Höj kontantinsatsen till 25 % ;)

Ähh, höj den till 100% så stoppar man garanterat alla problem med överbelånade fastigheter.
Frågan är dock vad bankerna skulle tjäna pengar på då?
Attans också, jag glömde pensionsfonderna...

/Kent

Japp, då kan man som pensionär kanske tillslut köpa ett hus där man kan umgås med barnen och barnbarnen:D Bättre sent än aldrig;)

BigGitt skrev:
Undrar om man kommer att ta bort det kravet eller ej?
Man ser tydligt att färre köper fastigheter. Detta har resulterat i lägre priser och att rika (de som ka betala kontant) köper i spekulationssyfte (känner en som köpte nyligen 3 villor och hyr ut dessa).

Är det inte dax att göra nåt för att unga kan skaffa eget boende istället från att hyra från de rika?
Hur löser man det genom att ta bort kravet på kontantinsats som kanske leder till att priserna ökar?
Pga överbelåning?
Är det bättre att unga måste lägga 10% av 2 miljoner för en etta.
Eller 15% på en Miljon?

Se bara hur det är i spanien

Vad menar du med att hyra från de rika?

Andy78 skrev:
Hur löser man det genom att ta bort kravet på kontantinsats som kanske leder till att priserna ökar?
Pga överbelåning?
Är det bättre att unga måste lägga 10% av 2 miljoner för en etta.
Eller 15% på en Miljon?

Se bara hur det är i spanien

Vad menar du med att hyra från de rika?
Jag känner en fam som hyr ut en villa för 8000:-/ mån + värme till ett par ungdomar.
Hade de köpt huset själva, hade det kostat under 5000:-

Med de hade inte till kontantinsatsen. Och den fam som jag nämner har idag ett antal hus som de hyr ut.
På detta sättet får de mycket högra avkastning på sina pengar. Husen är köpta kontant.

De klagade på bostadsrättsföreningar. Där kan man inte hyra ut utan föreningens godkännande.

BigGitt skrev:
Jag känner en fam som hyr ut en villa för 8000:-/ mån + värme till ett par ungdomar.
Och detta är inklusive Lån, amorteringar, driftskostnader?

Med de hade inte till kontantinsatsen. Och den fam som jag nämner har idag ett antal hus som de hyr ut.
På detta sättet får de mycket högra avkastning på sina pengar. Husen är köpta kontant.

De klagade på bostadsrättsföreningar. Där kan man inte hyra ut utan föreningens godkännande.
De flesta bostadsrättsföreningar tillåter inte långtidsuthyrning eller uthyrning i all oändlighet, dock har jag fullt förståelse för det.

Redigerat:
Problemet med höga hyror löser man knappast genom att minska kravet på kontantinsats, utan genom att öka utbudet på hyresmarknaden.

BigGitt skrev:
Nja. Det där är att göra det lite lätt för sig.

Nu slipper ju hyresgästerna ta någon risk samtidigt som de slipper slita med underhållet av huset. Dessutom är de sannolikt fria att placera sina kontanta medel på annat ställe än i ett hus. I dagsläget kan det vara allt annat än en dålig affär.

BigGitt skrev:

Ser inget fel i detta
De finns massor av kostnader på hus som du nog inte tänker på
Ungdomarna får väll spara som alla andra gör till kontantinsatsen

/Han som hyr ut en sommarstuga

BigGitt skrev:

Eftersom 1500 går i skatt så är det en riktigt tveksam affär för hyresvärden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.