Hej här kommer en liten film om hur jag bytte från torpargrund till gjuten platta.
Allt började med att jag var sugen på att renovera lite men eftersom jag sätt så många renovera till skilsmässa så beslöt jag att ta hela huset. Jag började 14 sep 2013 och vi fick omedelbart flytta ut i husvagnen på gården pga rivning i hög hastighet. Målet var självklart vi skulle sova i våran säng till julen alltså 3,5 månader senare. Jag måste säga att dom flesta var skeptisk men jag visste att det skulle gå.
Budgeten på lejda hantverkare var satt till 250 tim resten skulle jag och min fru göra. Det kom en hel del hjälp från vänner och släckt men framförallt Leif (Som har varit som pappa hela livet). Vi jobbade på och denna film sträcker sig från start till gjutet golv. I mån av tid och om intresse finns så kommer jag att göra fler filmer där huset så småningom blir helt klart och smarta hem med knx och z-wave flyttar in. Även en hel del media kommer visas där man kan styra allt med en tex ipad eller bara som en enkel grej att när man kliver in i sovrummet efter kl 21,30 går rullgardinerna ner automatiskt.

Länk till film http://mowi-tech.se

Tomas
 
  • Gilla
Ramnemark och 11 till
  • Laddar…
Supercoolt. följer gärna detta med fler filmer.
 
Mer mer mer... :D
 
Keep it comin'!!!
 
Här kommer en uppföljning i trilogin om min renovering. Detta är del två av tre och sträcker sig från gjutet golv fram till nästan färdigt hus.
I den tredje filmen kommer det roligaste och mest spännande för utomstående personerna. I den filmen kommer jag visa hur huset blev troligen en av dom komplettaste husen med multimedia och belysning som harmonierar med varandra. Och nu säger jag inte att det finns fler liknande hus utan att det är nog någon tiondels promille som har det så här.
 
  • Gilla
JanneSjo och 3 till
  • Laddar…
gillar iden att byta torpargrund mot gjuten platta :)
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Jag hade inget alternativ eftersom husets torpargrund var byggd nära backen med endast 10cm luftspalt på vissa ställen. Visst hade man kunna grävt ur mer men jag gillar gjuten platta med golvärme och att det blev 40 cm frigolit under gör ju inget. Byggnormen här är 30 cm men efter att vi hade tagit in ca 56 ton singel så var det fortfarande 50 cm kvar till golvnivå och plattan skall ju vara 10 cm så det vart lättare med att bära in 10 cm extra frigolit
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Imponerande renovering ni gjorde :)
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Tack matsv
 
Ät det bara jag som inte ser någon länk till film nr 2?
 
Tomas Andersson skrev:
Hej här kommer en liten film om hur jag bytte från torpargrund till gjuten platta.
Allt började med att jag var sugen på att renovera lite men eftersom jag sätt så många renovera till skilsmässa så beslöt jag att ta hela huset. Jag började 14 sep 2013 och vi fick omedelbart flytta ut i husvagnen på gården pga rivning i hög hastighet. Målet var självklart vi skulle sova i våran säng till julen alltså 3,5 månader senare. Jag måste säga att dom flesta var skeptisk men jag visste att det skulle gå.
Budgeten på lejda hantverkare var satt till 250 tim resten skulle jag och min fru göra. Det kom en hel del hjälp från vänner och släckt men framförallt Leif (Som har varit som pappa hela livet). Vi jobbade på och denna film sträcker sig från start till gjutet golv. I mån av tid och om intresse finns så kommer jag att göra fler filmer där huset så småningom blir helt klart och smarta hem med knx och z-wave flyttar in. Även en hel del media kommer visas där man kan styra allt med en tex ipad eller bara som en enkel grej att när man kliver in i sovrummet efter kl 21,30 går rullgardinerna ner automatiskt.

Länk till film [länk]

Tomas


jag har fått en ny idol!!!!!!!!!!!!!

Det var de sjukaste ja sett... vilket jobb.... ser väldigt mycket fram imot nästa film... är de så att du är elektriker
 
  • Gilla
Gula Villan2
  • Laddar…
Imponerande!
 
@ gunric Tack
@ Berne88 Tack.

Och nä jag är bilmekaniker men har ganska lätt för mig att se i huvudet hur jag vill ha det. Man kan säga att jag jobbade fysiskt på dagarna och kvällar men kopplade el och multimedia i huvudet på nätterna så det var lite svårt att sova. När allt var klart var jag mycket trött men lycklig. Det tog nog lika många månader att bli normal igen som renoveringen tog. Jag ska även tillägga att jag har en duktig fru som inte är rädd för att jobba fysiskt.. Tack Mia

Eftersom allt var mina idéer var jag var tvungen att rita upp lite på papper så elektrikern som hjälpte mig skulle förstå hur jag ville att vi skulle koppla. Man bör ha en förstående elkille om man vill ha det så här. Och själv får jag ju inte göra det eftersom man skulle bryta mot lagar och regler. Han tyckte däremot att det var roligt att jobba lite utanför ramarna av det alldagliga. Tack Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.