Status
Tråden går ej att kommentera.
bjorn_j73 skrev:
Induktiv laddning känns kanske lite väl high-tech (missförstå mig rätt, om det fanns vore jag väldigt positiv till det, men en av anledningarna att jag valde LD var ju att den har bättre "vad får jag för pengarna" än de andra), men en lite solpanel låter ju sig göras lättare. Vad skulle en sådan kunna ge, extra minuter/timmar? Nu när hösten närmar sig så lär mitt nästa projekt bli en liten LED så att jag ser honom i mörkret, här tänker jag mig en liten solpanel hellre än att haka på Jorges batteri. Någon som har något liknande?
Svårt att exakt säga hur mycket klipptid extra man kan få men gör man lite jämförelser mellan HQ AM220 och AM SolarHybrid som verkar närmast varandra i kapacitet så får man 33% mer klipptid per laddningsomgång, 60 min för Solar mot 45 min för 220. Laddtiden är densamma för båda, 45 minuter. Så det kan nog under gynnsamma förhållanden ge rätt så mycket.
 
MBygga skrev:
Jag tycker inte det är några dåliga idéer du har tvärtom. Redan nu sitter det två batterier i LD men det är två seriekopplade 12V batterier för att uppnå den 24V driftspänning som LD använder. Dessa sägs vara på 5Ah även om jag inte kunde hitta det skrivet på batterierna. Det jag funderar på är om man kan få plats med två batterier med högre kapacitet när jag väl skall byta dem och har tittat runt lite på nätet efter det. De Biltemabatterier som några skrev om i början på tråden är i stort sett lika stora som originalen men de är bara på 4,5Ah så för min del är de inget alternativ eftersom man då får kortare driftstid.
Har tittat runt på nätet efter batterier och att få in högre kapacitet än 5Ah är svårt att hitta. Däremot kan man ju stoppa i så bra batterier som möjligt och det bästa jag sett hittills hittade jag här på ABT http://www.ackumulatorbatteri.se/produkter/blybatterier/ som har ett AGM FTHL batteri (klassas som 10 årsbatteri) på 5Ah med utmärkta egenskaper http://www.ackumulatorbatteri.se/produkter/blybatterier/4041F2B99F7D4D2880814333896F0001 för endst 350 kr/st :). Tyckte jag verkar vara ett bra köp (halva priset mot original LD) när den dagen kommer.
 
  • Gilla
lubbe75 och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Någon skrev att LD skulle finnas med 6Ah batteri. Vi kan ju även vänta och se om det kommer något nytt. Kanske även ett starkare batteri.
 
peternicklas skrev:
Någon skrev att LD skulle finnas med 6Ah batteri. Vi kan ju även vänta och se om det kommer något nytt. Kanske även ett starkare batteri.
Jo jag vet, tror det var Trollmann men jag har försökt verifiera det utan att lyckas och på marknaden har i alla fall inte jag hittat något 6Ah batteri med de mått vi behöver. Men just nu behöver man ju inga nya batterier, mina är i alla fall bra, så det hinner säkert hända en del tills det är aktuellt.
 
Nu behöver jag expertis hjälp. Varför händer detta? Det är ju ganska långt förbi begränsnings slingan. Status säger även "fångad" vilket alltså betyder att den inte känt av slingan alls.
Kan verkligen strömkabel eller nätverkskabel framkalla detta fenomen eller är klipparen trasig, ibland?:)

(ursäkta de något kassa bilderna..)
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1345900146.734849.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1345900158.687467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1345900168.419126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte så haj på detta men kan plåttaket på "hundkojan störa signalerna från kabeln????

Har idag införskaffat en landroid och provat den i en tuff backe och högt gräs. Gick jättebra.
8495kr på COOPBygg.

Provade och la ut en 1.5kvadrat kabel som jag skarvade med en högtalarkabel för att bara testa på¨ett område där backen var. Gick finfint.

Träffade en representant för landroid innan jag köpte den o han sa att 600-800meter kabel skall den klara.
Jag behövde inte köpa deras kabel utan han sa att det var bara att använda den man ville. Dock vore det bra om man kollade beständigheten på plasten och var noga i skarvning.

Batterier kunde jag köpa på biltema och även stoppa isolering i högtalaren.

Det kändes som han var väldigt ärlig.
 
peternicklas
Kanstrup skrev:
Nu behöver jag expertis hjälp. Varför händer detta? Det är ju ganska långt förbi begränsnings slingan. Status säger även "fångad" vilket alltså betyder att den inte känt av slingan alls.
Kan verkligen strömkabel eller nätverkskabel framkalla detta fenomen eller är klipparen trasig, ibland?:)

(ursäkta de något kassa bilderna..)
Om den säger fångad så har den tydligen inte känt av slingan utan fastnat i gruset. När den kommer utanför området så säger den "out of working area". Plåttaket är långsökt men man vet aldrig. Skulle nog för tro att klipparen har något fel. Inget i marken som kan störa?
 
Kanstrup skrev:
Nu behöver jag expertis hjälp. Varför händer detta? Det är ju ganska långt förbi begränsnings slingan. Status säger även "fångad" vilket alltså betyder att den inte känt av slingan alls.
Kan verkligen strömkabel eller nätverkskabel framkalla detta fenomen eller är klipparen trasig, ibland?:)

(ursäkta de något kassa bilderna..)
Svårt att säga, har det hänt mer än en gång är ju min första fundering. Och går den på rätt sätt efter detta tillfälle. Prova att sätta den i detta hörn både vid vanlig klippning och då den vill hem och ladda och observera hur den beter sig. För att förstå om det är ett fel måste man ju försöka repetera det, annars kan dett ju vara en engångshändelse som skett under något alldeles speciellt förhållande, kanske åska, kortvarigt strömavbrott eller annan yttre påverkan. Antar att du inte har upplindad begränsningskabel eller strömkabel i närheten av laddstationen.
 
elvings skrev:
Är inte så haj på detta men kan plåttaket på "hundkojan störa signalerna från kabeln????

Har idag införskaffat en landroid och provat den i en tuff backe och högt gräs. Gick jättebra.
8495kr på COOPBygg.

Provade och la ut en 1.5kvadrat kabel som jag skarvade med en högtalarkabel för att bara testa på¨ett område där backen var. Gick finfint.

Träffade en representant för landroid innan jag köpte den o han sa att 600-800meter kabel skall den klara.
Jag behövde inte köpa deras kabel utan han sa att det var bara att använda den man ville. Dock vore det bra om man kollade beständigheten på plasten och var noga i skarvning.

Batterier kunde jag köpa på biltema och även stoppa isolering i högtalaren.

Det kändes som han var väldigt ärlig.
Kul att du slagit till, hoppas du skall bli nöjd. Vid klippning klarar LD normalt ganska branta slänter, däremot måste man vara noggrann att inte lägga begränsningskabel tvärs eller diagonalt i en för brant slänt, rakt upp/ner fungerar dock oftast bra. Det viktigaste är att det inte lutar ut från arbetsområdet för då kan den rutcha utanför området vid hemgång.
Du bör ha förtent kabel med bra plasthölje som inte släpper igenom vatten. Vanlig RK är inte tät, det fungerar ett tag men efter ett till två år kan man få problem. Skarvarna måste också vara täta förstås, det finns färdiga skarvdon till Husqvarna/Gardena som fungerar utmärkt.
600-800 meter fungerar säkert att klippa inom, viktigast är att LD aldrig är mer än 25 meter från någon del på slingan. Däremot tror jag du får problem vid hemgången, hakar den på så att den behöver ta sig över 500 meter på slingan tror jag inte den orkar hem normalt. 500 m kan kanske gå om man har en alldles plan tomt vilket du inte verkar ha.
Batterier i rätt storlek kan du hitta på Biltema, dock är de sämre avseende energiinnehåll (4,5Ah) än originalen, dessutom tror jag inte de klarar djupa urladdningar lika bra. Däremot finns det bra alternativ som jag skrev om för några inlägg sedan, 5Ah timmars AGM batterier till bra pris som är både starka (klarar höga strömuttag) och klarar dessutom betydligt fler djupa urladdningar än både original- och Biltemabatterierna.
Slutligen har jag bara tejpat min högtalare med dubbel silvertejp, då låter den fortfarande men inte störande. Det skall ju finnas någon överraskningseffekt kvar om någon får för sig att lyfta iväg maskinen tycker i alla fall jag.
Lycka till med installationen, var väldigt noga med att följa manualen bara så skall det gå bra :).
 
MBygga skrev:
Svårt att säga, har det hänt mer än en gång är ju min första fundering. Och går den på rätt sätt efter detta tillfälle. Prova att sätta den i detta hörn både vid vanlig klippning och då den vill hem och ladda och observera hur den beter sig. För att förstå om det är ett fel måste man ju försöka repetera det, annars kan dett ju vara en engångshändelse som skett under något alldeles speciellt förhållande, kanske åska, kortvarigt strömavbrott eller annan yttre påverkan. Antar att du inte har upplindad begränsningskabel eller strömkabel i närheten av laddstationen.
Ja det har hänt vid kanske 5 tillfällen totalt sen jag köpte den. Jag skall ge mig på och försöka framkalla det igen. Plåttaket känns som peterniklas skrev, långsökt.
Tack så länge!
 
Jag hade en ö för närma Huvudslingan och den backade ur ytterslingan när den stötte i ö-slingan,worxen stod 5m bort ena gången. Jag tror den har kommit och slagit i gavlen på huset och sen backat sig ur, jag hade dragit ut slingan vid huset till gavel/långsida.
 
Har haft liknande problem i min slänt där slingan ligger vid foten, vid regn så kommer Jorge i full fart ner för slänten och lyckas inte stanna utan "skjuter över" med en knapp meter. Då försöker han backa tillbaka till slingan men fastnar i häcken, det ger samma resultat som beskrivs ovan av Kanstrup. Ibland lyckas han dock och kommer in i fållan av egen kraft. Min lösning var dubb (se tidigare posts) som jag såg en här i forumet, det blev omedelbart mycket bättre.
 
bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat.

Hej
passar först och främst på att tacka er alla för denna tråden, den har hjälpt mig denna sommaren, verkligen tack!!!


nu till min nuvarande upptäckt.
jag demonterade mina hjul och loctitade dessa..fungerar kanon nu (ena hjulet glappade, insektsskruven helt lös.)
då såg jag att bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat på ena sidan...
det sitter ett buntband där och bälgen hade kommit förbi den och således öppnats lite....

bälgen verkar limmad?

jag klippte bort buntbandet, rengjorde så gott det gick...krånglade tillbaka bälgen på plats....dit med nytt buntband.

räcker detta eller måste den tätas ordentligt?
/Andersson
 
rybbe skrev:
Jag hade en ö för närma Huvudslingan och den backade ur ytterslingan när den stötte i ö-slingan,worxen stod 5m bort ena gången. Jag tror den har kommit och slagit i gavlen på huset och sen backat sig ur, jag hade dragit ut slingan vid huset till gavel/långsida.
Det tror jag nog också på kan ha hänt, kommer den rakt mor gaveln backar den förmodligen ur slingan och då brukar de vrida sig för att hitta slingan igen, därav att den står med nosen nedåt. Men då fastnade den ju och är därmed fångad. Det är nog därför manualen föreskriver 2 meter rak slinga efter laddstationen, men försök med att dra ut slingan till hörnet på huset som rybbe föreslår.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
peternicklas
hookan skrev:
bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat.

Hej
passar först och främst på att tacka er alla för denna tråden, den har hjälpt mig denna sommaren, verkligen tack!!!


nu till min nuvarande upptäckt.
jag demonterade mina hjul och loctitade dessa..fungerar kanon nu (ena hjulet glappade, insektsskruven helt lös.)
då såg jag att bälgen under, som justerar höjden på knivarna verkar ha lossnat på ena sidan...
det sitter ett buntband där och bälgen hade kommit förbi den och således öppnats lite....

bälgen verkar limmad?

jag klippte bort buntbandet, rengjorde så gott det gick...krånglade tillbaka bälgen på plats....dit med nytt buntband.

räcker detta eller måste den tätas ordentligt?
/Andersson
Vet inte riktigt hur det ser ut men det borde räcka. Limmar du kan det vara svårt att byta den då den går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.