju inte om huruvida hantverkaren ska få betalt eller inte, utan om hur mycket den faktiska kostnaden är och vad som är rimliga avgifter.
 
T twoody skrev:
Nej men hur svårt är det att lägga in sin bil i timmpenningen?
Snart kommer verktyg lunch och kläd påslag på fakturan också.
Problemet är att när man ansöker om ROT-avdrag nekas det ofta om man inte har en resekostnad. Fifflar man kanske de gör en större utredning och man måste lägga energi på att motivera allt man gjort det senaste året.
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Inte bussbiljetter heller.
Ska jag ta 300kg med maskiner på bussen? Bilen jag har på jobbet kan jag inte ens använda privat.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
G Glofinken skrev:
Ska jag ta 300kg med maskiner på bussen? Bilen jag har på jobbet kan jag inte ens använda privat.
Är det någon som har påstått det?
 
P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
fråga dig ist varför får inte jag betalt för att ta mig till jobbet,
Förhandla din egen lön, sätt ditt eget värde,
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
Det kostar tyvärr mkt ca 25kr bara i bränsle sen kommer försäkring och övriga kostnader till
hantverkare har ju samma lön köra bil eller jobba
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.