O
Gör det för 139 tkr! Kan ta det vecka 28 då jag har semester då. Bäst betalda veckan i mitt liv antagligen!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Boyta 128 m2 enplan.
Väl så gammalt Shingeltak, men tätt. 40 år gammalt, men 20 ggr tjockare än papp.

Kollade med några firmor att lägga plåttak, typ tegelpanneformat ovanpå det kraftiga täta papptaket.

250 - 300 000 kr.

Köpte allt material för 100 000 kr. Inkl plåtslagarens jobb.
Hade nyss köpt en beg ställning.

Gjorde jobbet själv. Aldrig haft så bra betalt. Och så roligt!
Oj, där var det verkligen pengar att spara. Riktigt bra att du kunde fixa det själv. Jag har tyvärr inte den kunskapen. Men som några andra tipsade om skulle jag kanske kunna riva själv och slänga skräpet själv iaf för att spara in lite pengar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Gör det för 139 tkr! Kan ta det vecka 28 då jag har semester då. Bäst betalda veckan i mitt liv antagligen!
Jag förstår... 😅
 
B
S saltet skrev:
Orimligt dyrt.
Leta efter någon ny.
Har bara priser som är något år gammalt och då var det ca 200 kronor per kvm.
Kör bort skräpet själv.
Du sparar många tusen.
Tunnaste råsponten kostar på byggmax 117kr/m2. Ytpapp ca 120kr/m2. Underlagspapp 30kr.

Lycka till att hitta nån snickare som tar 200kr/m2, inkl plåtarbeten och jobb?

Men visst håller med om att det är lönsamt att göra själv. Vi la taket (100% nytt) på ett litet komplementshus med ungefär samma takyta för runt 25kkr materialkostnad inkl plåt och hängrännor, suprör och lite annat.

Minns inte om fönsterblecken var inkluderade i summan.
 
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
Håll dig borta från detta företag, för allt i världen. Helt oavsett priset så är det uppenbart inget seriöst företag. Inget seriöst företag skulle komma med liknande krav. Det låter som ett företag som använder utländsk arbetskraft. Det skulle faktiskt inte förvåna mig, att det är tänkt att arbetarna ska sova i den där vagnen också.
Sen har du dessutom fått ett svindyrt pris. Inte nog med det, så kommer det ju bli dubbelt så dyrt. Först isolering, samt att säkerligen en del av innertaket som tillkommer. Deras arbetsbod, säkerhetslinor, samt allt annat du räknade upp. Då det inte finns något angivet pris, kan det bli hur dyrt som helst. Ett normalt seriöst företag hade gett dig ett pris, där allt är inkluderat.
Lova mig att omedelbart bryta kontakten med detta skojarföretag.
 
  • Gilla
Tibb och 20 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
vänta ett helt år är nog inget jag vågar, möjligen att det är klart i november... Beror ju helt på vädret också. V
Släng en stor presenning över taket under vintern, i värsta fall.
 
  • Gilla
Mbjs och 6 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Håll dig borta från detta företag, för allt i världen. Helt oavsett priset så är det uppenbart inget seriöst företag. Inget seriöst företag skulle komma med liknande krav. Det låter som ett företag som använder utländsk arbetskraft. Det skulle faktiskt inte förvåna mig, att det är tänkt att arbetarna ska sova i den där vagnen också.
Sen har du dessutom fått ett svindyrt pris. Inte nog med det, så kommer det ju bli dubbelt så dyrt. Först isolering, samt att säkerligen en del av innertaket som tillkommer. Deras arbetsbod, säkerhetslinor, samt allt annat du räknade upp. Då det inte finns något angivet pris, kan det bli hur dyrt som helst. Ett normalt seriöst företag hade gett dig ett pris, där allt är inkluderat.
Lova mig att omedelbart bryta kontakten med detta skojarföretag.
Tack för svar 🙏 Jag förstår av ditt och andras svar att det här är verkligen inget att gå vidare med.

Ska försöka hitta någon annan hantverkare som kan göra jobbet innan hösten slår till med full kraft. Kanske kan vi klara att göra lite själva också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Prata med grannar och bekanta så får du kanske bra rekommendationer? Annars måste jag ju som (hobby)snickare säga; Ni klarar mer än ni tror själva. Man måste bara våga!!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Prata med grannar och bekanta så får du kanske bra rekommendationer? Annars måste jag ju som (hobby)snickare säga; Ni klarar mer än ni tror själva. Man måste bara våga!!
Jag har fått ett par rekommendationer, men de företagen har antingen inte tid eller svarar inte. Men får ju helt klart fortsätta leta med tanke på alla svar jag fått här. När jag la ut fråga i lokal FB-grupp fick jag gång på gång rekommenderat detta företaget som gav mig 140.000kr offerten 😅

Tack för pepp 😄 Jag vill gärna våga, men när det gäller så viktiga saker som tak, fasad o så blir jag väldigt orolig att man ska lyckas skapa sig mer problem istället… Jag vågade mer när jag hade min pappa att rådfråga och planera projekten med. Men han gick tyvärr hastigt och oväntat bort för två månader sedan och nu har jag ingen i min närhet som kan hjälpa med sånt här.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
L lat skrev:
Släng en stor presenning över taket under vintern, i värsta fall.
Ja det får väl bli sista utvägen 😬
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S solroslucia skrev:
Ja det får väl bli sista utvägen 😬
Vi anlitade Taktek i Hörby för några år sedan till ett liknande jobb. De gjorde ett jättebra jobb och det var inte i närheten av lika dyrt, även om det som sagt var för några år (5?) sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Some crazy prices. Here you have the same roof surface. But much more complicated - trapezoid, valley gutter and window sills in the roof. Complete replacement of the roof structure and partially the walls. And I wish I could price this job like your 140k. Here the labor cost is 0. But I did it for my brother :):)
 
  • Renoveringsarbete på taket och väggar med ny takkonstruktion och synliga trätakbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av en trapezoid takstruktur, dalränna och fönsterbleck med delvis ersatta väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat komplicerat tak med trapezoid form, dalränna och fönsterbleck, delvis nya väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplext tak med trapezoidform, takfönsterbleck och en dalränna där tak möter vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jörn Gamst och 6 till
  • Laddar…
Vi fick gjort vårt platta tak på 25 kvm i höstas. Inget för dom att riva dock. Tog ca 2 dagar men på tre tillfällen då plåtkillen
hade lite mycket att göra när pappen lades.

Tror vi betalade 25 efter rot. I Helsingborg.
Det låter tokigt mycket. Men vi fick också jaga dem länge för att få en tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du nämnde att grannen är / har varit snickare.
Bjud han på lite fika / nåt rimligt så kanske han kan gå igenom och förklara tillvägagångssätt på plats med er och ni gör allt grundjobb för att sen ringa in någon som kommer och bränner på pappen åt er?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
Boyta 128 m2 enplan.
Väl så gammalt Shingeltak, men tätt. 40 år gammalt, men 20 ggr tjockare än papp.

Kollade med några firmor att lägga plåttak, typ tegelpanneformat ovanpå det kraftiga täta papptaket.

250 - 300 000 kr.

Köpte allt material för 100 000 kr. Inkl plåtslagarens jobb.
Hade nyss köpt en beg ställning.

Gjorde jobbet själv. Aldrig haft så bra betalt. Och så roligt!
Hur många timmar tog det? Ta 200 000kr/timmar så vi ser timpengen. 😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.