Håller på att bygga ett 60m2 garage, har rest alla väggar utom framsidan, problemet är öppningen för garage portarna.
Vad ska måtten vara i öppningen vara för att montera Hörmann EPU40 2500x2125 portar?

Är det så enkelt så att öppningen ska vara 2500x2125?
Har kollat på Hörmanns hemsida men blir inte riktigt klok på alla siffror.
 
Kolla i databladen, på min 3000x2125 som jag skall börja montera i morgon så är öppningen dessa mått. Så jag gjorde öppningen lite större så inklädnadens innermått blir 3000x2125.

Jag rekommenderar att kolla monteringsanvisningen noga när du skall göra öppningen då portarna är tänkta att fästas i betong med plugg. Så jag fick sätta rätt många extra reglar och förstärkningar för bla motorskenan och övre balken.
 
Robert-san01 skrev:
Kolla i databladen, på min 3000x2125 som jag skall börja montera i morgon så är öppningen dessa mått. Så jag gjorde öppningen lite större så inklädnadens innermått blir 3000x2125.

Jag rekommenderar att kolla monteringsanvisningen noga när du skall göra öppningen då portarna är tänkta att fästas i betong med plugg. Så jag fick sätta rätt många extra reglar och förstärkningar för bla motorskenan och övre balken.
Oj, redan dags. d^_^b


Och Bosing, ja det stämmer, det är det färdiga hålets mått. Inklusive "hålinklädnad"
 
Jepp, nu är den på plats! Gick rätt bra även om jag var själv. Frun fick assistera lite när sista bladen skulle på plats och det var all hjälp som behövdes. Tog ca 5h inkl motorn och programmering av grundfunktionerna.

Verktyg som rekommenderas: Mutterdragare, förlängare+10+13 hylsa, vinkelslip och en lång 5mm borr gör det hela mycket enklare. Laser för invägning av skenorna och distanslaser för korsmätning av ramen är också underlättande. Det behövs även en insex för att justera stoppen på skenan, tror det var 4mm.
 
tackar, idag kommer jag färdigställa porthålen och den väggen. :)
 
Snart dax för montering. Skall lämna portarna på lackering och under tiden de blir lackade så skall jag bygga innervägg och -tak där portarna skall sitta.

Det är nära nu.....
 
Kul! Hoppas du hinner få in dem innan snönn kommer.
 
Snart framme vi montering av portarna, ska "bara" lägga takteglet först.
 
Så där. Då har jag lämnat portarna på lackering. Fasen vad spännande. Förhoppningsvis är de klara på fredag. Då skall skenorna sitta på plats så portbladen kan monteras.
 
Håller tummarna för att du får dem på plats innan snönn kommer!
 
Nu är det nära, hämtar portarna i eftermiddag. Är som ett barn på julafton som väntar på jultomten. :surprised:
 
Gick det bra att få upp skenorna?

Ser fram emot bilder!!
 
Fasen, för mycket att göra. Kan väl oxå säga att Skalmans "skynda långsamt" ligger varmt om hjärtat ;)

Portarna är hemma och lackeringen blev FAAN SÅ BRA.......
Är det någon i Stockholmsområdet som vill lacka sina portar så hör av er så kan jag tipsa om en bra lackerare.

Skall försöka hinna få upp takgips i morgon, eehh idag då, så att monteringen av portarna kan påbörjas.
 
Verkar som du har bra kopplingar till vädergudarna och klarar dig innan snön kommer!
 
Ni som nu redan har gått igenom denna process kanske har några tips och trick man kan tänka på eller ha med sig när man monterar? Vi kommer att försöka med konststycket att montera vår port om 2 veckor och försöker redan nu läsa igenom manualer osv för att se om något verkar knasigt.

Hur upplevde ni intruktionerna när man väl stod på plats? Något ovärdeligt verktyg eller hjälpmedel vi skall tänka på att ha med eller införskaffa? Allmänna tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.