Tänk på att när du inte duschar så kan du vika in duschväggarna i duschhörnan. Du kan alltså flytta den högra duschväggen mer mot toadörren och få ett större utrymme när du duschar som inte tar plats för övrigt. Man behöver dessutom inte symetriska dörrar utan kan kombinera för att optimera ditt utrymme. Gör jag mig förstådd?

T
Pumba skrev:
Det låter som det kommer bli väldigt dyrt att duscha...
Jag hade isf nallat av hallen och de övriga rummen där uppe.

Apropå liten dusch, när jag var i Kina senast så såg jag en som byggt duschväggar runt toastolen så kunde man sitta ner och duscha eller go på toa och duscha samtidigt.
Toaletterna är väldigt små på kryssningsfärjor också, i alla fall för personalen. man står typ i toaletten medans man duschar.

Det låter sjukt dyrt att bygga ut kupan för att få en extra dusch. Det blir en ny konstruktion för jag gissar att du måste ta bort en takstol till! (Och söka bygglov.) För en bra-att-ha-dusch låter det väldigt dyrt. Men det är klart, vi hemmafixare är ju lite snåla av oss, därför vi fixar själva! :)

Du har inte en tvättstuga eller något annat utrymme på nedanplan som skulle kunna fungera?

Tänk också på att när du flyttar toaletten måste du oftast dra avlopp rakt genom golvet och sedan lägga det under taket på nedanplan. De avloppsrören är så tjocka att man inte kan dra dem "genom" takbjälkarna. För duschen ska det nog gå att borra hål i takbjälkarna och dra avloppet "längs med huset", men det är inte alltid lika lätt att flytta toan. (Det finns andra lösningar, man kan ibland gå ut via kattvinden och flytta isoleringen, har du bestämt dig så löser säkert en byggingenjör det!)

Alternativt får du bygga så här, men det är nog inte att rekommendera. ;-) Eller kunnde man byggt så här och haft en "glid-dörr" av glas på skena som man kunde dra från höger i bilden till vänster för att täcka dörröppningen? Förstår ni hur jag tänker? Om du bara ska använda den som reserv kanske det kan fungera?
1069833_232447963613389_1143698113_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ en dörr som denna?
ARC-Modell-18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumba skrev:
Det låter som det kommer bli väldigt dyrt att duscha...
Jag hade isf nallat av hallen och de övriga rummen där uppe.
Jo, hade vi gjort om allt från början hade jag definitivt nallat av hallen utanför och öppnat upp en ny dörr till vänstra rummet. Nu har vi dock fixat till utrymmet utanför och är nöjda med rymden så då skulle detta förstöra lite.

Men behöver det bli så dyrt? Lite konstruktionsritiningar, visst, men själva materialet är ju inga konstigheter.

Hasse C skrev:
Tänk på att när du inte duschar så kan du vika in duschväggarna i duschhörnan. Du kan alltså flytta den högra duschväggen mer mot toadörren och få ett större utrymme när du duschar som inte tar plats för övrigt. Man behöver dessutom inte symetriska dörrar utan kan kombinera för att optimera ditt utrymme. Gör jag mig förstådd?
Jag tror jag förstår om du syftar på förslaget i första inlägget (som nu är skrotat). Problemet med det var ju att väggarna inte är så långa att jag skulle kunnat vika in dem helt.

har du kollat www.inr.se ? De har lite varianter på lösningar för udda mått

Andreas Lundgren skrev:
Det låter sjukt dyrt att bygga ut kupan för att få en extra dusch. Det blir en ny konstruktion för jag gissar att du måste ta bort en takstol till! (Och söka bygglov.) För en bra-att-ha-dusch låter det väldigt dyrt. Men det är klart, vi hemmafixare är ju lite snåla av oss, därför vi fixar själva! :)

Du har inte en tvättstuga eller något annat utrymme på nedanplan som skulle kunna fungera?

Tänk också på att när du flyttar toaletten måste du oftast dra avlopp rakt genom golvet och sedan lägga det under taket på nedanplan. De avloppsrören är så tjocka att man inte kan dra dem "genom" takbjälkarna. För duschen ska det nog gå att borra hål i takbjälkarna och dra avloppet "längs med huset", men det är inte alltid lika lätt att flytta toan. (Det finns andra lösningar, man kan ibland gå ut via kattvinden och flytta isoleringen, har du bestämt dig så löser säkert en byggingenjör det!)

Alternativt får du bygga så här, men det är nog inte att rekommendera. ;-) Eller kunnde man byggt så här och haft en "glid-dörr" av glas på skena som man kunde dra från höger i bilden till vänster för att täcka dörröppningen? Förstår ni hur jag tänker? Om du bara ska använda den som reserv kanske det kan fungera?

Typ en dörr som denna?
Eftersom takstolarna är cc120 räcker det att fimpa en takstol. Tanken är självklart att göra allt själv, förutom el och kanske beräkningen/bygglovsritningen.
Väntar jag till 2:a juli och förslaget går igenom borde det väl räcka med en bygganmälan?

Blev färdig med tvättstugan på nedervåningen för ett år sedan. Nödlösningen är ju att stoppa in en kabin här om jag renoverar huvudbadrummet. Men tyvärr finns ingen plats för en stationär dusch där om vi inte slänger ut frysboxen, och då får vi mindre arbetsyta.

På mitt sista förslag sitter toaletten kvar i nuvarande läge så det är inga problem. Hade hoppats kunna bulta på en extra 220*45 på varje golvbjälke (3"9) och sedan borra 70mm för duschavloppet rakt igenom. Spännvidden där är under 4m mellan yttervägg och bärande hjärtvägg.

Förstår inte riktigt med skjutdörren, skulle den ersätta duschdörrarna?

Är väl beredd att lägga 20-30k extra på konstruktionen för att få till det, men det kanske jag inte klarar mej på? :(

På bilden (som jag tror är från ett hotell!) finns ju ingen vägg eller draperi alls, man får sikta väl med duschen. Det är ju ingen bra lösning, bara en idé som kanske hade varit bättre än inget för vissa. Och en skjutdörr skulle kanske kunnat rädda golvet i rummet utanför om man siktar fel. Men du verkar vilja ha lite med stil, så då är det kanske inget alternativ. ;-)

Jag vet inte så mycket om tak och takstolar, men varför inte? Just när vi gjorde om våra kupor tog vi in en byggfirma, jag kände mig inte helt säker på hur jag skulle få det tätt eller på plåtarbetena. (Vi gjorde om för att det läckte.)

(Till duschen räcker det väl med 50-rör tror jag, då borrar man kanske 56 mm.)

Har du ventilation i rummet? Glöm inte att planera in det också annars!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.