Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är ju ändå intressant hur ett multimiljardföretag helt kan ducka ansvaret för prylarna som säljs på deras plattform.
Det känns lite som en lucka i lagen.
Glöm inte tradera och blocket och till viss del Facebook marketplace.

Lite som Ikeas eksaker!
Inget som jag vill koppla in i mitt hem.
Jämt och ständigt återkallelse! Biltema, rusta etc.
Här ligger förtrödenhet bakom. De stora svenska giganterna som överprisar sitt kinesiska mög vill förhindra att folk köper från Amazon samma mög men till rätt pris.

• Gilla
emigrating
  • Laddar…
Det är ju ändå intressant hur ett multimiljardföretag helt kan ducka ansvaret för prylarna som säljs på deras plattform.
Det känns lite som en lucka i lagen.
Blocket t ex tar väl inget ansvar för det som enskilda personer säljer där? Amazon funkar ju i stort sett likadant. Några enstaka prylar säljs av dom själva, men majoriteten av allt billigt junk säljs av fristående säljare som använder Amazons plattform för att lägga upp sina annonser.

Grundproblemet är att folk är så naiva att dom tror att dom får bra och godkända prylar för en bråkdel av vad sakerna borde kosta...

• Gilla
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
tommib
N nissenhj skrev:
Lite som Ikeas eksaker!
Inget som jag vill koppla in i mitt hem.
Jämt och ständigt återkallelse! Biltema, rusta etc.
Här ligger förtrödenhet bakom. De stora svenska giganterna som överprisar sitt kinesiska mög vill förhindra att folk köper från Amazon samma mög men till rätt pris.
IKEA skulle jag absolut inte dra mig för att köpa elgrejer från. De är en såpass stor drake att de upptäcker även små och udda intermittenta fel i sina enorma produktionsserier. De har också väldigt mycket att förlora på badwill om de kränger en dålig produkt. Jag tror att de har väldigt bra koll på de elsakerna de säljer.

Finns en bra video på tuben där Big Clive tar isär en USB-laddare från dem och konstaterar att den är väldigt välkonstruerad.

• Gilla
  • Haha
Anders_70 och 8 till
  • Laddar…
Ja, frågan är väl vad som är hönan eller ägget? Återkallar t ex IKEA många saker på grund av att dom har noggranna kontroller, eller på grund av att dom säljer undermåliga prylar?
Om ett annat företag inte återkallar några prylar; Beror det på att dom bara säljer top-notch-grejer eller att dom skiter i att kontrollera vad dom säljer?

• Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
boschkenta
tommib tommib skrev:
IKEA skulle jag absolut inte dra mig för att köpa elgrejer från. De är en såpass stor drake att de upptäcker även små och udda intermittenta fel i sina enorma produktionsserier. De har också väldigt mycket att förlora på badwill om de kränger en dålig produkt. Jag tror att de har väldigt bra koll på de elsakerna de säljer.

Finns en bra video på tuben där Big Clive tar isär en USB-laddare från dem och konstaterar att den är väldigt välkonstruerad.
Intressant, jag skulle just nämna exakt samma video. Ikea går att lita på, men som nämndes bör man vara lite skeptisk till Biltema, Jula, osv då dom säljer rätt mycket kinaskräp, tyvärr.

Amazon.se tycks ha större del kinaskräp än .de, .com osv, då många stora bolag inte verkar ha etablerat sig ordentligt på just vår filial här i Sverige. Tex har verktygstillverkare egna butiker på Amazons andra filialer, medan vi får plocka från lite olika säljare och bråka med en usel sökmotor. Det kommer väl.

Så handlar man på Amazon så var uppmärksam och köp inte skit från säljare vars namn ser ut som de har rullat nyllet över tangentbordet, så klarar man sig rätt bra.

Unikt namn
useless useless skrev:
Blocket t ex tar väl inget ansvar för det som enskilda personer säljer där? Amazon funkar ju i stort sett likadant. Några enstaka prylar säljs av dom själva, men majoriteten av allt billigt junk säljs av fristående säljare som använder Amazons plattform för att lägga upp sina annonser.

Grundproblemet är att folk är så naiva att dom tror att dom får bra och godkända prylar för en bråkdel av vad sakerna borde kosta...
Är grundproblemet att folk är dumma och låter sig luras, eller att företag lurar lagstiftningen genom ett kreativt annonsupplägg?
Perspektiv.

På Amazon säljs en pryl till många köpare.
På blocket säljs en pryl till en köpare.

Amazon har mer gemensamt med traditionella (nät)butiker än en plats där privatpersoner byter varor.

Men visst borde Blocket ta ett större ansvar för affärerna som sker där...

• Gilla
  • Haha
Anders_70 och 1 till
  • Laddar…
Reglerna behöver ses över. Man ska inte kunna kringå lagar på det här sättet och lägga över ansvaret på konsumenten.

Är grundproblemet att folk är dumma och låter sig luras, eller att företag lurar lagstiftningen genom ett kreativt annonsupplägg?
Perspektiv.

På Amazon säljs en pryl till många köpare.
På blocket säljs en pryl till en köpare.

Amazon har mer gemensamt med traditionella (nät)butiker än en plats där privatpersoner byter varor.

Men visst borde Blocket ta ett större ansvar för affärerna som sker där...
Så du har missat alla annonser på blocket som säljer många av en och samma pryl till många olika människor?

Unikt namn
N nissenhj skrev:
Så du har missat alla annonser på blocket som säljer många av en och samma pryl till många olika människor?
Ja.

tommib tommib skrev:
Helt oförvånande om man har lite koll på vad som säljs där.

Detta är ärligt talat ett fall där jag kan hålla med elbranschen om att det är läge för lite gammal hederlig protektionism. Skulle inte ESV bara kunna ta ut en helsida i rikstäckande press samt lite FB-annonser och förklara på ett lättförståeligt sätt att många av dessa produkter är farliga och att man inte bör handla där? Det skulle sannolikt göra mer för elsäkerheten i landet än "Koppla säkert" och andra korkade påfund.
Nu kanske de flesta förstår vad de menar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.