35 502 läst · 66 svar
36k läst
66 svar
Inkoppling av 3-fas utrustning.
Svaret på fråga 2
Anledniningen till att brummet uppkommer har med själva induktionen att göra. Det gäller alltså att ha rätt grytor, bara för att de fungera på induktion så behöver de inte vara tysta eller bra. Men sitter allt perfekt monterat i hällen så kommer det att funka kanon. Finns en massa teorier och liknande på nätet och att folk är arga på sina hällar. Har själv en Bosch och den är till 90% tyst, Men även hos mig funka inte vissa grytor optimalt.
Störs du väldigt av det får du höra av dig finns en del saker man kan göra men då gäller inte garantin längre.
Anledniningen till att brummet uppkommer har med själva induktionen att göra. Det gäller alltså att ha rätt grytor, bara för att de fungera på induktion så behöver de inte vara tysta eller bra. Men sitter allt perfekt monterat i hällen så kommer det att funka kanon. Finns en massa teorier och liknande på nätet och att folk är arga på sina hällar. Har själv en Bosch och den är till 90% tyst, Men även hos mig funka inte vissa grytor optimalt.
Störs du väldigt av det får du höra av dig finns en del saker man kan göra men då gäller inte garantin längre.
Nä, det behöver nog inte diskuteras nå speciellt mycket.g00ey skrev:
Vill man teoretisera hårt går det ganska lätt att räkna ut effektutveckling och temperaturer. Lite empiriska försök skulle dock nog vara en snabbare och enklare väg.
Men just såhär i ett elsystem är det ännu enklare, det finns regler att hålla sig till.
Nope, 6 mm2 .
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Inte helt rätt, 4 mm2 är normalt max 20A, 6mm2 är normalt max 25A.g00ey skrev:
Strömtätheten avtar med grövre kablar då den kylande ytan ökar med roten ur ökningen av arean.
(kylande ytan är propotionell mot diametern medan arean är kvadratisk mot diametern)
Protte
Om kabelisoleringen tål höga temperaturer, tillför tillräcklig kylning och kabeln befinner sig i en värmetålig miljö så borde det inte vara några problem att leda 60A genom en 2 mm2 kabel, så jo, detta kan visst diskuteras i all oändlighet om man skall gå in på detaljer.
Då var det bra att vi har fått saken utredd gällande kravet på 25A kabel. Så att man skall alltså dimensionera kabeltjockleken och inte kabelarean efter strömmen låter rimligt då det är den kylande ytan man är ute efter.
Jag kollade in på AWG tabeller och enligt AWG standarden så bör en 6mm2 kabel (som ligger mellan AWG10 och AWG9) inte belastas med mer än c:a 17 ampere (grov huvudräkning). Det är näst intill omöjligt att hitta IEC rekommendationer för kabeldimensionering om man inte är villig att betala för artiklarna.
Spisen består av 4x2300W plattor som var och en drar 3000W om man utnyttjar dess boosterfunktion. Låter lite skruvat att hällen drar upp till 12kW om man kopplar på boosterfunktionen på samtliga plattor samtidigt som man specar 7.4 kW på chassiplåten. Så det funkar bra med att koppla mot 16A säkring så länge man bara skall använda en platta i taget men om man skall koka potatis samtidigt som man steker fläsk så ryker den ganska snart.
Jag kollade även på nätet vad en fasföljdsmätare skulle kosta. En Fluke 435 kostar 60 000 + moms på elfa, som hittat! Jag hittade billigare varianter som ligger runt 20 000 men det är inte precis att man blir köpsugen...
500N? Då är det bäst att jag kopplar på en Newtonmeter för att vara på den säkra sidan
Undrar vad det är för ingrepp man gör som äventyrar garantin som minskar på brummmet.
Då var det bra att vi har fått saken utredd gällande kravet på 25A kabel. Så att man skall alltså dimensionera kabeltjockleken och inte kabelarean efter strömmen låter rimligt då det är den kylande ytan man är ute efter.
Jag kollade in på AWG tabeller och enligt AWG standarden så bör en 6mm2 kabel (som ligger mellan AWG10 och AWG9) inte belastas med mer än c:a 17 ampere (grov huvudräkning). Det är näst intill omöjligt att hitta IEC rekommendationer för kabeldimensionering om man inte är villig att betala för artiklarna.
Spisen består av 4x2300W plattor som var och en drar 3000W om man utnyttjar dess boosterfunktion. Låter lite skruvat att hällen drar upp till 12kW om man kopplar på boosterfunktionen på samtliga plattor samtidigt som man specar 7.4 kW på chassiplåten. Så det funkar bra med att koppla mot 16A säkring så länge man bara skall använda en platta i taget men om man skall koka potatis samtidigt som man steker fläsk så ryker den ganska snart.
Jag kollade även på nätet vad en fasföljdsmätare skulle kosta. En Fluke 435 kostar 60 000 + moms på elfa, som hittat! Jag hittade billigare varianter som ligger runt 20 000 men det är inte precis att man blir köpsugen...
500N? Då är det bäst att jag kopplar på en Newtonmeter för att vara på den säkra sidan
Undrar vad det är för ingrepp man gör som äventyrar garantin som minskar på brummmet.
Redigerat:
Hällen har automatik som drar ner totaleffekten, står det 7.4 kW går det inte att brassa på mer.g00ey skrev:
Fasföljden spelar ingen roll till en spishäll, där sparade du enkelt 60 papp...(annars har jag sett fassnurror för under tusenlappen.g00ey skrev:
Kolla upp om det går att dra i en nolla i röret dvs man binder i tex blå och svart i en av de bef tåtarna (skala och tvinna ihop kopparn), seda drar en person medan någon kompis får hålla i de andra tåtarna i andra änden och skjuta på de som ska i.
Känn på trådarna innan operationen inleds så att de inte sitter bergfast.
Och varför tycker du att du skulle behöva ett sådant instrument? Finns inte många elektriker ens som har de.g00ey skrev:
De finns spänningsprovare med inbyggd fasföljdstest som kostar 500kr + moms. Finns även separata fasföljdsprovare för ungefär samma pris.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Undrar vad det är för folk som använder Fluke 435or i sitt jobb... Jag förstod nästan att det måste finnas något betydligt billigare för mätning av faser så tack för tipsen, den dag detta blir intressant.
Tyvärr sitter det inte singelledare i röret utan en 4-polig kabel. Det är rätt trångt i röret så det är näst intill omöjligt att klämma i en extra ledare vid sidan om kabeln. Däremot så kan en 5-polig kabel få plats...
En annan variant kan vara att märka om jordkabeln (tejpa den blå), koppla in den på en nolla och dra en jordkabel från ett intilliggande jordat uttag. Är det ok att "låna" jord från andra uttag?
Tyvärr sitter det inte singelledare i röret utan en 4-polig kabel. Det är rätt trångt i röret så det är näst intill omöjligt att klämma i en extra ledare vid sidan om kabeln. Däremot så kan en 5-polig kabel få plats...
En annan variant kan vara att märka om jordkabeln (tejpa den blå), koppla in den på en nolla och dra en jordkabel från ett intilliggande jordat uttag. Är det ok att "låna" jord från andra uttag?
Redigerat:
NEJ, det är inte ok att låna jorden från en annan grupp och det är INTE tillåtet eller tillrådligt att "göra om" jord till nolla. Jag skulle dra in 5 nya ledningar med hjälp av dom 4 gamla, tar man hjälp så att en trycker på och en drar samt att man smörjer med silikonspray brukar det inte vara nått problem.
Men hur ser dragningen ut till centralen i sin helhet?
Kabel lägger man i rör för att skydda kabeln eller tex om den är klammrad i taket i en källare och sedan upp genom trossbotten till spisen, enda gången man lägger kabel i ett rör som går obrutet från cetralen till förbrukaren är om FK:n är slut i bilen...
Låna jord är som sagt inte ok, på nåt sätt går det att få fram en 5-ledare.
Kabel lägger man i rör för att skydda kabeln eller tex om den är klammrad i taket i en källare och sedan upp genom trossbotten till spisen, enda gången man lägger kabel i ett rör som går obrutet från cetralen till förbrukaren är om FK:n är slut i bilen...
Låna jord är som sagt inte ok, på nåt sätt går det att få fram en 5-ledare.
I vårt förra hus fanns det en del dragningar med EKK i VP-rör vilket gjorde mig vansinnig. EKK utanpåliggande från central fram till schakt, upp två våningar sedan i VP-rör i bjälklag och väggar fram till första dosan.
Det är inte sannolikt att kabeln är klammrad för spisen ligger nästan vägg i vägg med elcentralen. Det kanske rör sig om c:a 4 meter kabel mellan spis och elcentral som ligger inne i väggen utan att vara synlig någonstans (förutom i utrymmet för elcentralen). Däremot så är det en del vinklar och vrår så jag är tveksam till om det verkligen är rör hela vägen, för man brukar väl inte kröka PVC rören, eller? Någon rörmynning kunde jag inte heller se vid elcentralen.
Jag började fundera vad kabelkräm egentligen är för något så jag tackar för tipset om använding av silikonspray, det var ingen dum ide alls.
Jag vet inte vad för föreskrifter när det gäller inkoppling av jord även om jag kan tänka mig att det inte gillas när man använder blågröna kablar till nolla. Jag förstår att det kan uppstå problem med krypströmmar om man lånar jord hej vilt, om jag förstår det rätt så brukar man eftersträva att plocka jorden från en och samma punkt som jag misstänker är kopplad till ett eller flera spett nere i marken samt eventuell åskledare.
Krypströmmar är ett stort problem i huset när det gäller antennkablarna. Det finns kanske 3 TV-apparater som delar samma antenn via en antennförstärkare och totalt kanske 70 meter antennkabel. TV apparaterna är inte inkopplade till några jordade uttag (som är en bristvara i huset). Jag vet inte om den bristande jordningen har någon betydelse i det här fallet då digitalbox och TV ofta saknar jordanslutning i stickproppen. Men potentialen mellan TV apparaten och antennkabeln ligger på lite drygt 100V så man kan få sig en rejäl kyss om man inte ser upp. Jag har försökt mig på med mantelströmfilter men då blir signalen så svag att boxen inte klarar av att ta emot den. Den höga spänningen verkar dock inte vara något problem för apparaterna. Detta kanske är lite "offtopic" men jag ville bara ge exempel på där potentialskillnader uppstår och blir om inte farliga så obehagliga.
Jag började fundera vad kabelkräm egentligen är för något så jag tackar för tipset om använding av silikonspray, det var ingen dum ide alls.
Jag vet inte vad för föreskrifter när det gäller inkoppling av jord även om jag kan tänka mig att det inte gillas när man använder blågröna kablar till nolla. Jag förstår att det kan uppstå problem med krypströmmar om man lånar jord hej vilt, om jag förstår det rätt så brukar man eftersträva att plocka jorden från en och samma punkt som jag misstänker är kopplad till ett eller flera spett nere i marken samt eventuell åskledare.
Krypströmmar är ett stort problem i huset när det gäller antennkablarna. Det finns kanske 3 TV-apparater som delar samma antenn via en antennförstärkare och totalt kanske 70 meter antennkabel. TV apparaterna är inte inkopplade till några jordade uttag (som är en bristvara i huset). Jag vet inte om den bristande jordningen har någon betydelse i det här fallet då digitalbox och TV ofta saknar jordanslutning i stickproppen. Men potentialen mellan TV apparaten och antennkabeln ligger på lite drygt 100V så man kan få sig en rejäl kyss om man inte ser upp. Jag har försökt mig på med mantelströmfilter men då blir signalen så svag att boxen inte klarar av att ta emot den. Den höga spänningen verkar dock inte vara något problem för apparaterna. Detta kanske är lite "offtopic" men jag ville bara ge exempel på där potentialskillnader uppstår och blir om inte farliga så obehagliga.
Redigerat:
Man böjer naturligtvis VP rör efter behov gjorde man det skulle det vara omöjligt att dra in tråd i rören. Krypström är inte det farliga utan det som kan bli farligt är när någon annan kommer och "arbetar" med den grupp som man "lånat" från ev. kopplar ur en ledare. För det är inte bara för din skull du måste hålla dig till "reglerna" en dag bor du inte längre i huset och dina barn kanske vill göra om en grupp, har man då "lånat" mycket farliga situationer uppstå. Skulle du inte kunna dra in nya ledningar i röret, så lägg fram en ny kabel och gör allt rätt för din och dina efterkommandes skull. Kostnaden är överkomlig och det är en engångskostnad.
Jag förstår att det finns regler hur man skall koppla in saker och ting, men trots det så vågar jag inte lita på elinstallationer och hur de är utformade, särskilt inte när vi talar om gamla hus.
Jag är rädd för att VP röret är för trångt för en 5-polig 2.5 mm2 kabel. Det är redan trångt för den 4-poliga kabeln som sitter där så det finns risk för att även röret måste bytas ut om man skall följa föreskrifterna. Jag har läst om följande föreskrifter från en tidigare tråd:
MAX 5 st 1.5 mm2 i ett VP 16 max 3 st 2.5 i samma VP
Jag misstänker att röret inte är mer än 20 mm och jag gissar på att det måste vara minst 25 mm för att det skall tillåtas en 5x2.5 mm2 kabel i den. Det blir ingen rolig installation. Man får väl trösta sig med att det är så pass kort mellan elcentral och spis.
Jag är rädd för att VP röret är för trångt för en 5-polig 2.5 mm2 kabel. Det är redan trångt för den 4-poliga kabeln som sitter där så det finns risk för att även röret måste bytas ut om man skall följa föreskrifterna. Jag har läst om följande föreskrifter från en tidigare tråd:
MAX 5 st 1.5 mm2 i ett VP 16 max 3 st 2.5 i samma VP
Jag misstänker att röret inte är mer än 20 mm och jag gissar på att det måste vara minst 25 mm för att det skall tillåtas en 5x2.5 mm2 kabel i den. Det blir ingen rolig installation. Man får väl trösta sig med att det är så pass kort mellan elcentral och spis.