J Jerfed skrev:
Kan nämna att även Länsförsäkringar har en förmåga att tappa bort ränterabatten. Som du säger blir man lite trött. I värsta fall upptäcker man det inte förrän det är dags för att förhandla en ny avtalsperiod och det blir snabbt tusenlappar.
Men ränterabatten hos de flesta banker gäller ju bara en viss tid. Hos vissa banker är den bara 6 månader lång medan andra så är den 1 år eller 2 år. Detta måste man ha koll på.

Tror tyvärr bara det är de nya bankerna Avanza och Hypoteket som ej har en giltighetstid på sina 3-månaderslån.

• Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
mrpeterteter mrpeterteter skrev:
Jag VET inte, men det brukar vara att man räknar på hushållets hela fast inkomst när man avgör låneutrymmet (riktmärke 5 x bruttoinkomsten). Om bara en av personerna har en fast inkomst så är det bara den man räknar på, dvs. du får fotfarande låna men låneutrymmet är mycket mindre.
Om du tog ditt bolån före mars 2018 och sedan flyttar bolånet till en annan bank så tror jag att reglerna inte är lika tuffa. https://www.fi.se/sv/finansiell-sta...morteringskrav-for-hushall-med-stora-skulder/

• Gilla
mrpeterteter
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Men ränterabatten hos de flesta banker gäller ju bara en viss tid. Hos vissa banker är den bara 6 månader lång medan andra så är den 1 år eller 2 år. Detta måste man ha koll på.

Tror tyvärr bara det är de nya bankerna Avanza och Hypoteket som ej har en giltighetstid på sina 3-månaderslån.
Vi har årsvis, men trots det har banken fumlat till det mitt i avtalsperioden.

Men ja, det måste man hålla koll på...

• Arg
Per Eskilsson
  • Laddar…
Om du tog ditt bolån före mars 2018 och sedan flyttar bolånet till en annan bank så tror jag att reglerna inte är lika tuffa. [länk]
Riktlinjen på 5 gågner bruttoinkomsten är i det här fallet inte ett lagkrav, utan ett riktmärke flera banker verkar använda sig av. Denna infon kommer från en bekant som tidigare varit lånehandläggare på SEB. Man kan låna mer än 5 gånger bruttoinkomsten, men då behöver man ha en diskussion med banken.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Vi har årsvis, men trots det har banken fumlat till det mitt i avtalsperioden.
Kan det vara så att ni har flera olika bolån, kanske med olika bindningstider (något jag avråder ifrån) eller olika förnyelsedatum på olika lån med samma bindningstid?

Kan det vara så att ni har flera olika bolån, kanske med olika bindningstider (något jag avråder ifrån) eller olika förnyelsedatum på olika lån med samma bindningstid?
Nej, rörligt och endast ett lån för hela summan. Min teori är att det skett i samband med att vi fick en ny bankkontakt.

Det var hursomhelst bara ett svar till tidigare inlägg om att rabatten försvunnit och att det även kan inträffa hos fler banker. Vid vissa banker kan rabatten försvinna om en inbetalning inte sker i tid.

Vi har också blivit av med vår ränterabatt vid mer än ett tillfälle och när jag påpekat det så har jag aldrig kompenserats retroaktivt.

Söker man på ”ränterabatt” så kommer det upp ganska många inlägg om detta. Man skulle nästan kunna tro att bankerna satt detta i system.

Det hade varit bättre om fler banker var transparenta med sin prissättning och skippat rabatter helt och hållet men så länge de tjänar på att de flesta kunder är bekväma så kommer nog ingen ändring ske annat än att fler och fler flyttar sina bolån till modernare alternativ.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Utan rabatt skulle ju dock alla (i samma bank) få samma ränta och då antagligen en sämre sådan.

Det är enligt mig okej att ha olika erbjudanden beroende på olika villkor som till exempel belåningsgrad (en kund med en lägre belåningsgrad är ju en lägre risk för banken vilket borde kunna innebära en lägre ränta för låntagaren) men att köra med höga listpriser på över 2 procent och sedan höga rabatter tycker jag är ett skämt eftersom jag tycker man då lurar gemene man (framför allt nya bolånetagare men även gamla) som inte är så insatta i vad som är ett rimligt pris.

Bättre då att vara öppna med vad som gäller.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Utan rabatt skulle ju dock alla (i samma bank) få samma ränta och då antagligen en sämre sådan.
Fast det rättfärdigar väl inte att dom tar bort den 'framförhandlade' rabatten efter 6 månader på ett lån med betydligt längre bindningstid?
Jag tror mer som @Per Eskilsson är inne på att bankerna har satt det i system för att tjäna extra pengar på kunder som inte är så observanta.
Har man dessutom en grundränta som är långt över marknadens normala så är det garanterat nånting lurt...

okej, på SEB måste man förhandla rabatten varje gång det förnyas så det är ändå inte ett problem :D Man glömmer lixom inte bort det

Swedbank Ulricehamn har ett erbjudande just nu där de erbjuder 1,25% om man låser i 3 år. Inga andra krav.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag lägger gärna till Ulricehamns sparbank till listan men jag måste veta:

1. Går det bra att låna även om man inte bor i närheten?
2. Går det bra att enbart flytta bolånet eller krävs det något annat också?
3. Någon som vet hur länge detta erbjudande finns?

I sånt fall så hamnar Ulricehamns Sparbank på en 9:e plats och petar ner Hypotekets rörliga från 10-i-topp-listan.

Jag lägger gärna till Ulricehamns sparbank till listan men jag måste veta:

1. Går det bra att låna även om man inte bor i närheten?
2. Går det bra att enbart flytta bolånet eller krävs det något annat också?
3. Någon som vet hur länge detta erbjudande finns?

I sånt fall så hamnar Ulricehamns Sparbank på en 9:e plats och petar ner Hypotekets rörliga från 10-i-topp-listan.
Jag bor nära Ulricehamn, men inte i den kommunen. Har inte fått till mig att man måste bo där, men jag vet inte. Det är ett erbjudande de har just nu. Hur lång tid det gäller vet jag ej. De hade inga andra krav på mig angående sparande, försäkringar, amorteringar. Det enda som står på deras hemsida är att man ska ha huset som säkerhet hos dem, vilket inte känns så konstigt. :)

https://www.ulricehamnssparbank.se/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.