Håller som bäst på med badrumsrenovering i hus från 1960.

Jag har två alternativ till placering av badrumsfläkt:
1: Genom yttervägg (tegel)
2: Använda befintlig ventilationskanal som sitter i taket, går upp i väggen genom öv och ut genom taket

Frågan är om jag vågar använda kanalen från 1960? Det har aldrig suttit nån fläkt till denna.

Så, hur kontrollera att kanalen är tät så jag inte trycker ut fuktig luft i väggarna?
Och, vilket alternativ hade ni valt?
 
Kanalen går att provtrycka på samma sätt som pipor i skorstenar. Plugga ena änden med lämplig hjälpmedel, plugga andra änden där du har ett instrument för att mäta tryck och slang in för att generera ett övertryck med backventil. Pumpa upp och se om trycket håller. Har inte riktigt koll på vilka nivåer som gäller på ventilationskanaler nu dock.

Har du dock kanaler som från början är använda till självdrag är det dock mycket möjligt, eller nog faktiskt troligt, att det kommer läcka fint då övertrycket som genereras av självdraget i stort sätt är obefintligt och vid självdrag inget problem om det inte är riktigt stora läckor då trycket är så lågt. Tänker du köra en paxfläkt eller motsvarande är även det overtrycket som genereras inte allt för stort men kan bli ett problem om du har fuktkänsliga konstruktioner i närheten av kanalen. Det man kan göra är att givetvis att generera ett övertryck enligt ovan och sedan krypa runt längs kanalens längd med en rökflaska och se var det läcker. Finns lämplig tejp att lacka läckor med.

Har du att välja på att utnyttja gamla kanaler, eller kanalvägar, och att ta upp nya hål i ytterväggen hade jag själv lätt valt att utnyttja det gamla alt dra ny spiro där den gamla är dragen. Materialkostnaden är marginell och det möjliggör tex anslutning till framtida ftx-system osv.

// Mats
 
Redigerat:
Spiro blir nog svårt då inte kanalen går rakt upp från öppningen i badrumstaket.
Kan nån flexslang funka månne?

Om jag vill provtrycka, vad behöver jag för verktyg och instrument då? Eller blir det kanske billigare/tillförlitligare att ta hit nån och provtrycka?
 
Om du ändå renoverar badrummet skulle jag nog försöka byta till ett nytt spirorör med isolering ända upp till takhuven. Det finns krökar till dem. Idag sitter det nog ett eternitrör.
Annars så är det enklaste att sätta ett papper framför nuvarande hål och se om det suger fast, dvs dagens självdrag fungerar. Är det så skulle jag våga sätta dit en fläkt, men kolla att röret är riktigt isolerat. Och en fläkt utan kallrasskydd, gärna en som alltid går på lågvarv och kan forceras vid behov.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
En drasuten löser det mesta när det gäller krångliga vinklar. Skulle säga att det enklaste sättet att undersöka läckor nog är övertryck i kanalen och rökflaska. Tryckmätningar kan bli en hel vetenskap så där rekomenderar jag sotare eller liknande.

// Mats
 
  • Gilla
zeveta
  • Laddar…
Tack för alla tips!

Spiro skulle vara optimalt., men nu går befintlig kanal inne i väggarna med krökar och riva vägg är det inte läge för. Och av samma anledning kan det nog blir svårt att rökdetektera. (?)

Kanalen är precis som AndersS skriver eternit.

Mats: Vet du hur tålig Drasuten är om man tänker att man ska dra den i trånga utrymmen?

AndersS: Jag tänkte mig en PAX 230, utan kallrasspjäll. Synpunkter på den?
 
Då är det väl tryckmätning som gäller. Ring sotarn och hör om det går att ordna. Vad har du förresten för material runt om kanalen? Trä? Isolering?

Drasuten är rätt tålig, går ju att göra buckor på den lätt men har du inget större flöde i kanalen skulle jag säga att det inte spelar så stor roll

// Mats
 
Jag ser inte mer än insidan på den rektangulära eternitkanalen.
Men de väggar vi rivit i huset har varit isolerade så det bör det vara här också.

Jag försöker nog testa att dra igenom nån tjockare slang. Funkar det blir det till att testa få igenom drasuten. Går inte det ringer jag sotaren.

Slutar väl med att man får dra genom yttervägg...
 
Nej, skippa ytterväggs alternativet :)
Om fukten skulle trycka ut från din befintliga kanal med fläkt installerad skulle det kräva att mynningen på taket skulle ha större motstånd en ev. glipa i eternitkanalen. Om man tittar på en eternitkanal så har de ett överlapp på mera än 10cm och tyngden från varje rör tätar mot underliggande tillräckligt bra.
Har inte riktigt koll på PAX 230 men väljer du en som går med lågvarv kontinuerligt så slipper du andra problem när självdraget är lågt och då speciellt sommartid, det jag tänker på är de dofter som ibland alstras på toaletter ;)
Jag har en PAX-fläkt utan kallrasskydd som alltid går på lågvarv och sedan forcerar automatiskt när fukthalten ökat, lite dyrare tyvärr.
Nörd som man är kollade jag PAX-sidan, vi har en 760 men skulle jag välja 200-serien skulle det bli en PAX 260.
 
myrstack skrev:
Kanalen går att provtrycka på samma sätt som pipor i skorstenar. Plugga ena änden med lämplig hjälpmedel, plugga andra änden där du har ett instrument för att mäta tryck och slang in för att generera ett övertryck med backventil. Pumpa upp och se om trycket håller. Har inte riktigt koll på vilka nivåer som gäller på ventilationskanaler nu dock.



// Mats
Offtopic.

Vill minnas att det är 0,15l/s m2 plåtyta på cirkulära kanaler och 0,45l/s m2 plåtyta på rektangulär kanal.
 
Hej Zven och övriga,

Hoppas att det är ok att jag passar på att ställa en fråga relaterat till detta.

Jag kommer att nyttja en Pax i hus med självdrag i mitt badrum. Jag kommer att sänka taket för spots och annat. Frågan som då uppkommer är om jag ska förlänga ventkanalen och sätta Paxen i det sänkta taket, eller sätta Paxen i ursprungstaket med vent.galler i sänkta taket. Var borde i så fall gallret sättas i förhållande till t ex dusch alt vent.kanal?

Om jag sätter Paxen i sänkta taket så vill jag täta allt (skivor och genomföringar) så att inte fukt samlas mellan taken. Då blir det oventilerat, vilket inte är bra.

Badrummet är ca 12 kvm och har både dusch och bad. Tilluft sker via innerdörr.

Hur hade ni gjort?

/Jörgen
 
Förlängt kanalen och satt fläkten i det sänkta taket. Du behöver inte täta det sänkta taket om du behåller det gamla intakt.
Har själv sänkt ett badrumstak med 10cm och gjorde det med ett modultak där man bygger en rutformad stomme i metallprofiler och sedan lösa skivor.
 
Hej AndersS,

Känner du inte att dina 10 cm behöver ventileras? Eller det kanske inte är något problem?

J
 
Nej, finns inget behov av att ventilera. Jag har ju ett konstant flöde genom frånluftsventilen som jag förlängt ned till det nya innertaket.
Däremot om du skulle sätta fläkten på anslutningen i det gamla taket, utan att förlänga, skulle man rent teoretiskt kunna tänka sig att den suger tjyvluft på diverse ställen i det nya innertaket.
 
Aha, jag har funderat på precis samma sak. Har ett nytt innertak som sitter 50mm uder det gamla, och i det gamla sitter det ett frånluftsgaller som jag tänkte stoppa en fläkt i. Ett fyrkantigt eternitrör leder sen ut till taket. Hur förlänger jag det lämpligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.