G
Är nybliven husägare med en braskamin. Nu är jag på jakt efter TORR björkved är det någon som kan rekommendera något ställe. Vill gärna ha den färdig kapad i 30cm bitar. Bor i Göteborg så någon säljare runt GBG vore kanon, tänkte köpa ev 2kbm i första lasset...

Tackar för all hjälp d^_^b

G
Har kikat på Blocket men skulle vilja köpa från ett ställe som någon kan rekommendera och vet att deras ved är torr..

Ta med en fuktmätare o kolla veden innan du köper kanske? :)

G
Vad skall det vara för fuktighet för att björken skall vara torr ??

Ca. 18%, ta med en yxa och klyv en bit när du ska mäta.

Jag tycker att den brinner bra under 12%, bäst under 10%, men har eldat vedträn som har legat runt 20% men dom brinner nästan bara om man slänger in dom i en brasa som redan har riktigt bra värme. Man kan höra hur det tjuter i vedträna när fukten kokar bort, det gör tyvärr att man inte får bra effekt ur brasan och dessutom sot och andra bi-effekter.

Jag fick en mini-fuktmätare i julklapp d^_^b

//Mattias

G
Ingen som kan rekommendera en säljare ????

Mattias2 skrev:
Jag tycker att den brinner bra under 12%, bäst under 10%, men har eldat vedträn som har legat runt 20% men dom brinner nästan bara om man slänger in dom i en brasa som redan har riktigt bra värme. Man kan höra hur det tjuter i vedträna när fukten kokar bort, det gör tyvärr att man inte får bra effekt ur brasan och dessutom sot och andra bi-effekter.

Jag fick en mini-fuktmätare i julklapp d^_^b

//Mattias
Under 10%
Är det knubb från möbelsnickeri du eldat då, Vanlig ved som torkat ute kommer inte ner till den fukthalten

G
Verkligen ingen som kan rekommendera någon brasveds försäljare :confused::confused:

Grolt skrev:
Har kikat på Blocket men skulle vilja köpa från ett ställe som någon kan rekommendera och vet att deras ved är torr..
ved kan du torka själv genom att stapla ute luftigt under taket - brukar torka ner till 20-25% under 1 år. Sen tar du dagsbehovet in och lagrar morgonsdagen portion bredvid din kamin och det torkar ytterligare innan den hamnar i brasan :). Mao du riskerar inget om säljaren säger att veden är torr. Ljuger han så har du ved till nästa vinter :).
gaia

Håller med gaia, normalt köper man inte torr ved utan nykluven dito. Köper man den på våren kan den hinna torka under sommaren/hösten, men bäst är att vänta till året efter... (Om du inte vill köpa den svindyra veden som säljs i säck lite häroch var hos byggvaruhandlare/bensinstationer etc)

2an skrev:
Under 10%
Är det knubb från möbelsnickeri du eldat då, Vanlig ved som torkat ute kommer inte ner till den fukthalten
Hehe, har väl haft tur med senaste leveransen då, den låg runt 12% när jag fick den och efter ytterligare en månad i källaren och nån vecka bredvid spisen under 10%

Har dessutom eldat lite spillbitar från jobbet, där kan vi snacka turbobrasa, fuktkvot på 4%! :wow:

Fukthalten hos ved kan som lägst sjunka till ca 20% utan att tillföra energi..
Gränsen går vid ca 20% då cellkärnan i veden då är totalt uttorkad och resterande fukt är bunden i själva cellväggarna.

Okej, så det är fel på min fina dyra mätare? :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.