Jag tänker på vad man behöver kolla hos entreprenören.

Jag hade en polack här idag som har svensk firma sedan april och jag tänker använda rotavdrag.

Vad skall man tex kolla för att minimera framtida problem om han inte betalar in moms eller nåt?

Du kan ju börja med att få SE hans svenska F-skattsedel...

Ingen omöjlighet att han har en då ganska många polacker börjat bosätta sig här mer eller mindre men då kan han inte heller vara så mycket billigare än någon annan svensk firma.
Har han en polsk firma så kan de vara billigare då de betalar väldigt låg skatt i Polen... (7% har jag för mig)

Tänk också på att kolla upp levande referenser för om det strular sen så blir det inte lätt för dig att hitta en svensk firma som vill rätta till ev. fel.

Språket är med viktigt så ni förstår varandra och minimerar missförstånd.

Han tar 280 sek/h inkl moms så 140 med rotavdrag. Då är det mest måleri men även lite vvs och snickeri. Han har svensk f-skatt.

Upplägget är att nu att jag får betala fast pris på arbetet och får betala själv för materialet som är beroende av vad som inköps/kampanjer etc.

Det är ca en veckas arbete så det verkar vara ett bra pris som ingen svensk kommer ens i närheten av. Snickarna som är här och stambyter skulle ha 495 sek/h tror jag. Eller var det 595, bortskämda som de är.

Redigerat:
Jag skulle börja med att välja en riktig snickare istället. Anlita hantverkare för 280kr/tim inkl moms skulle jag aldrig göra.. Vilket land han än kom ifrån.

Rrrrr skrev:
Jag skulle börja med att välja en riktig snickare istället. Anlita hantverkare för 280kr/tim inkl moms skulle jag aldrig göra.. Vilket land han än kom ifrån.
Du menar att de är låtsassnickare i polen. Snickarna skall bara byta ut en diskbänk så det tror jag de klarar.

En vecka för att byta diskbänk... Det låter dyrt även om timpenningen är låg...
Är det samma kille som snickrar, målar och drar rören? Då är det inget proffs!

:D:rolleyes:

Ja något lurt är det måste jag ju säga.:surprised:

280:- i timmen minus svensk moms = 224:- / tim exkl. moms.

Äger han inga maskiner, verktyg, bil, försäkringar m.m m.m så kan det ju funka för att få ut en hundralapp i timmen men mer är det ju inte.

Den summan kan man bara nöja sig med om man skiter i att betala in skatt och moms.

Har du verkligen sett hans F-skattsedel ??
Att han säger han har en är en helt annan sak liksom.

Precis som Freddy skriver...
Är det en och samma gubbe som ska måla, snickra och koppla vatten ???

LYCKA TILL DÅ !

E typisk polsk hantverkare som... KAN ALLT ! :wow:

Jag tror det är ett nätverk på ca 20 man det handlar om. Jag hittade bolaget på nätet och det gick att göra en kreditansökan på de.

Redigerat:
crazys skrev:
Jag tror det är ett nätverk på ca 20 man det handlar om. Eller ni kanske tror att svenskar är så unika med den uppfinningen.

AHA...

Så Det är svaret på varför de bara behöver debitera 224:- +moms /tim och samtidigt behöver en arbetsvecka på sig för att byta en diskbänk som på sin höjd bör ta en förmiddag...

:rolleyes:

Kolla priset med svensk firma! Inte timpenningen. Det fasta priset!

I övrigt behöver det inte vara fel på killen. Många startar företag med MYCKET låga priser. Men sen höjer de priserna.

crazys skrev:
Jag hittade bolaget på nätet och det gick att göra en kreditansökan på de.
Kreditansökan eller kreditupplysning?

Glöm inte att även om de är oseriösa, får du inte veta det. För att de inte varit bosatta i sverige!!!
Du skulle behöva kolla med polska myndigheter. Och jag lovar. Det är omöjligt.
Kräv i stället svenska referenser. Sen får du bestämma dig.

kamilenski skrev:
Kolla priset med svensk firma! Inte timpenningen. Det fasta priset!

I övrigt behöver det inte vara fel på killen. Många startar företag med MYCKET låga priser. Men sen höjer de priserna.

Exakt. Det var den bedömning jag gjorde. Jobbar de mycket så får de bra lön ändå.

crazys skrev:
Jag tror det är ett nätverk på ca 20 man det handlar om. Jag hittade bolaget på nätet och det gick att göra en kreditansökan på de.
VAD får du ut av att ta en kreditupplysning på ett företag som varit aktivt sedan april detta året då...
För jag antar att det var en "upplysning" du menade...

Absolut ingenting som visar på någon seriositet får du fram kan jag då meddela.

Det är enkelt att starta ett företag och jobba, fakturera och dra in pengar och sen drar man bara och skiter i att skatta och momsa...

Alla har väl hört talas om asfaltsarbetarna som t.ex arbetar på liknande vis.
Kan uppvisa en F-skattsedel och alla tror det är jätteseriöst.

Måste vi lyssna på hur mycket en hantverkare "måste" ta ut för att vara seriös här med?

300:-/timmen är definitivt inte oseriöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.