Avgörande för att få en bekväm trädgård är att ha ett perspektiv på 10-20 år. Att plantera ett äppelträd går fort, men tio år senare tar det mycket tid varje år.
Du kan läsa artikeln här: 12 tips för att spara tid i trädgården
Du kan läsa artikeln här: 12 tips för att spara tid i trädgården
Intressant artikel. Jag är inte lika erfaren men har iaf märkt att trätrall snabbt blir ful om man inte underhåller den regelbundet. De första åren ser den snygg ut men kommer sen det alger i skuggiga lägen, och efter 5-6 år så blir sprickorna fler och den blir lättare smutsig.. måste tvätta och såpa in hela däcket i vår. Undra om det blir mindre sprickbildning om man kör med 34 mm trall?
Förstår inte riktigt hur man kan lägga så mycket tid på äppelträden. Jag har tre gamla träd. Jag beskär vartannat år för att ta bort vattenskott och se till att de håller en fin form. Det tar en en dag (vartannat år, alltså en halv dag per år). Äpplena mustar jag själv antingen manuellt eller med elpress (som jag hyr om det är äppelår), det tar 2 dagar. Fallfrukt räfsar jag ihop och slänger i trädgårdsavfallet som sophämtningen tar med. Det tar en halv dag, maximalt. Inalles 3 dagar, alltså 30 timmar om man räknar med 10-timmars arbetsdagar.
Vi får inte slänga annat än enstaka äpplen i trädgårdsavfall, då vägrar de tömma tunnan…E EB2 skrev:Förstår inte riktigt hur man kan lägga så mycket tid på äppelträden. Jag har tre gamla träd. Jag beskär vartannat år för att ta bort vattenskott och se till att de håller en fin form. Det tar en en dag (vartannat år, alltså en halv dag per år). Äpplena mustar jag själv antingen manuellt eller med elpress (som jag hyr om det är äppelår), det tar 2 dagar. Fallfrukt räfsar jag ihop och slänger i trädgårdsavfallet som sophämtningen tar med. Det tar en halv dag, maximalt. Inalles 3 dagar, alltså 30 timmar om man räknar med 10-timmars arbetsdagar.
Vi har ett äppelträd som ger frukt, jag kör iväg många kilo äpplen till soptippen.
Fler tips:
1. Undvik klätterrosor. De är underbart vackra men massa jobb med att beskära och binda upp! Man får hålla på hela sommaren och ta hand om långa skott. Välj hellre rustika buskrosor som inte kinkar sig om du missar gödsla eller beskära något år!
2. Undvik rabattrosor! Ett himla jobb med gödsel och bekämpa skadedjur och sjukdomar. Rustika buskrosor är grejen!
3. Undvik hamlade träd! Mycket jobb med att beskära och enorma mängder ris som måste hanteras. Välj träd som naturligt blir just så stora så att de passar på platsen!
4. Undvik häckar av bondsyrén. När de etablerat sig skickar de enorma mängder rotskott, som måste hållas efter. Plus att man måste föryngra dem genom att varje år ta bort de grövsta stammarna, Blir lätt ett par vändor med släp till tippen!
5. Äppelträd. Jag gillar äppelträd men anlitar numera arborister för beskärning. 50% av kostnaden på RUT, så värt pengarna! Strunta i att gallra kart, träden brukar själva släppa de kart som är för många. Lägg fallfrukten under häckar och buskar så har djuren mat över vintern. Välj äppelsorter som går att lagra över vintern så slipper du köpa äpplen ända fram till våren! Jag tycker det är prisvärt att ta äpplen till musteri. Det är ju must av hög kvalitet, som brukar kosta en förmögenhet i butik.
1. Undvik klätterrosor. De är underbart vackra men massa jobb med att beskära och binda upp! Man får hålla på hela sommaren och ta hand om långa skott. Välj hellre rustika buskrosor som inte kinkar sig om du missar gödsla eller beskära något år!
2. Undvik rabattrosor! Ett himla jobb med gödsel och bekämpa skadedjur och sjukdomar. Rustika buskrosor är grejen!
3. Undvik hamlade träd! Mycket jobb med att beskära och enorma mängder ris som måste hanteras. Välj träd som naturligt blir just så stora så att de passar på platsen!
4. Undvik häckar av bondsyrén. När de etablerat sig skickar de enorma mängder rotskott, som måste hållas efter. Plus att man måste föryngra dem genom att varje år ta bort de grövsta stammarna, Blir lätt ett par vändor med släp till tippen!
5. Äppelträd. Jag gillar äppelträd men anlitar numera arborister för beskärning. 50% av kostnaden på RUT, så värt pengarna! Strunta i att gallra kart, träden brukar själva släppa de kart som är för många. Lägg fallfrukten under häckar och buskar så har djuren mat över vintern. Välj äppelsorter som går att lagra över vintern så slipper du köpa äpplen ända fram till våren! Jag tycker det är prisvärt att ta äpplen till musteri. Det är ju must av hög kvalitet, som brukar kosta en förmögenhet i butik.
Jag har massor av klätterros och inte tusan gödslar jag dom, det som växer växer, det som inte gör det var inte ämnat att vara där.
Klipper bort det som växer där jag inte vill ha det, tar typ 5 minuter per år.
Klipper bort det som växer där jag inte vill ha det, tar typ 5 minuter per år.
Hade 11 gamla fruktträd i min gamla Malmöträdgård - tre/fyra från när trädgården anlades på 1920-talet. När barnen växt upp och flyttat blev det ton av fallfrukt. Jag rakade dessa till en jättestor hög bakom en häck - det blev en sörja av äppelhögen under vintern men också ett mycket populärt skafferi för övervintrade fåglar. När våren kom var sörjehögen försvunnen! (Höll faktiskt utkik på råttor men såg aldrig någon.)
jag har kört till musterier. https://musterier.se/ eller dumpat dom i skogen till rådjurenM MrsForest skrev: