Hej,
Jag håller på med en ganska omfattande renovering av min lägenhet och dokumenterar allt i denna tråden: http://www.byggahus.se/forum/social...mitt-forsta-storre-projekt-4.html#post2016259

Jag försöker alltid läsa på noga om alla moment jag gör men jag har nog gjort en stor tabbe vad gäller ventilationen i köket. Som ni kan se på bilderna i inlägg #52 har jag demonterat en im-kanal som tidigare gick till fläkten men som jag nu tänkt ska gå till en ventil. Det är alltså ett system med aktiv centralventilation på vinden.
Jag har pratat med fastighetsansvarig i föreningen om detta och det skulle inte vara några problem att göra på så sätt. Det är i detta läge jag antagit att iom att den inte längre går till fläkten finns heller inga krav så jag har snickrat på rätt friskt som ni ser... :surprised:

Jag börjar på kommentarerna i tråden inse att detta inte alls var ok och jag kommer nog därmed att riva kanalen och göra om det hela. Jag brukar kunna lösa det mesta själv när jag bara vet hur det ska göras och vill alltså inte ha kommentarerna att ta in fackman som löser det.

Måste alla kanaler anslutna till im-kanaler vara klassade trots att de inte ansluts till fläkt/spiskåpa? Hur ska jag i så fall göra? Kan jag gå till en plåtslagare och specialbeställa en kanal som jag sen klär in i mineralull? Finns det färdiga delar att köpa/beställa?

Det är för dåligt drag i kanalen så det är därför jag kommer att köra på en kolfilterfläkt istället för bara en kåpa med spjäll.

Stort tack på förhand!

Hälsningar
Olle

PS. Jag önskar i denna tråden konstruktiv kritik. Alltså förslag på hur jag ska lösa problemet, inte hur fel det jag gjort är/hur dum jag är som gjort det... Jag är trots allt nybörjare inom detta... DS.

• Gilla
Carpetos
  • Laddar…
Mikael_L
Som jag ser det så är det några krav och aktörer som du måste tillfredställa.

Ett av de viktigaste är sotarens krav och ev brandskyddskrav. Sen är det BR-föreningen och kanske försäkringsbolaget.

Och nu framgick det i tråden där denna fråga lyftes att du inte längre tänker använda denna ventilation som imkanal, och då kan brandkravet kanske falla bort.
Men jag är långt ifrån säker hur det blir när man ändrar från imkanal till annan användning. Om samma ventilationspipa används av andra lägenheter så blir det kanske imkanalkrav på alla anslutningar till pipan.

Jag tänker också att egentligen ska det räcka om du rådfrågar sotaren samt föreningen, ger dom grönt ljus så har du ryggen fri.
Så har du inte tänkt att försöka smussla med detta, och chansa så borde en kontakt med bägge dessa ge svar på dina frågor.

Men nu får även forumet en chans att ge sin syn på saken. :)

Redigerat:
O
:p Gu va klantig å korkad du är kontakta ett proffs.... :p:p

F´låt jag var tvungen....
Men en smart idé av Mikael L att kolla med en sotare. kolla om det kan vara godkänt med din lösning!

Det borde räcka att sätta en isolerad 90-gradersböj på gamla kanalen och sedan ett renslock ut genom "tegelväggen" (allt ska vara brandklassat), eller bara en renslucka o sedan någon snyggare lucka utanför där man kan komma in och ta bort rensluckan o köra med borste i kanalen. Förutsatt att det du skriver stämmer!
Se till att pop-nita alla skarvar istället för att skruva eftersom man kan behöva komma in mer armen när man ska rensa och då uppskattas inte vassa skruvspetsar.
Jag håller på att utbilda mig i ämnet men kan inte allt. Mvh

Måste alla kanaler anslutna till im-kanaler vara klassade trots att de inte ansluts till fläkt/spiskåpa?

Svar nej

stoffe hur tänker du nu? Om det börjar brinna i en imkanal måste väl alla delar i samma stam vara brandklassade, iaf fram till eventuellt brandspjäll?

Vanliga frånluftsdon i kök klassas inte som imkanal,
Om det betjänar kökskåpa eller liknande klassas det som en imkanal och skall isoleras

Om jag fattat rätt är det inte frågan om något frånluftsdon utan en f.d. kanal till kökskåpa som delas med övriga lägenheter och därmed samma stam, som ska vara brandklassad.
Då spelar det ju ingen roll om man gör om det till ett frånluftsdon, måste fortfarande vara brandklassad kanal eftersom det tillhör samma stam?
Demmpa är inne på rätt spår, är det samma stam ska allt vara klassat, annars får man gå på en separat stam.

Jag läste att det skulle bli vanligt frånluftsdon och kolfilterfläkt..men det kanske står annat i resten av tråden har inte läst hela
Behövs ingen separat kanal för klass 3 klassade imkanaler vilket detta iså fall skulle bli om det inte bara är ett frånluftsdon utan en imkanal

Tycker personligen kolfilter är en dålig lösning, det brukar finnas hål genom vägg i köket? Så har iaf jag i min BR, där kan man leda ut matos rakt genom väggen om man vill.

Vet inte om det är krav på brandklassad kanal från en separat köksfläkt i en lägenhet? Vore bra att känna till om någon vet?

Men den gamla stammen måste fortfarande vara brandklassad och med ett renslock, för stammen måste kunna rensas från samtliga lägenheter även i framtiden.
Så som jag skrev, bara bygga en böj från eternitkanalen till ett don i "tegelväggskonstruktionen". Så får du fortfarande avluften kvar.
Akta dig för asbest också!

Highflower skrev:
Det är för dåligt drag i kanalen så det är därför jag kommer att köra på en kolfilterfläkt istället för bara en kåpa med spjäll.
Så fort du tog bort spiskåpan så att det blev obehindrat luftflöde genom din kanal så minskade du flödet i alla andras spiskåpor som är kopplade till samma fläkt.

Hur står det till med tilluft i din brflägenhet? Om du inte har någon tilluft så blir det minimalt med frånluft. Om du hade haft en egen fläkt så hade du känt den dåliga tilluften genom att ytterdörren hade varit "svår" att öppna, men med gemensam fläkt så blir det bara mer sug hos grannarna. Luften tar alltid den lättaste vägen.

Gör sugkontroll på alla frånluftsdon genom att föra ett A4-papper mot hålet, papperet ska suga fast.

Ta även och skaffa fram OVK-protokollet.

patriklarsson skrev:
Tycker personligen kolfilter är en dålig lösning, det brukar finnas hål genom vägg i köket? Så har iaf jag i min BR, där kan man leda ut matos rakt genom väggen om man vill.
Vi hade inget hål i väggen i vår brflägenhet som vi kunde koppla en köksfläkt till.

patriklarsson skrev:
Vet inte om det är krav på brandklassad kanal från en separat köksfläkt i en lägenhet? Vore bra att känna till om någon vet?
En imkanal ska brandisoleras så fort den ska passera vägg/tak ut ur det rum som imkanalen börjar i. Den ska mao brandisoleras i yttervägg. Vid utsläpp genom yttervägg så ska det vara obrännbart material ett vist avstånd från kanalen.

Alternativet är ju att borra hål i väggen? Förutsatt att köket ligger mot yttervägg. Vet inte vad det kostar?
Ok, bra att känna till.
I TS fall så var ju hela gamla kanalen isolerad, är inte det ett tacken på att den är isolerad mot kondens?
Borde inte behövas om det inte finns värmeväxlare? Eller kanske varit brännbart material bredvid innan?

patriklarsson skrev:
I TS fall så var ju hela gamla kanalen isolerad, är inte det ett tacken på att den är isolerad mot kondens?
Borde inte behövas om det inte finns värmeväxlare? Eller kanske varit brännbart material bredvid innan?
Eftersom TS delar imkanal med en/flera grannar så måste all imkanal vara brandisolerad med minst EI15.

En imkanal som bara betjänar en lägenhet behöver inte vara brandisolerad i det rum imkanalen startar i men så fort den ska gå igenom vägg/tak ska den brandisoleras.
Men återigen TS delar imkanal med en/flera grannar och då måste all imkanal vara brandisolerad i hela des längd även hos TS även om han inte kopplar imkanalen till någon spiskåpa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.