Jag ska bygga ett ankhus. Jag vill att det ska vara i sekelskiftes stil.

Jag har sökt men inte hittat några bilder/ritningar på något liknande så jag tänkte att kanske någon här på forumet har några bra ide'er som jag kan ta fasta på.

Det jag tänkte mig är stengrund med träfasad och plåttak.

Tror ni man kan ha något väl dränerat jord golv, eller måste man gjuta en platta.
Ankorna blöter och skiter ner rätt så mycket, så man vill ju kunna hålla rent enkelt.

Fascinerande uppgift! Jag tycker det viktigaste inte är i vilken stil ett sådant här bygge uppförs. Man måste utgå invånarna själva, och deras behov. Du verkar redan vara bekant med ankor. Men det är inte jag. Därför googlade jag, och fann två radikalt olika lösningar -

http://greentools.se/product/ankhus-med-terrasse-300/
http://gunneboslott.files.wordpress.com/2009/02/ankhus1.jpg?w=300&h=225

Första alternativet är alltså en postordervariant, som ser ut som en fågelholk. Här betraktar konstruktören ankan som en oberoende, rörlig och tämligen flygvan gäst i en våtmark eller större trädgård.

Andra alternativet hittar man i parken till Gunnebo slott. Och denne konstruktör uppfattar ankan som ett domestikt kreatur, som ogärna flyger ens över låga staket, och som man hanterar i princip på samma sätt som sina tamhöns.

Snackar vi om OLIKA "ankor"? Jag känner att jag måste lära lite mer om dina kompisar innan jag bidrar med några förslag.

Titta gärna på Svenska lanthönsklubbens hemsida:

http://www.kackel.se/hanegallet.html

Om du vill ha idéer på sekelskifteshus så kan jag tipsa om Charles Emil Löfvenskiölds olika skrifter. Sök på internet eller på ditt bibliotek, t.ex. boken "Landtmannabyggnader" eller "idéer för husbyggare". Där finns mycket idéer, har självt byggt ett hönshus utifrån hans modeller.

Tack för inläggen

Mina ankor är, svensk blå och blekinge blandning, en art som inte flyger förutom kortare överlavar sträckor. Men det finns även flygbara arter typ mignon.

Varför vi vill ha ett som är typ sekelskift, är att huset jag byggt ut är ett försök att likna den stilen. och vi skulle vilja att det ser ut som om dom hör ihop.

Vi har ett ankhus som jag kastade ihop så länge. När vi fick erbjudandet om ankor men det börjar redan bli sunkigt! Så därför vill jag hitta material och byggstilar som gör att huset jag ska bygga kan klara sig i hundra år, som gamla har gjort.

Hittade boken "Landtmannabyggnader" på internet som ner laddnings fil och funderar nu om jag ska köpa. Den verkade ha massor med bra bilder och ideer på hur dom har sett ut.

Jag har tittat i boken Landtmannabyggnader och där finns massor av tips. Det handlar dock mest om stil och utformning. Om jag minns rätt är det inte lika mycket fokus på funktionalitet för olika ändamål, men det kan man ju lägga till själv med hjälp från någon ankbok/artikel i ämnet. Fortsätt gärna rapportera hur arbetet fortskrider.

Hur har det gått med planeringen?
Nyfiken!

tyvärr har jag varit tvungen att skjuta på ankprojektet men till våren behövs verkligen huset göras. Köpte och laddade ner Landtmannabyggnader mycket fina och välgjorda ritningar, så jag ska bara fundera ut för hur många ankor jag ska bygga och vad för material.

Kanske något sån't här? Flytande ankhus i lite retrostil.
Hur stor är dammen?

580324_366_190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dammen är bara ca 15m2 annars hade det varit fint med huset på bilden, men mitt hus ska vara så jag kan stänga inne mina ankor över natten

Flytande ankhus i lite retrostil: fint! Vi ha ett rätt stort damm, varje år kommer några ankor rund våren. Men dom brukar inte stanna kvar under sommaren. Men med huset på bilden skulle dom säkert göra det :)

Robert Kooijman skrev:
Flytande ankhus i lite retrostil: fint! Vi ha ett rätt stort damm, varje år kommer några ankor rund våren. Men dom brukar inte stanna kvar under sommaren. Men med huset på bilden skulle dom säkert göra det :)
Jag tror det beror mycket på hur man tar hand om dem.

Om man vill ha dem tama (=domesticerade) och få dem att känna att detta är vårt hem, måste man pyssla om dem mata dem och få dem att förstå att de är hemma här och inte bara på genomresa.
Och kanske olika sorter är olika lätta att få tama.

Jag har en granne som skaffade myskankor, för han tänkte att de skulle äta upp hans spanska skogssniglar.
Där fanns en fin damm och ett litet hus, så de borde kunna trivas.
Men han bodde inte själv på nybygget. Jag slängde åt dem lite havrekross då och då.
Men de gjorde längre och längre utflykter, och till sist kom de inte tillbaka.
Och inte åt de sniglar heller.
För lite "tender loving care" tror jag :)

Kanske är det någon myt att ankor skulle äta mördarsniglar...

Vi brukar mata ankorna nästan varje dag när dom kommer i våren (barn hjälper gärna till). Mest med bröd eller överbliven pasta. Vi har också ett lite mindre damm med guldfiskar & näckrosor nära huset. På morronen brukar dom vänta bredvid dammen utanför köket och så snart någon kommer in går dom till köks / altan dörren. Väldigt trevligt!
Problem är bara att håla dom bort från krydd rabatten... En gång hade vi ankungar. Ank mamma visade stolta sina barn (se bilden) :) Funderar att bygga ankhus i retro stil, nästa år kanske?

Alexander with ducks SDC10019 c cr c.jpg
Skapa konto

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det kanske bara är språkförbistring, Robert K, men det där tycker jag inte ser ut som en anka.
Det är väl en gräsand? Se den blåa vingspegeln:

grasand04_original2.jpg
Skapa konto

Det här liknar tamankor mer:

blaanka1.jpg
Skapa konto

Men ankor kan iofs se ut lite hur som helst:
http://kackel.se/lantras_ankor.html

Trevlig bild hur som helst, Robert K (y)

Det är beroenden på ankan vad den äter men Peking och Myskankor verkar vara mera "franska" i köket

Vildänder har andra behov än tama. Till att börja med är vildänderna goda flygare. Deras tama kusiner flyger inte alls. Däremot är tama och vilda andfåglar för sin matsmältning extremt beroende av pålitlig tillgång till vatten. Den som vill hjälpa vildfåglarna vintertid väljer därför klokt en utfodringsplats intill strömt vatten som står öppet så stor del av vintern som möjligt. Som med all annan stödutfodring är det viktigt att man fullföljer den ända tills djuren klarar sig själva efter april.

Nej, vilda änder behöver inga "ankhus". För häckning och ruvning väljer vilda änder helst betydligt mer undanskymda och diskreta ställen. Jag har själv låtit anlägga och rusta upp våtmarker - med häckningsholmar och allt. Där finns periodvis hundratals gräsänder. Ändå har jag aldrig ertappat en enda ruvande hona.

Men någonstans gömmer de sig bevisligen, ty varje år - punktligt omkring Mors Dag - dyker de stolta honorna upp med sina ungskockar. Då är de betjänta av snåriga stränder och näringsrika vatten, där det är lätt att hitta mat och gömma sig. Riktigt kräsna andmammor undviker våtmarker med alltför många höga träd, där rovfåglar kan sätta sig på lur.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.