Dessa rekommendationer är väl till för att vid nyinstallation lämna lite utrymme för att kunna dra i fler sedan.

Vid nyinstallation ska man planera så det inte blir fullsmockat i rören.

Protte
 
Tack för alla trevliga råd på denna tråd. Nu är jag inte så haj på begrepp såsom FK, EKK, och VP. Men lite undersökning visar följande:

FK kabel = singelledarkabel (och inte ett Serbiskt fotbollslag)
EKK = flerpolig installationskabel med ytterisolering
VP rör = PVC rör i olika dimensioner för fast inomhusinstallation av elkablar

Vad förkortningarna betyder vet jag fortfarande inte. Visst kan man köra med FK men det ser ju trevligare ut med EKK för nu går ju kabeln en bit på väggen inne vid elcentralen. Man kanske kan lösa det med en kabelkanal som dock inte ser så stabil ut. Så här ser visst en tub kabelkräm ut:

102973-3.jpg

och kallas kabelsmörjmedel. Nu vet jag inte vad "utlösningsvillkor" betyder och vad det har att göra med hur många kablar man får lov att dra i ett VP rör, men jag tror inte det är något att bekymra sig över för att koppla c:a 20-30A belastning på 2.5mm2 trefaskabel som är 4-5 meter lång (vi har ju konstaterat att vi kommer ligga inom 16A per fas).
 
Redigerat:
jag har tagit bort en del omotiverade inlägg.

Jag tror att det finns en del missförstånd i den här tråden.
 
Jag vet inte under vilka grunder som du prototypen, elmont och Mikael_L kallar mig troll och påstår att jag saknar grundläggande kompetens. Visst har jag inte någon yrkesbaserad elektrikerutbildning så därför är vissa termer såsom FK, EKK, och utlösningsvillkor obekanta för mig. Men det här med dimensionering av kabeltjocklek är jag på det klara med så jag vet inte varför du "prototypen" postar dessa igen när vi redan har avverkat dem.

I mina ögon är elinstallationer inte precis någon raketvetenskap och obekanta begrepp lär man sig snabbt. Mina grundkunskaper är det inte fel på och jag har kopplat både starkström och svagström i flera års tid utan att det har uppstått några problem. Jag är väldigt noga med mina arbeten och ser till att vända på varenda sten innan jag bestämmer mig för att göra något. Så jag ser absolut inget fel att jag ställer frågor kring varje aspekt kring inkoppling av trefasutrustning innan jag bestämmer mig för hur och vad jag skall göra.

Nu hade jag haft tankar att anlita en elektriker. Inte för att jag inte klarar av att göra arbetet själv utan för att erhålla fördelen med att kunna styrka att arbetet har utförts av behörig elektriker i sammanhang såsom husbesiktningar, försäkringsärenden, garantiärenden m.m. Men som sagt, jag litar inte på någon eller något (såsom tidigare installationer etc.). Jag vill ha fram alla fakta svart på vitt innan jag ger mig in på något. Om ni anser att jag är inkompetent så gör ni en större tjänst att hålla sådant för er själva för sådana påhopp ger mig bara lusten att göra arbetet själv.

Moderator kan ta bort detta inlägg efter att detta har nått fram till dessa tre. Vill ni föra närmare diskussioner om detta som är helt utanför ämnet så får ni göra det till mig personligen via PM och inte här.
 
C
Rrrrr skrev:
3. Strömmen i nollan kan "aldrig" bli större än i en av faserna pga att faserna är förskjutna från varandra. Jag skriver "aldrig" för att det inte riktigt är sant.. har man "oren" ström med övertoner osv så kan den bli större.. Men det är definitivt överkurs för detta konsumentforum :)
Här svarade du på nåt som jag har klurat hårt och länge på. Tack!
 
C
Till g00ey: Nej, du får inte dra FK på väggen, det måste vara minst dubbel isolering, dvs en kabel med mantel eller en godkänd kanal som enbart går att öppna med verktyg (tex VP-rör).

VP står för vinylplast, dom andra förkortningarna är nog bara påhittade utifrån någon slags standard.
 
Rrrrr skrev:
att man kan säkra 1,5mm2 med 16A. Även om man nu kan det.. ibland.. om man räknar på vilka förutsättningar som finns.

.
Och när får man det? Kan du tänka dig förklara? Tack!
 
kamilenski skrev:
Och när får man det? Kan du tänka dig förklara? Tack!
När man har tillräckligt låg förimpedans, tillräckligt kort kabel, och den ligger förlagd så att den får tillräcklig kylning.

Det finns speciella datorprogram som elektriker använder för att beräkna sådant här. Men det är som sagt överkurs. Finns (oftast) ingen anledning att dra 1,5mm2 istället för 2,5mm2 om man behöver 16A.
 
Rrrrr skrev:
När man har tillräckligt låg förimpedans, tillräckligt kort kabel, och den ligger förlagd så att den får tillräcklig kylning.

Det finns speciella datorprogram som elektriker använder för att beräkna sådant här. Men det är som sagt överkurs. Finns (oftast) ingen anledning att dra 1,5mm2 istället för 2,5mm2 om man behöver 16A.
Ok. Tack.
 
g00ey, när som du säger:
Mina grundkunskaper är det inte fel på och jag har kopplat både starkström och svagström i flera års tid utan att det har uppstått några problem. Som exempel på sånt som fått mig att fundera kan nämnas: för man brukar väl inte kröka PVC rören: borde det inte vara några problem att leda 60A genom en 2 mm2 kabel: En annan variant kan vara att märka om jordkabeln (tejpa den blå), koppla in den på en nolla och dra en jordkabel från ett intilliggande jordat uttag.
Och frågar om dom mest elmentära saker ligger det nära till hands att tro att du är ett troll som försöker driva med oss.
 
Mikael_L
Ska vi avsluta tråden med vad g00ey måste göra för att lösa sitt problem.

Bästa lösningen:
Dra en 5g2.5 och en 3g2.5 EKLK eller EKK mellan elcentral och spisplats.
Dessa avsäkrade med 4st 16A i centralen.
5g2.5 till ett periplexuttag (till hällen), 3g1.5 till ett 16A shukouttag (till ugnen) av bra kvalitet.

Alternativt dra dessa som kopplingskabel i 20mm VPrör med 2,5 kvmm FK. Ett rör för de tre faserna till periplexuttaget (blå, gul/grön, brun, svart, grå (eller vit)) ett rör för Shukouttaget (gul/grön, blå, brun 2,5 mm2) detta rör kan vara 16mm.

Ett sämre alternativ är att endast dra 3 faser till periplexuttaget och därifrån dra ut en fas därifrån till Schuko. Med detta alternativ krävs det att säkringen är en med trepolig brytning, och JFB.

Vid inkoppling behöver inte fasföljd beaktas, däremot att sätta belastningarna jämt, dvs hällen på två faser ugnen på tredje.

Svårare än så var det inte.
 
Redigerat:
Vad jag saknar IP adresser till de som skriver...
 
Behöver hällen verkligen ha TRE faser? Jag har inte lusläst hela tråden.. men handlar det om någon special-häll eller?

Jag har aldrig varit med om en häll som ej klarar sig på 2x16A. Tredje fasen används till ugnen. Du behöver ej ha någon 3polig säkring. Det enda som behövs ev. kompletteras med än nolla.
 
Mikael_L
Jag har för mig att det framgår i början av tråden att hällen klarar sig med 2 faser.

Men kan man dra ett fullkopplat periplexuttag på separata säkringar och sen en egen matning för ugnen är det ju den finaste lösningen. Då är det ju framtidsäkert och absolut 100% korrekt.

Om man drar ut från spisens trefasgrupp en enkelfas till ett uttag så får man ju situationen med blandade enfas och trefaslaster (iaf när någon framtida husägare byter spis igen) och då tillkommer ju kravet på trepoliga säkringar eller JFB (men helst bägge).
 
Mikael_L skrev:
Jag har för mig att det framgår i början av tråden att hällen klarar sig med 2 faser.

Men kan man dra ett fullkopplat periplexuttag på separata säkringar och sen en egen matning för ugnen är det ju den finaste lösningen. Då är det ju framtidsäkert och absolut 100% korrekt.

Om man drar ut från spisens trefasgrupp en enkelfas till ett uttag så får man ju situationen med blandade enfas och trefaslaster (iaf när någon framtida husägare byter spis igen) och då tillkommer ju kravet på trepoliga säkringar eller JFB (men helst bägge).
Det är så man gör hela tiden.. 2faser till Häll, 1fas till ugn. Då har du inte blandat trefaslaster och enfaslaster. Ingen av lasterna delar fas.

Det är om man har en 3fasmotor och en 1fasmaskin blandat på samma 3fasmatning det kan bli problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.