Hemmakatten
Även Flisby hade förra året i sin katalog, nu hittar jag det inte på hemsidan men man kan ju alltid fråga!

www.flisbyab.se

intresserad här också.. fått något vettigt pris ännu ??
;)

Ja, jag tänkte den kunde passa. Jag funderar själv på gabioner, så jag är väldigt intresserad av priset när du får svar. :)

Vi är oxå inne på gabioner! Funderar lite över underlaget... när man gjuter murar osv krävs gediget underarbete, dränering mm. Har läst på diverse sidor om gabioner men hittar ingen fakta om just detta. Letar oxå efter leverantör i STHLM-området...
Vänta med spänning på kostnadsuppgifterna du skulle få Inger.P!

Betydligt bättre priser än hos Thulica! Fast jag tycker att 1 meter är för djupt, vi skulle klara oss med 0,5 meter. Sen gillar jag, precis som du, de man bara behövde sten ytterst i, känns som de är lättare att fylla, mindre sten osv.
Frågan är om man hittar någon firma som kan få dem på plats osv. Känns som det är mest Vägverket odyl som gör sådana jobb. Vi har helt enkelt inte tid att göra jobbet själva...

Hemmakatten
"Fritt lager" betyder att man får hämta dem själv vid deras utlämningsplats/lager/fabrik. Dvs. man får betala frakten själv om man inte bor precis bredvid lagret.

Underlaget är precis som vid all annan mursättning ordentlig, dvs. en gjuten betongplatta eller dylikt på frostfritt djup.

Vi är också, fortfarande, mycket intresserade av gabionerna, så all vidare information från dig, Inger, uppskattas mycket.

Såvitt jag förstår finns det två sätt att fylla gabionerna. Båda innebär att man måste beställa hem kross (0-250 eller så, ju gröver desto svårare att packa).
Antingen packar man det själv för hand (med stora krosstenar) eller så har man en grävskopa som häller i krosset och man är där och försöker att få "framsidan" snyggt packad. Tredje alternativet är att man tar in en polsk firma som gör det åt en.

... föreslog gabionalternativet för dottern som är landskapsarkitekt ... hon protesterade vilt ... gabioner är ett modenyck som snart förklingar ... utmärkt för vägbyggen och andra större anläggningar ... inget som passar villabyggen ...

... men jag var ju tänd på det förstås ... innan hon tog ner mig på jorden ... ::)

Om man tröttnar och helt plötsligt tycker att det ser ut som en motorvägsviadukt :surprised: kan man ju alltid plantera växter i som kryper fram i dem och täcker. Det tänkte jag och tror att det kan se väldigt läckert ut, men lite tur och planering.

Har du fått svar på pris ang de gabioner som var "delade"??? Lite nyfiken eftersom vi oxå är inne på detta till vår tomt.

/FlitigaLisa

Såg ni de fantastiska bilderna i DN bostad 17/9 där en designer fyllt gabioner i en stödmur med tegelskräp istället för sten. Lite gamla krukor, takpannor och annat.

Hur vackert om helst - och tänk när det börjar växa lite grön mossa på teglet...

Bilden finns i en pdf som man kan hitta här:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=305

Kolla i droplisten till höger - "Fre. 16/9 Bostad 1"

Varning, 10mb stor pdf.

De från Terra Tec har spiraler precis som de som fanns i DN. Jag tror att de som är gjorda av svetsade nät har spiraler...
Bilden har jag fått från Terra Tec.
sterlen8kompr4cl.jpg

Nej, inte förrum. Utan de har lossat "locket" och satt det 15 cm ner i buren för att få det så här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.