Ok, så dags för en liten bilduppdatering, den stora uppdateringen av köket väntar jag med ytterligare ett litet tag...

Tänkte det är dags att visa upp fortsättningen på bygget i hallen. Det trekantiga skåpet kanske ni minns även om det påbörjades för länge sedan..? Tänkte börja med att fräscha upp minnet genom att återigen visa ett par bilder på sketchupmodellen så som det var planerat.

hallskap_stangt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stängt

hallskap_oppet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

öppet

hallskap_lador.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

closeup lådor


Som ni ser har jag gjort vissa mindre förändringar, lådorna har gått från att varit två till att bli tre stycken. Detta för att bättre kunna utnyttja utrymmet, djupa lådor är svårare att använda på ett vettigt sätt.. Jag har låtit en låda ändå vara djup, tänkte att denna kan användas till lite större saker..

Den största visuella skillnaden är som ni ser vinstället högst upp. Tidigare tänkte jag mig korslagda skivor som ni kan se på sida 3 i den här tråden. Jag tänkte då att jag skulle foga ihop skivorna genom att göra ett snitt in till halva skivorna och låta de gå in i varandra om ni förstår hur jag menar? Jag insåg att detta var väldigt komplicerat att få till med alla dessa skumma vinklar. Att dessutom få detta på plats i konstruktionen senare visade sig vara i princip omöjligt (om man inte är professionell flaskskeppskonstruktör) då de skulle ligga bakom de främre reglarna..
Av denna anledning fick det istället bli denna något abstrakta design på vinstället, en front med plats för 15 flaskor, bakom fronten 30 stycken rundstavar som flaskorna kan vila på, två per flaska alltså.
Ytterligare en skillnad som ni kan se är att den övre hatthyllan flyttats in en bit, detta för att skapa en luftigare känsla samt att kunna belysa båda hyllplanen från samma ljuskälla. Jag tänker mig led-belysning dold bakom den övre regeln, denna är inte på plats ännu dock.
Anledningen till att jag la detta projekt på is och körde vidare med de andra projekten var som ni kanske minns att jag var orolig att göra det för mörkt i hallen om jag betsade det i samma bruna färg som dörrarna. Jag ville göra resten klart innan detta slutfördes så jag fick en bättre uppfattning om hur helheten skulle bli...
Med detta sagt är det dags för några bilder på hur det hela fortskridit:

IMG_1130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär här var jag vid senaste uppdateringen av detta projekt

vad jag sen började med var att bygga klart dörrarna och tillverka lådfronter. Jag tänkte att det bör vara lättare att bygga lådorna när fronterna är klara.

IMG_2065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

de övre lådfronterna


IMG_2072.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speglarna byggde jag av limträ som hyvlades ner till 4 mm, kändes bättre med samma trä som i ramarna istället för plywood av estetiska skäl då jag troligtvis ville betsa det hela...


på sidan/undersidan av skåpet hade jag byggt en skiva, också den av limträ men denna tanke övergavs och jag bestämde mig för att låta ekparketten gå upp på här och på så sätt få det hela att smälta ihop bättre med golvet och resten av lägenheten..

IMG_2073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den första skivan som sen skrotades hänger på plats med tape..

Vinstället började skissas upp på en träskiva jag limmat ihop

IMG_2082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första skiss på träämne

en smärre justering gjordes innan det var dags att såga ut det hela.. En extremt kass hålsåg användes för att såga ut 86 mm hål, sen bandsåg för att sammanbinda dem.

IMG_2098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utsågat

men för att få in bandsågen bröt jag isär stycket i tre delar för att sen limma ihop det igen

IMG_2099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trasigt :)

Som ni ser på bilderna blev hålen väldigt ojämna pga en lånad hålsåg ämnad för gipsskivor men detta åtgärdades senare genom att slipa insidan på "hålen" och fräsa den yttre kanten med en radiefräs i överhandsfräsen.

Vid det här laget hade jag lekt runt med olika färgsättningar i sketchup och kommit fram till att det det ändå skulle bli bäst att betsa fronterna bruna i likhet med dörrarna, men för att ljusa upp det hela en aning skulle hela insidan och hatthyllan bli vitmålad. Detta beslut kom lite som en lättnad då det skulle vara möjligt att dölja alla små glipor inne i skåpet som trots noggrant mätande ändå uppkommit..

IMG_2102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

latexfog ftw

IMG_2104.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vitmålat invändigt

IMG_2105.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

några golvbrädor väntar på att bli tillkapade och uppsatta

IMG_2150.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alla fronter äntligen klara

Det var mycket jobb att göra alla dessa fronter då jag inte varit tillräckligt noggrann i uppreglingsarbetet och alla vinklar därmed diffat några grader. En lärdom till nästar gång jag ger mig på nåt liknande är att vara ännu noggrannare i början av arbetet så att resten går lättare. Detta innebar många itererande vändor mellan stommen hemma och snickeriet på jobbet..

IMG_2154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinstället slipat och fräst

Sen var det dags att börja med skohyllorna. Jag hade fått tag på en gammal skrotad ekbänkskiva som jag hyvlade och slipade till för att likna de två hyllorna i modellen. Sen placerades de ut temporärt för att jag skulle få en uppfattning om hur det skulle bli innan de fästes upp, det måste ju få plats med klädhängare på samma vägg så skohyllorna fick inte bli för stora...

IMG_2163.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Festool systainers kan vara bra till mycket.. :)

IMG_2174.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hyllor fästa och vaxade

IMG_2173.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på lite avstånd börjar det bli ganska coolt när man ser golvet, eller hur?

Sen var det lådornas som stod på tur. Vid det här laget hade jag ju bestämt mig för att måla allt invändigt vitt så då fanns ingen direkt anledning att fortsätta att bygga i limträ så för lådorna blev det 12mm MDF.

IMG_2195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en låda under byggnation

IMG_2238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

när lådorna var färdiga fästes de i expansionsbeslag med bygglim, håller långt över förväntan faktiskt... :)


parketten sågades till och limmades upp även den, uppspänd ala special.. :)

IMG_2205.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

parketten under limning

IMG_2207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lådor klara, bara fronterna som saknas

IMG_2244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett par fronter på plats

IMG_2248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lådor helt klara, även ett par handtag på plats..

IMG_2249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

även gångjärn börjat komma på plats

IMG_2254.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen var det målning som gällde...

IMG_2257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och vinstället färdigställdes med 30st 12mm rundstavar

IMG_2270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

givetvis fick det ett bakstycke också för att hålla pinnarna på plats

Sen var allt så gott som klart. Det var bara lite estetiska detaljer som återstod, alla reglar skulle täckas över av lister/foder likadana som resten i lägenheten.. Återigen fick handöverfräsen jobba och resultatet blev som följer:

IMG_2277.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

klurig gerning

IMG_2280.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ännu klurigare gerning

dessa gerningar kunde givetvis inte göras maskinellt utan allt efter fräsning av lister gjordes med morakniven och slippapper för hand..

IMG_2287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lister klara

Som ni ser på ovanstående bild blev det gasdämpare för de övre luckorna. Detta för att "vanliga" swing up gångjärn inte skulle fungera pga listerna då dessa lägger luckan direkt utanför stommen vid infällda luckor som i detta fall…

IMG_2288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detaljer på gerningarna

Sen betsades alla lister och en enhetlig brun, ganska unik förvaringsvägg framträdde:

IMG_2308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hela skåpet typ klart, öppet läge

IMG_2311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

stängt läge

IMG_2306.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vinstället

IMG_2302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

detaljbild

IMG_2322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mer detaljer

IMG_2324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

övre luckorna

IMG_2331.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

utifrån

Jag känner mig nöjd med valet att ändå brunbetsa det hela, känns inte alls mörkt med de vita väggarna i kontrast till det "gamla" mörka träet.. Ännu ljusare kommer det att bli när jag går lös med belysningen i hallen, än så länge har jag inte börjat jobba med belysningen även om många tankar och galna idéer finns..
Detta var allt för denna gång, mer kommer så småningom.. Är det nåt ni undrar så svarar jag gärna på allehanda frågor! Många fler bilder finns på de flesta steg i arbetet…

Innan jag avslutar denna uppdatering bjuder jag också på en bild inifrån köket, murstocken gör sig fint till stengolvet och det nya skåpet… :)

IMG_2320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

från köket

På återseende!

//Olle
 
  • Gilla
Börka kaar och 22 till
  • Laddar…
Jag älskar dina uppdateringar. Du är sjukt duktig, både på hantverket och på att skriva/berätta.
När du är klar med lägenheten så kan du väl köpa ett hus att renovera så vi får mer galna idéer att läsa om? :)
 
  • Gilla
Börka kaar och 5 till
  • Laddar…
Tack för det! :) Givetvis är planen för framtiden ett hus (eller flera)! Antingen bygga själv eller renovera, självklart kommer allt att dokumenteras och delas här på forumet. Möjligheten att dela idéer, inspiration och kunskap är verkligen fantastisk! :)

Det kommer att bli lite svårt att lämna denna lägenhet men det känns ändå ok, den är ju trots allt bara mitt övningsobjekt...

Kom ihåg att skaparglädjen är den enda sanna glädjen! ;)
 
  • Gilla
lb_gbg och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Vilket jobb....
 
Alltså... Det är så snyggt så jag vet inte ens vad jag skall skriva! otroligt imponerad av både jobb och idé! Och att du vågar genomföra det hela! Håller helt med föregående skribent i tråden, köp ett hus bums så vi får se fler kreativa lösningar!
 
  • Gilla
ihägg och 1 till
  • Laddar…
Instämmer helt med föregående talare.. (y)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Snyggt!! Skulle gärna veta mer om vad du använt för bets?
Jag har själv lite planer inför ifall jag själv skaffar/bygger hus, som inte direkt liknar ditt bygge men ändå gillar jag den bruna färgen! Jag kan dock ingenting om färg :(
I min friggebod har jag målat pärlspont med vitbets, jag är mkt nöjd med det resultatet, gav en matt laserad yta, vad som skiljer bets o lasyr har jag dock ingen aning om :p
 
Tack för alla kommentarer och vänliga ord! :)

patriklarsson: Jag använder mig av Herdins Oljebets, 907 brun. Skillnaden mellan bets och lasyr är som jag förstått det att betsen går in och färgar själva träet på djupet, inget täckande lager alltså. En lasyr lägger sig mer på ytan som en vanlig färg men den är delvis transparent, typ som en färgad lack. Då jag ville åt den gamla rustika looken blev det då ett givet val att betsa, ytstrukturen ville jag ju ha oförändrad...

Sen finns det många olika typer av bets beroende på vad de är baserade på för lösningsmedel; vatten, sprit eller som i det här fallet oljebaserad bets. Lackbets finns också och det borde enligt min tolkning vara något mellanting mellan bets och lasyr...
Har jag fel i min tolkning blir jag gärna rättad av någon mer bevandrad i bets- och lasyrträsket! :p
 
Kompakt förvaring som ändå lämnar ett luftigt intryck.
 
Jag älskar verkligen din noggrannhet när du renoverar! Du har fått lön för mödan, en jävligt snygg lägenhet! :)
 
Väldigt imponerande. Precis som de andra ser jag fram emot att du köper ett hus och delar med dig av inspirationen här. Hur gick det med köket? :)
 
Fantastiskt snyggt jobb! Gratulerar!
 
Redigerat:
Hej igen,
Tack för alla kommentarer, och stort tack till elpaco. Du har PM!

Ang köket är det fortfarande inte riktigt klart, därav avsaknaden av nästa bilduppdatering.. Man kan väl säga att jag snöat in ganska rejält vad gäller bänkskivan. Det har blivit hundratals provgjutningar med väldigt varierande innehåll och utseende, med syraetsning kan man få riktigt coola effekter. Vid utvärderandet av varje batch prover kommer jag på nya saker jag vill testa innan den slutliga gjutningen. Visst tar det kanske onödigt lång tid att slutföra renoveringen när jag håller på så här men samtidigt är det den roligaste hobby man kan ha... :)

Nu är jag inne på ett koncept jag tror mycket på och lyckas detta kommer det bli väldigt speciellt och definitivt inte likt nånting man kan köpa. Mycket arbete kvarstår dock och jag ska göra både fler provgjutningar och andra tester innan det visar sig om konceptet håller...
 
Du kan få komma hem och gjuta vår skiva, tröttnat efter två misslyckade gjutningar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.