Herregud vad svårt det ska vara då... :surprised:

Som jag ser det på bilden så ÄR det ju en excenterstos som sitter i avloppet, men den är ju vriden åt fel håll.
Den ska ju vridas så att man flyttar ut anslutningen i rummet och inte till vänster som i detta fallet.

INGEN silicon i golv/väggvinkeln !!

Stolen fästes med vanligt silicon eller med t.ex Trans7...

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
INGEN silicon i golv/väggvinkeln !!
Kan du vara så vänlig och förklara varför? De badrummen jag kollat de senaste 2 dygnen har mjukfog där. Utom 1. Där ser man däremot tydliga sprickor.
Vill du förklara för den okunnige?
Tack!

Tack "bigsnucke" för du var före mig... ;)

• Gilla
Lenlil
  • Laddar…
citat "INGEN silicon i golv/väggvinkeln !!"

vaf... varför skulle man INTE lägga mjukfog där?!? Det är ser ju inte klokt ut att skippa den.
Om den nu kan bli möglig efter 10 år kan man väl skrapa ur den gamla o lägga en ny, big deal.
Däremot fattar jag inte varför folk ska mjukfoga runt toastolen?? ser fördjä....ut.

imported_jo skrev:

vaf... varför skulle man INTE lägga mjukfog där?!? Det är ser ju inte klokt ut att skippa den.
Om den nu kan bli möglig efter 10 år kan man väl skrapa ur den gamla o lägga en ny, big deal.
Däremot fattar jag inte varför folk ska mjukfoga runt toastolen?? ser fördjä....ut.
Jag tycker som du!

T
imported_jo skrev:

Man silkonar ju inte runt toastolen utan toastolen sätts fast i silikon och är det ingen klåpare som gör det så ser det snyggt ut.

Jag anser att silikon i golvvinkeln endast är till för att dölja dåliga skärningar och är man någorlunda duktig när man väl lägger golvet så det bra mycket bättre ut än en fet silikonfog.

Silikon i golvvinkel är enligt mig en styggelse!

• Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
En mjukfog som läggs på fel sätt stoppar vatten som kommer bakom vägg kakel som ska ner under golvklinker. En snyggt lagd vanlig fog tycker inte jag är ful men visst smaken är olika. Att foga rund stolen har jag inte sätt någon som rekomenderar utan att limma fast stolen istället för skruv.

• Gilla
Ludde Jakobsson och 1 till
  • Laddar…
hur många wc stolar är platta under då? har inte sett nån, så hur ska en stol sitta fast med en sträng runt kanten bara?
Hade dom varit platta under hade de nog gått bra o limma fast den.

• Gilla
Ulfjs och 1 till
  • Laddar…
Man köper en stol som är avsedd för limning. Finns hos Gustavsberg, IFÖ med flera.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
imported_jo skrev:
hur många wc stolar är platta under då? har inte sett nån, så hur ska en stol sitta fast med en sträng runt kanten bara?
Hade dom varit platta under hade de nog gått bra o limma fast den.
Jag har limmat mina. Först ställde jag den på golvet. Tejpade bredd tejp runt och lite under, markerade med penna runtom. Plockade bort stolen och med kniv tagit bort det som var precis under stolen. Sen pressade riktigt med silicon ca 1 cm innanför den skurna tejpen. Sen lägger jag stolen på detta "lätt". Nästa dag skär jag bort siliconen och plockar bort tejpen. Stolen sitter som berg! Även om den är ojämn underifrån!

Och det är ingen speciell stol för limning!

• Gilla
jonaslatt och 3 till
  • Laddar…
T
Annars för att underlätta så sätter man silikon direkt på undersidan utav toastolen och sätter sedan ner den och torkar på överflödigt silikon.

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
tank77 skrev:
Annars för att underlätta så sätter man silikon direkt på undersidan utav toastolen och sätter sedan ner den och torkar på överflödigt silikon.
Då får man för mycket silicon på golvet. Testade detta.

• Gilla
jakobsbygge och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag pratat med rörisen, han var väldigt trevlig och lovade att ordna allt och även sätta dit toan när han var klar. Det blir alltså ingen uthängning, eftersom han kommer så snabbt och fixar sitt misstag. Vi får väl se om det blir någon fortsättning....
Ett stort tack till alla som har tagit sig tid att hjälpa mig, ni är guld värda!

Jag har också lärt mig ett och annat, till exempel vad en stos är för något. Det blev ett mycket lättare samtal med rörisen när jag kunde sättta ord på vad som var fel. Tack!

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Silicon i golv/väggvinkeln har man inte därför att det kan riskera att stoppa vattnet som rinner bakom kakeln så det inte kommer ner under klinkern och mot golvbrunnen.

Alla toalettstolar sätts fast i silicon och eftersom du inte får ha andra hål genom golvets tätskikt förutom två st avloppsrör så lär det bli svårt att skruva.

Precis som tank77 skrev så lägger folk bara silicon i golv/väggvinkeln för att dölja dåligt skurna plattor.
Var noga istället så är siliconet totalt överflödigt och fyller ingen funktion !

• Gilla
Jirjen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.