3 397 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
10 cm väggytskikt som bara rasade
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Nån har försökt bygga ett "rum i rummet". Det handlar om ljudisolering där man försökt att få bort mekanisk kontakt mellan två lägenheter skulle jag tro.
du menarC cpalm skrev:
Då menar du de stora gråa stenen, medan den andra massan som har trillad ner måste då väl har varit betydlig nyare, eller hur?C cpalm skrev:
Japp, så är det garanterat.D DanyMu skrev:
Edit: Fast nu när jag tittar på det igen så tror jag inte ytskiktet tillkommit i efterhand. Blocken ser inte ut som att det funnits något annat ytskikt (puts) där tidigare.
Syns dåligt på bilden, men ytskiktet skulle kunna vara putsad träullit.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Då gissar jag att detta gjorts i efterhand, på befintlig tapet, vilket gett en dålig vidhäftning.
Dina hantverkare har nu många år senare när de skulle "förbereda väggen" troligtvis gjort så att det släppt.
Dina hantverkare har nu många år senare när de skulle "förbereda väggen" troligtvis gjort så att det släppt.
Det är antagligen ljudisolering prata med din granne sätt in en radio och pröva hur lyhört det är!D DanyMu skrev:Ja, det är ett bostadsrätt och man kunde varken se eller höra att något skulle vara skumt. Frågade även säljaren om han hade känd, sett eller hört något och han svarade nej. I en annan tråd trodde någon att det kan röra sig om någon form av ljudisolering dvs då rör det sig alltså inte om gammalt material och kan därmed egentligen inte kopplas till husets ålder... eller?
Bra att det hände nu då du antagligen inte hade nöjt dig med den väggen bygg en ny ljudisolering med hjälp av stålprofiler och gipsskivor i två lager med fogmassa då bärigheten i slaggsten är si och så
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 963 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 963 inlägg
Exakta konstruktionen av den del som rasade kan jag inte exakt svara på då jag inte var på plats och väggen nu är borttagen. Men på slaggstensblocken verkar det ha funnits olika lager. En med pappersbitar i och sedan ett märklig material som är rätt poröst och ovanpå den puts + tapet. Och jag tror nog att just det där porösa material nu har kollaberad utan stöd av tapeten mm.
Moderator
· Stockholm
· 52 420 inlägg
Det här låter som en märklig konstruktion. Men att man har putslager som ligger helt bom mot underlaget är inget ovanligt. De kan hålla ihop ändå i många år.
Liknande trådar
-
Maximal ljudisolering på 10 cm i bjälklag
Isolering -
Mellanrum mellan skåp och spis 10 cm
Kök -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
Sänka ned duschutrymme i golvet 5-10cm
Badrum -
Fackmannamässigt laga 10cm+ rörhål med epoxy?
Vatten & Avlopp