8 528 läst · 73 svar
9k läst
73 svar
Genvägar bland hantverkare
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Ja det är kanske sant men det är väl också lite skillnad på genväg och genväg.TOKE 1 skrev:
Har en hantverkare tillägnat sig erfarenhet och kunskap som kan omsättas i smartare sätt att få ett GIVET resultat är det givetvis ok MEN består genvägarna i att man inte gör vad som avtalats och således inte levererar det resultat som kunden faktiskt betalar för är det fusk och inte ok.
Ja men vi håller oss väl till dom genvägar tråden handlar om, eller?Thomas59 skrev:Ja det är kanske sant men det är väl också lite skillnad på genväg och genväg.
Har en hantverkare tillägnat sig erfarenhet och kunskap som kan omsättas i smartare sätt att få ett GIVET resultat är det givetvis ok MEN består genvägarna i att man inte gör vad som avtalats och således inte levererar det resultat som kunden faktiskt betalar för är det fusk och inte ok.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Om jag inte missminner mig har "motargument" av den första typen (smarta genvägar) förekommit i tråden och jag ville vara tydlig med att dessa genvägar mestadels är av godo.TOKE 1 skrev:
Det är givetvis "fulgenvägarna" och andra oönskade beteenden vi diskuterar, helt riktigt.
Bra, då tycker jag att du som trådskapare håller dig i rätt kanal så att säga, och inte paddla iväg till andra diken.d^_^bThomas59 skrev:
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Lustigt att du nämner det för jag var faktiskt nere i ett dike för några timmar sedan. Det har snöat rejält här ute på landet och frugan missade vägen lite vid garaget och körde ner i diket. Fick ta mig ner i diket och gräva fram dragkroken att fästa vajern i då jag inte fick plats med 4-krafsaren att dra i fronten.TOKE 1 skrev:
Upp åkte den i alla men dikeskörningen skulle nog kunna klassas som en "fulgenväg":eek:
Bra att ingen vart skadad.Men nu har du väl dikeskört rejält när det gäller tråden?Thomas59 skrev:Lustigt att du nämner det för jag var faktiskt nere i ett dike för några timmar sedan. Det har snöat rejält här ute på landet och frugan missade vägen lite vid garaget och körde ner i diket. Fick ta mig ner i diket och gräva fram dragkroken att fästa vajern i då jag inte fick plats med 4-krafsaren att dra i fronten.
Upp åkte den i alla men dikeskörningen skulle nog kunna klassas som en "fulgenväg":eek:
Och så får man inte skylla på frugan!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Slutsats av denna diskution: Anlita inte en hantverkare, gör skiten själv för då bestämmer du själv hur lurad du ska bli....d^_^b
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 257 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 257 inlägg
Ja i vissa fall är det nog så. Har man inte turen att hitta någon av de superhantverkare som givetvis finns där ute och vill slippa bli lurad måste man i princip:Freddy_kruger skrev:
1 Ha kunskapen och erfarenheten som krävs för att göra jobbet själv, inkl branschregler
2 Ha kunskapen att göra en egen tids och kostnadsuppskattning
3 Ha bra kontakter så man får kontakt med hantverkare som gjort (bra) jobb åt någon man känner
4 Be att få hantverkarens kundlista ur reskontran
5 Ringa de kunder man själv väljer ut för att kolla referenser
6 Kunna skriva vattentäta avtal med hantverkaren
7 Själv ha koll på inköpspriserna på det material som behövs för projektet
8 Ha tid att övervaka och kvalitetskontrollera alla moment i arbetet
9 Hålle inne med en hyfsat stor del av betalningen tills dess allt är besiktigat och godkänt
10 Se till att hantverkaren går i personlig borgen för det garantiåtagande som ställs ut efter genomfört arbete (ifall firman konkar)
Kan man sätta OK på alla eller de flesta punkterna ovan har man en hyfsad chans att inte blir lurad. Möjligen kan det vara svårt att hitta den hantverkare som vill jobba med dessa förutsättningar så ja, då får man väl göra det själv då.
Medlem
· södemanland
· 707 inlägg
Hehe... Jag vet var alla bra hantverkare gömmer sig, så jag är inte orolig...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Koppla på blandare på proppat fäste!
Badrum -
Hur demontera duschblandare
Badrum -
Nyrenoverat badrum där hantverkaren måste riva tätskiktet vid duscblandaren
Badrum -
Vilken sorts hantverkare för att byta ut handfat mot tvättställ, lådset och ny blandare?
Badrum -
Kundvård bland hantverkare...
Referenser Hantverkare & Entreprenörer