A
Lostmoose Lostmoose skrev:
Nu har jag dålig koll på kreditkort i allmänhet, och det finns säkert något jag bortser från men jag studsar till lite reflexmässigt när jag läser att man "får" bränslecheckar.
Vem är det som betalar för dessa bränslecheckar tro?
Butikerna där man använder kortet betalar rätt saftig avgift för inlösen. Vissa kortföretag betalar tillbaka en del till den som har kortet, de andra behåller pengarna själva.

Jag kör med Morrow bank som ger följande i bonus, fördelen med dem är att man betalar av skulden med bonusen, man behöver inte köpa resor eller bensin för den. Naturligtvis så ser man till att alltid nolla skulden varje månad så man inte går över i kreditläge, räntan på skulden blir då ohemult dyr!
  • 4 % bonus på alla köp hos komplett.se
  • 1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kr
  • 0,5 % bonus på övriga köp
Den maximala intjäningen av bonuspoäng är 500 per månad och 2000 under de senaste 12 månaderna.
 
Redigerat av moderator:
wildeside
mnils skrev:
Butikerna där man använder kortet betalar rätt saftig avgift för inlösen. Vissa kortföretag betalar tillbaka en del till den som har kortet, de andra behåller pengarna själva.

Jag kör med Morrow bank som ger följande i bonus, fördelen med dem är att man betalar av skulden med bonusen, man behöver inte köpa resor eller bensin för den. Naturligtvis så ser man till att aldrig gå över i kreditläge och betala ränta på skulden, då är det ohemult dyrt!
  • 4 % bonus på alla köp hos komplett.se
  • 1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kr
  • 0,5 % bonus på övriga köp
Den maximala intjäningen av bonuspoäng är 500 per månad och 2000 under de senaste 12 månaderna.
Vem tror du betalar butikens saftiga avgifter? Kan det kanske vara kunden.
Bättre att avveckla all reklam, bonus system och kund klubbar mm. och ta dom pengarna o sänka priserna. Det skulle gynna alla kunder.
 
  • Gilla
lutorm och 2 till
  • Laddar…
Den stora fördelen med kreditkort stavas konsumentkreditlagen, följt av eventuella extra försäkringar. "Bonusen" är inga stora pengar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Även rådet att skippa pensionsparande under småbarnsåren är konstigt eller missvisande. För den absoluta majoriteten så är det i ISK eller KF man pensionssparar privat, och där finns inga inlåsningsmekanismer såsom i IPS. Möjligen kan man behöva justera beloppet om det är tight, men fortsätt ändå spara något varje månad. Underskatta inte ränta på ränta och time-in-market.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Mycket av det som står i artikeln gäller egentligen mest för folk som har ganska gott om pengar.

Att budgetera för månaden är svårt när man redan ligger på i stort sett minimum. Då blir nämligen de oväntade stora engångskostnaderna när saker går sönder och inte går att reparera så dominerande i ekonomin att det bara blir löjligt att ha en budget.
Det är omöjligt att veta när tvättmaskinen skall haverera eller ett traktordäck explodera mitt i vedarbetet eller när värmepannan börjar läcka.
Det räcker med att ställa frågan: Behöver vi det här för att vardagen skall rulla eller minskar det här kostnaderna eller ökar det inkomsterna? Är svaret inte ett tvärsäkert ja på någon av de tre så blir det inget köp om inte varan är ett superfynd för några procent av normalpriset. Som när jag hittade en massa rostfria kannor av toppkvalitet på skroten och köpte tre kannor för några euro fastän vi bara behöver en vattenkanna i köket.

Att budgetera för kläder är också svårt i praktiken om man inte har exakt de kroppsmåtten som tillverkarna tror. Man köper kläder och skor när man hittar rätt storlek i slitstark och praktisk modell för ett vettigt pris. Sedan nöter man upp de äldsta först. Nöter dem tills de inte går att lappa. Klassar ner bättre kläder till sämre och bättre skor till sämre varefter de nöts. Ökar mängden kläder i skåpen behöver man inte köpa mer på en tid. Minskar mängden behöver man köpa mer för att hänga med i takten som de slits ut.

Däremot var det helt rätt med kreditkort och konsumtionskrediter. Den som har behov av att hålla kostnaderna nere skall aldrig köpa på kredit eller på skuld förutom när man tar lån till fastighetsköp.

Fast hmm... att hugga vindfällen till ved åt sig eller odla egen potatis eller ha ett företag i bisyssla och åta sig något uppdrag i året är nog en bättre ide för att öka inkomsterna än att köra svarttaxi i konkurrens med diverse kriminella gäng......
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ett trafiktillstånd behövs om man inte hittar ett åkeri som är villiga att skriva in dig i sin verksamhet.
nästan som staten hjälper åkarna att hålla bort konkurrens sverige har redan idag världens dyraste frakt för privat personer
 
mnils skrev:
Jag kör med Morrow bank som ger följande i bonus, fördelen med dem är att man betalar av skulden med bonusen, man behöver inte köpa resor eller bensin för den. Naturligtvis så ser man till att alltid nolla skulden varje månad så man inte går över i kreditläge, räntan på skulden blir då ohemult dyr!
  • 4 % bonus på alla köp hos komplett.se
  • 1 % bonus på enskilda köp över 20 000 kr
  • 0,5 % bonus på övriga köp
Den maximala intjäningen av bonuspoäng är 500 per månad och 2000 under de senaste 12 månaderna.
Everydaycard (utges av Nordea) ger 1% bonus på allt du handlar (om du köper för mer än 20kkr per 6 mån) och betalas ut på kortet.
https://everydaycard.se/pengartillbaka.html
 
wildeside
D Dilato skrev:
Everydaycard (utges av Nordea) ger 1% bonus på allt du handlar (om du köper för mer än 20kkr per 6 mån) och betalas ut på kortet.
[länk]
🙏 Hela 1% måste göra extremt mycket på ekonomin 200 kr för köp på 20000 blir en fest utan dess like......😂
Suck blev sämre fest än jag trodde det är ju en årsavgift på 195 kronor.....
 
  • Gilla
  • Haha
Fartland och 4 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Det är löjligt att ens jämföra. Jag känner mig betydligt mer komfortabel med 200k på banken i Sverige än 2 msek på banken i USA allt annat lika.
Är det inte så att klyftorna helt enkelt är större och normalpersonen har mer att röra sig med men mer ansvar att spara också. Så "smarta" val och ekonomi är mer betydelsefullt där. Här är det svårt att spara mycket då en person med högskoleutbildning inte får ut så många fler tusen än en som jobbar på ett lager.

Sen föredrar jag det svenska systemet.
 
wildeside wildeside skrev:
🙏 Hela 1% måste göra extremt mycket på ekonomin 200 kr för köp på 20000 blir en fest utan dess like......😂
Suck blev sämre fest än jag trodde det är ju en årsavgift på 195 kronor.....
Visst, det är väl ingen kioskvältare men

Jag köper allting med kortet, typ 20kkr i månaden.

> 2400 om året utan att röra ett finger är helt ok tycker jag.

Plus

Tabell med fördelar från kortanvändning: reseförsäkring, självrisk, hemelektronikskydd och leveransförsäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
M maria01 skrev:
nästan som staten hjälper åkarna att hålla bort konkurrens sverige har redan idag världens dyraste frakt för privat personer
Nej det stämmer inte. Att själv ta trafiktillstånd är väldigt simpelt. Normalbegåvade klarar testet. Sen krävs ju det ekonomiska såklart för att bedriva verksamhet.

Sen ska såklart den som kör runt på dig ha sin lön.

Kollektivtrafiken är billig dessutom med månadskort =)

Vill du skjutsa runt på folk så är taxilegg riktigt lätt att ta. 3 prov och en uppkörning sen har du det i brevlådan om du inte är belastad med något skit.
 
Rkarlsson skrev:
Nej det stämmer inte. Att själv ta trafiktillstånd är väldigt simpelt. Normalbegåvade klarar testet. Sen krävs ju det ekonomiska såklart för att bedriva verksamhet.

Sen ska såklart den som kör runt på dig ha sin lön.

Kollektivtrafiken är billig dessutom med månadskort =)

Vill du skjutsa runt på folk så är taxilegg riktigt lätt att ta. 3 prov och en uppkörning sen har du det i brevlådan om du inte är belastad med något skit.
behövs registrera firma med och skatt på det då lär inte priset till kunden gå ner eller hur
 
M maria01 skrev:
nästan som staten hjälper åkarna att hålla bort konkurrens sverige har redan idag världens dyraste frakt för privat personer
När Finland slopade kraven på taxitillstånd och taxameter steg priserna ännu mer på många ställen. Skumma figurer använder skumma metoder för att pressa bort billigare konkurrenter och själva tar de rena ockerpriser.
 
Krilleman
H heimlaga skrev:
När Finland slopade kraven på taxitillstånd och taxameter steg priserna ännu mer på många ställen. Skumma figurer använder skumma metoder för att pressa bort billigare konkurrenter och själva tar de rena ockerpriser.
Finns ju även exempel i Svea Rike på dylikt.

Apoteket...
Bilprovningen...
Tandläkaren...
Friskolor...

Vissa saker bör (skall) vara statliga av en orsak!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Finns ju även exempel i Svea Rike på dylikt.

Apoteket...
Bilprovningen...
Tandläkaren...
Friskolor...

Vissa saker bör (skall) vara statliga av en orsak!
Besiktning på bil har blivit billigare.
Kostade 300kr när det släpptes och besiktning jag gjorde nu var på 399kr vilket man kan köpa för ibland.

Räkna pengavärde under åren och det faktum att besiktning håller 14mån istället för 12 mån så är det billigare med privatisering av besiktning.

Samt att man får tider betydligt lättare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.