2 865 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
1 Led dimbar och 1 led icke dimbar samma dimmer?
Ja exakt. Kronbrytare ska du köpa och inte 1-polS Sami Al skrev:
B Berrabus123 skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Kan du tända och släcka från flera strömbrytare? Strömbrytaren som är på bilden verkar vara en trappbrytare.
Gomorron allihopa.. testade en grej o funkade utan problem .. kopplade båda tändtrådarna (spottarna i taket o handfatsbelsyningen) till sinus -x hålet i dimmern (båda i samma hål) och sen fasen o en annan ledare som går till el-handukstork, till "L" även här samma hål . Det funkade, när jag dimmrar så dimmas takbelsyningen men inget händer med handfatsbelysningen (fast sken). Och det var det som jag önskade. Och handukstorken funkade. Tror ni de farligt o göra på de sättet eller?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
När du dimmar ner så får drivdonet till handfatsbelysningen jobba häcken av sig för att hålla fullt ljus.
Men det BORDE finns ett underspänningsskydd i drivern som stänger av om det blir för jobbigt.
Men kör på det, återkom om det slutar fungera så reder vi ut det då.
Protte
Men det BORDE finns ett underspänningsskydd i drivern som stänger av om det blir för jobbigt.
Men kör på det, återkom om det slutar fungera så reder vi ut det då.
Protte
Tack för detta Protte!! Ok om det inte utgör en säkerhetsrisk så bry jag mig inte så mycket om tex handfatsbelysningen skulle förtöras nån gång. Men är det ok o stoppa in två tändtrådar i samma hål (båda i sinus-x)?prototypen skrev:
Tack för ditt tålemod
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Går båda trådarna in, inte för mycket naken koppar och att de klarar rycktestet så är det OK.
Rådet brukar vara att grena i en WAGO 221, men sitter det nu så låt det vara.
Protte
Rådet brukar vara att grena i en WAGO 221, men sitter det nu så låt det vara.
Protte
Tack innebär det att man tar in de två tändtåds-kablarna i varsit hål i klämman som du rekommenderar (wago) och en tredje som går vidare från klämman till dimmer dosan?prototypen skrev:
Tack!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Japp
Man skall undvika att knöla in 2 eller flera trådar i en kontakt!
Därför har brytare 2 hål eller möjlighet att sätta en kabel på var sida om skruven.
Ett annat problem är vid byte eller skada på en brytare/uttag så kan andra uttag på gruppen tappa skyddsjord eller nollan.
Därför har brytare 2 hål eller möjlighet att sätta en kabel på var sida om skruven.
Ett annat problem är vid byte eller skada på en brytare/uttag så kan andra uttag på gruppen tappa skyddsjord eller nollan.
Ok. ja det har imänte kännts bra ska ska göra som de andra sa innanL Leif i Skåne skrev:
Hej ska handla dessa saker nu.. en fråga bara varför ska dosan ha "N" som du skrev?leby skrev:
Tack för snabb återkoppling.. nu har jag handlat fjädret, dosan och kron strömbrytaren. Någon som kan kan lära mig hur man kopplar detta?leby skrev: