Har en bärbar dator med w7 på och troligtvis de senaste uppdateringarna och servicepacken

Oftast funkar datorn hur bra som helst men ibland när jag surfar så försvinner internet, blir ett gult utropstecken över signalstyrkan och man kan inte surfa nånstans...
Klickar jag på Diagnostisera anslutningsproblem så går det en liten stund och sen är det tvärhäng i datorn och jag måste hålla nere powerknappen så att datorn slås av.

Ibland så är det ju en gul punkt vid signalstyrkan då kan jag använda diagnostisera anslutningsproblem utan att datorn hänger sig...

Har även provat att inaktivera nätverkskortet när utropstecknet är där men även då så hänger sig datorn, om det blir vid Inaktiveringen eller vid aktiveringen kommer jag inte ihåg men tror att det är vid aktiveringen.

Det här uppstår helt sporadiskt, ibland så går det flera dagar mellan och ibland blir det 2-3ggr på en dag. Har inte sett nått mönster i det heller utan det kan bli när man läser här, är på FB, eller söker eller gör nått annat

Har massa andra mobiler, spel och datorer och det är bara på min det händer, dom andra enheterna fungerar som dom ska så det bör ju inte vara routern

Är alltså WiFi inte trådbundet

Väldigt irriterande så hjälp mig! :)

Redigerat:
Kolla under enhetshanteraren vilket wifikort du har.

Edit....

Gör så här också, klicka på startknappen och skriv msinfo32 följt av return.

Datortillverkare/modell: ?
Bios: ?

Redigerat:
Samsung RV520

Phoenix Tech. O2PQ 2011-06-15

Är drivrutinen för kortet uppdaterat?
Har du senaste firmware i routern?
Vad är det för router?

M
Tidiga wireless-n enheter var sunkiga och buggiga - både routers och nätverkskort. De till att du verkligen har senaste drivrutinen från Ralink, Atheros, Realtek eller Intel - dvs från de som tillverkar wifi-chippet du har.

Om du kör 2.4GHz kan Bluetooth störa ut din förbindelse, likaså trådlösa telefoner, men den borde iof komma tillbaka av sig självt då. Du kan också testa andra kanaler med routern. Alla 300mbit kör två kanaler. Testa inSSIDer som ger en graf över de frekvensband som du har i luften: http://www.metageek.net/products/inssider/

Redigerat av moderator:
jag tror som sagt att jag har de senaste drivisarna i datorn, routern bör väl inte spöka när det bara drabbar en dator, inte de andra 5-6 enheterna?
Trådlös telefon har jag inte, BT har jag alltid igång på mobilen

mellan 88 - 92- i link score, bor i hus så jag har en bit till grannarna

Har du wifi igång på mobilen? Prova att stänga av det. Min xperia Z hänger hela trådlösa nätet här när jag har wifi påslaget på den - övriga enheter tappar uppkopplingen och kopplas upp och ner hela tiden.

Har själv haft problem med instabilitet i WiFi nätverket med vissa enheter. Lösningen på problemet var att sätta ner "Channel Bandwidth" till 20 MHz på Routern samt att bara tillåta "n-uppkoppling".

wifi är igång på iaf 2-3 telefoner men ofta 4st
är ju bara min dator som krånglar övriga prylar funkar alltid
får kolla om jag kan ställa om routern

fast jag tror det är i min dator det strular, inaktiverar jag nätverkskortet och aktiverar det nu (när datorn funkar) så händer inget som inte ska hända, gör jag det när utropstecknet är där så blir det tvär häng...

köpte en trådlös samsung färgskrivare och ev. kom problemet då, eller så blev det i en datoruppdatering

Prova att stänga av 5ghz bandet i routern om det är på.

ja det är på, ska prova det

Nimajneb skrev:
Har själv haft problem med instabilitet i WiFi nätverket med vissa enheter. Lösningen på problemet var att sätta ner "Channel Bandwidth" till 20 MHz på Routern samt att bara tillåta "n-uppkoppling".
Ändrade auto bandwidth till låst på 20 och nu verkar det faktiskt fungera!

nyss hände det igen...
provade att ansluta till grannens nätverk och då verkade det funka, förutom att jag inte hade nätverksnyckeln
men provar jag att ansluta till mitt nät så går det inte och när jag felsökte så hängde sig datorn direkt

så jag blev lite osäker på var felet är, nätverkskortet verkar ju var det som strular, fast är ju konstigt när det verkade gå att ansluta till ett annat nät (även om det inte blev en 100% anslutning)

MathiasS skrev:
Ändrade auto bandwidth till låst på 20 och nu verkar det faktiskt fungera!
Kul att det fungerade även för dig :). Jag var påväg att reklamera routern pga att vissa enheter hängde sig. Tipset fick jag av min LTH-D pluggande son under julhelgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.