33 758 läst · 100 svar
34k läst
100 svar
140.000 kr för byta papp & råspont på garagetak rimligt?
Oj, där var det verkligen pengar att spara. Riktigt bra att du kunde fixa det själv. Jag har tyvärr inte den kunskapen. Men som några andra tipsade om skulle jag kanske kunna riva själv och slänga skräpet själv iaf för att spara in lite pengar.H Hybro skrev:Boyta 128 m2 enplan.
Väl så gammalt Shingeltak, men tätt. 40 år gammalt, men 20 ggr tjockare än papp.
Kollade med några firmor att lägga plåttak, typ tegelpanneformat ovanpå det kraftiga täta papptaket.
250 - 300 000 kr.
Köpte allt material för 100 000 kr. Inkl plåtslagarens jobb.
Hade nyss köpt en beg ställning.
Gjorde jobbet själv. Aldrig haft så bra betalt. Och så roligt!
Tunnaste råsponten kostar på byggmax 117kr/m2. Ytpapp ca 120kr/m2. Underlagspapp 30kr.S saltet skrev:
Lycka till att hitta nån snickare som tar 200kr/m2, inkl plåtarbeten och jobb?
Men visst håller med om att det är lönsamt att göra själv. Vi la taket (100% nytt) på ett litet komplementshus med ungefär samma takyta för runt 25kkr materialkostnad inkl plåt och hängrännor, suprör och lite annat.
Minns inte om fönsterblecken var inkluderade i summan.
Håll dig borta från detta företag, för allt i världen. Helt oavsett priset så är det uppenbart inget seriöst företag. Inget seriöst företag skulle komma med liknande krav. Det låter som ett företag som använder utländsk arbetskraft. Det skulle faktiskt inte förvåna mig, att det är tänkt att arbetarna ska sova i den där vagnen också.
Sen har du dessutom fått ett svindyrt pris. Inte nog med det, så kommer det ju bli dubbelt så dyrt. Först isolering, samt att säkerligen en del av innertaket som tillkommer. Deras arbetsbod, säkerhetslinor, samt allt annat du räknade upp. Då det inte finns något angivet pris, kan det bli hur dyrt som helst. Ett normalt seriöst företag hade gett dig ett pris, där allt är inkluderat.
Lova mig att omedelbart bryta kontakten med detta skojarföretag.
Sen har du dessutom fått ett svindyrt pris. Inte nog med det, så kommer det ju bli dubbelt så dyrt. Först isolering, samt att säkerligen en del av innertaket som tillkommer. Deras arbetsbod, säkerhetslinor, samt allt annat du räknade upp. Då det inte finns något angivet pris, kan det bli hur dyrt som helst. Ett normalt seriöst företag hade gett dig ett pris, där allt är inkluderat.
Tack för svar 🙏 Jag förstår av ditt och andras svar att det här är verkligen inget att gå vidare med.A AG A skrev:Håll dig borta från detta företag, för allt i världen. Helt oavsett priset så är det uppenbart inget seriöst företag. Inget seriöst företag skulle komma med liknande krav. Det låter som ett företag som använder utländsk arbetskraft. Det skulle faktiskt inte förvåna mig, att det är tänkt att arbetarna ska sova i den där vagnen också.
Ska försöka hitta någon annan hantverkare som kan göra jobbet innan hösten slår till med full kraft. Kanske kan vi klara att göra lite själva också.
Jag har fått ett par rekommendationer, men de företagen har antingen inte tid eller svarar inte. Men får ju helt klart fortsätta leta med tanke på alla svar jag fått här. När jag la ut fråga i lokal FB-grupp fick jag gång på gång rekommenderat detta företaget som gav mig 140.000kr offerten 😅Davidbagare skrev:
Tack för pepp 😄 Jag vill gärna våga, men när det gäller så viktiga saker som tak, fasad o så blir jag väldigt orolig att man ska lyckas skapa sig mer problem istället… Jag vågade mer när jag hade min pappa att rådfråga och planera projekten med. Men han gick tyvärr hastigt och oväntat bort för två månader sedan och nu har jag ingen i min närhet som kan hjälpa med sånt här.
Some crazy prices. Here you have the same roof surface. But much more complicated - trapezoid, valley gutter and window sills in the roof. Complete replacement of the roof structure and partially the walls. And I wish I could price this job like your 140k. Here the labor cost is 0. But I did it for my brother
Vi fick gjort vårt platta tak på 25 kvm i höstas. Inget för dom att riva dock. Tog ca 2 dagar men på tre tillfällen då plåtkillen
hade lite mycket att göra när pappen lades.
Tror vi betalade 25 efter rot. I Helsingborg.
Det låter tokigt mycket. Men vi fick också jaga dem länge för att få en tid.
hade lite mycket att göra när pappen lades.
Tror vi betalade 25 efter rot. I Helsingborg.
Det låter tokigt mycket. Men vi fick också jaga dem länge för att få en tid.
Du nämnde att grannen är / har varit snickare.
Bjud han på lite fika / nåt rimligt så kanske han kan gå igenom och förklara tillvägagångssätt på plats med er och ni gör allt grundjobb för att sen ringa in någon som kommer och bränner på pappen åt er?
Bjud han på lite fika / nåt rimligt så kanske han kan gå igenom och förklara tillvägagångssätt på plats med er och ni gör allt grundjobb för att sen ringa in någon som kommer och bränner på pappen åt er?
Hur många timmar tog det? Ta 200 000kr/timmar så vi ser timpengen. 😃H Hybro skrev:Boyta 128 m2 enplan.
Väl så gammalt Shingeltak, men tätt. 40 år gammalt, men 20 ggr tjockare än papp.
Kollade med några firmor att lägga plåttak, typ tegelpanneformat ovanpå det kraftiga täta papptaket.
250 - 300 000 kr.
Köpte allt material för 100 000 kr. Inkl plåtslagarens jobb.
Hade nyss köpt en beg ställning.
Gjorde jobbet själv. Aldrig haft så bra betalt. Och så roligt!