1 160 300 läst · 6 151 svar
1160k läst
6,2k svar
Bosch Indego 10 robotklippare
Problemet är att det dröjer 2 meter innan kniven startar. De sträckorna bli oklippta eftersom klipparen inte återvänder dit. En bra lösning vore om klipparen vände och körde samma spår tillbaka när den kört med stillastående kniv innan. Det vore inte så svårt att få till. Det jag reklamerar är alltså att den lämnar för mycket oklippt. Min klippare tänker ofta på ungefär samma ställe så det blir inte klippt nästa gång heller.
Redigerat:
Håller med fullständigt. Min startar knivarna först efter 3-4m. Vissa trängre områden (stenmur + ett par tallar) tar det alltså ett flertal pass innan den har lyckats få till en fungerande klippriktning. De skriver visserligen någonstans, att klipparen bör gå ett par pass i veckan (tydligen oavsett klippbehovet) för att det ska bli ett bra resultat. Om man kör så ofta så minskar nog även risken för brölande klippare (och man döljer dess brister).mecklarn skrev:
P.S. Angående eventuella säkerhetskrav med klipparmotorn, så har min Wiper Blitz ett annat beteende. Den går fram och tillbaka en meter innan den startar klippningen.
Redigerat:
Att klippen inte startar nästan direkt är ett uppenbart fel och det fixas till med mycket annat vid er nästa service. Jag köpte en 2012 i somras och fick skicka in den på service efter ett skyfall som av någon orsak gjorde att den påstod att den inte hittade tråden och stod och snurrade. Efter Servicen har den betett sig väldigt mycket bättre. Min klippare hade gått drygt 80 timmar före service och kanske hälften nu efter att den kommit tillbaka. Jag har inte upplevt något problem med oljud än. Jag vässade knivarna och vände dem efter ca 20 timmar.
Efter service upplever jag att den klipper betydligt mer än den tänker till skillnad mot före. Den startar klipparen efter bara någon dm efter mot 2-6 meter innan. Förutsättningarna för klipparen ändras efter hand som jag justerar och donar i trädgården men jag karterar inte om för små ändringar. Det är helt klart så att man ska skicka in sin klippare för garantiservice om man har en gammal programversion där klipparen tar lång sträcka på sig att starta efter att klipparen har funderat. Det är mycket som jag upplever har blivit bättre.
Efter service upplever jag att den klipper betydligt mer än den tänker till skillnad mot före. Den startar klipparen efter bara någon dm efter mot 2-6 meter innan. Förutsättningarna för klipparen ändras efter hand som jag justerar och donar i trädgården men jag karterar inte om för små ändringar. Det är helt klart så att man ska skicka in sin klippare för garantiservice om man har en gammal programversion där klipparen tar lång sträcka på sig att starta efter att klipparen har funderat. Det är mycket som jag upplever har blivit bättre.
Skickade min nr 2 till service 20/6, inte hört av Hornbach sedan dess. Blev lovad en lånemaskin men denna har jag inte sett röken av.dennisson skrev:
Gräset växer och imorgon drar jag igång min HQ bensinare...
Vad var det för fel på din senaste ?osboda skrev:
Var det inte bara att åka o hämta lånemaskinen hos Hornbach ?
Körde tvättsvampar under klipptallriken istället för gummislang och resultatet blev över förväntan bra!! Nu hörs drivningen av hjulen högre än klippmotorn. Antar att drivningen inte är mycket att göra åt ljudmässigt.
Jaha då fick jag tillbaka min idag uppgraderad med nya fina framhjul med svart axel ! någon annan som fått dessa? och så ny "Ivägkörningspärr" samt uppgraderad mjukvara 5.8 build 05167. I med sladdarna och iväg som ett jehu med högre fart än jag sett tidigare. Karteringen avklarades snabbt och lätt och därefter fick den vila några minuter medan jag justerade lite inställningar. Sedan blev det ett tryck på "klipp" knappen och nu är den ute och far runt för fullt i trädgården, ska bli intressant och se om den beter sig lite smartare med den nya mjukvaran. Märkte att den plötsligt låter mycket mindre än tidigare, det beror väl på att den kör på lägre hastighet än tidigare på klippaggregatet?Martinbj skrev:
Här är lite bilder på de nya hjulen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och nya mjukvaran
Logga in
Skapa konto
samt min reperations rapport
Logga in
Skapa konto
Kan ju inte vara sämre än er andra så här är en bild på min robots hus
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
/Martin
Min nr 2 hittade inte hem och hade dessutom det brölande oljudet.mortimer skrev:
När jag lämnade in den hade man inga nya på lager, bara några 78 db- maskiner som Bosch begärt i retur, fick ej lämnas ut till kund.
Ang de svarta "pinnarna" som framhjulen hänger i så vill jag starkt minnas att min som jag fick nu senast hade dessa också. O min har inte gnällt på att klipparen blivit lyft där det finns lite ojämnheter. Mitt största problem med den jag har nu är just det riktigt höga ljudet när motorn varvar upp.
Jag har nu haft min Indego i en och en halv månad och är supernöjd.
* Ljudvolym, inte farligt. Elmotorn låter men inget annars hörs. Första veckorna innan den fått ner gräset varvade den upp till högre ljudvolym ganska ofta, det sker nu bara om gräset är väldigt blöt (ösregn)t och tjockt och i så fall under korta perioder. Jag har sluppit det "vibrerande" oljud som många upplevt.
* Intelligent, i början kröp den mest runt längs tråden men nu kör den oftare helt "fritt" och navigerar riktigt snyggt mitt på gräsmattan mellan sektioner och öar. Efter 8-10 fulla klippningar börjar den använda genvägar sa Bosch support, men den verkar optimera dessa ytterligare med tiden. Detta leder såklart till kortare klipptider, den klarar nu hela min (komplexa) trädgård på ca 10 timmar (inkl laddning). I början tog det minst 15 timmar. Trädgården är på 1700m2 varav ca 1000 är gräs.
* Batteriet är otroligt, jag har klockat min på över 2 timmars klippning vid flera tillfällen. Detta verkar variera väldigt kraftigt, ibland har den bara kört 40min. Kanske har med sluttningar osv att göra, överlag kör lin väldigt länge o laddar sedan just under timmen.
* Kantklippning är satt till alltid, och den klipper ofta men inte alltid. Den verkar bara kantklippa när den byter trädgårdssektion och inte när den är på väg in för laddning. Den kantklipper mycket mer nu än i början, då hade den kanske fullt upp att lära sig trädgården för min kantklippte inte alls. Saknar dock längre sektioner av kantklippning, verkar göras i etapper något slumpmässigt.
Det enda problemet jag har nu är en lite krånglig ö som är väldigt nära tomtgräns (jag följer inte måtten som jag borde här riktigt) som ibland orsakar problem, men Bosch support är hjälpsamma i ärendet.
Tråkigt att många har problem med denna maskin, men när allt funkar är den riktigt bra. Kul att läsa att det nu även finns uppdaterad mjukvara, förhoppningsvis blir fler av med sina problem nu.
* Ljudvolym, inte farligt. Elmotorn låter men inget annars hörs. Första veckorna innan den fått ner gräset varvade den upp till högre ljudvolym ganska ofta, det sker nu bara om gräset är väldigt blöt (ösregn)t och tjockt och i så fall under korta perioder. Jag har sluppit det "vibrerande" oljud som många upplevt.
* Intelligent, i början kröp den mest runt längs tråden men nu kör den oftare helt "fritt" och navigerar riktigt snyggt mitt på gräsmattan mellan sektioner och öar. Efter 8-10 fulla klippningar börjar den använda genvägar sa Bosch support, men den verkar optimera dessa ytterligare med tiden. Detta leder såklart till kortare klipptider, den klarar nu hela min (komplexa) trädgård på ca 10 timmar (inkl laddning). I början tog det minst 15 timmar. Trädgården är på 1700m2 varav ca 1000 är gräs.
* Batteriet är otroligt, jag har klockat min på över 2 timmars klippning vid flera tillfällen. Detta verkar variera väldigt kraftigt, ibland har den bara kört 40min. Kanske har med sluttningar osv att göra, överlag kör lin väldigt länge o laddar sedan just under timmen.
* Kantklippning är satt till alltid, och den klipper ofta men inte alltid. Den verkar bara kantklippa när den byter trädgårdssektion och inte när den är på väg in för laddning. Den kantklipper mycket mer nu än i början, då hade den kanske fullt upp att lära sig trädgården för min kantklippte inte alls. Saknar dock längre sektioner av kantklippning, verkar göras i etapper något slumpmässigt.
Det enda problemet jag har nu är en lite krånglig ö som är väldigt nära tomtgräns (jag följer inte måtten som jag borde här riktigt) som ibland orsakar problem, men Bosch support är hjälpsamma i ärendet.
Tråkigt att många har problem med denna maskin, men när allt funkar är den riktigt bra. Kul att läsa att det nu även finns uppdaterad mjukvara, förhoppningsvis blir fler av med sina problem nu.