Mycket teknik är det.... Får jag föreslå www.hembiobutiken.se
Jag köpte där en hemmabioreciever med ett juste högtalarpaket. Inte snordyrt och det finns i alla prisklasser. Sedan är frågan, vad har du för tv signal, Boxer, Parabol, telia bradband?. Många av dessa har ju inspelningsbar hårddisk det räcker. Frågan om Bluray så kör vi med Xbox 360, men kommer att gå över till en PS3 eller PS4 när den kommer.

Jag vill påstå att det går att göra hur mycket som helst med olika datorlösningar hi och dit, jätte smart om man gillar att fixa med tekninken och har det som hobby. Själv kollar jag hellre på tv än ställer in och laddar hem. "Bara för att det går att göra, måste man ju inte göra det."

Kör på den enklare lösningen, utan en massa datorer inblandade. Även farmor ska kunna sätta på TV:n.

Kjell_G skrev:
Många intressanta tips, funderar på om jag verkligen förstår vad HTPC är och om jag vill ha den i tv-rummet, tänker på fläktljud
En Nettop som t.ex ASRock som jag länkade till är fläktlös. Däremot hörs hårddisken en del. Det går ju att utrusta dem med SSD-disk men inte i din budget.

Kjell_G skrev:
ex. även anslutning (fast där går det ju med trådlöst även om man kanske behöver uppgradera till N)
Fast anslutning är ju bäst. Men N kommer man långt med. Till biorummet har jag dragit Gigabitledning, i vardagsrummet där jag bara har ljud så räcker det trådlösa bra.

Kjell_G skrev:
Eller hur gör ni som har; trådlöst tangentbord o mus, kolla mail, forum mm framför TV-skärmen?
Det går utmärkt. Det blir liksom en upplevelse. Hur det utnyttjas beror nog mest på familjesituationen. Vi har egna bärbara, stora barnet en egen nettop. HTPC-erna används till gemensamunderhållning

Kjell_G skrev:
Måste en HTPC vara utrustad på ett särskilt sätt eller kan man ha samma funktioner i ex. en bärbar dator? Tänker på min Compaq 615.
En bärbar funkar, men nettoparna är bättre anpassade.

Havsutsikt skrev:
Kör på den enklare lösningen, utan en massa datorer inblandade. Även farmor ska kunna sätta på TV:n.
Jag anser att en tv-dator har hög WAF iom att allt sköts med en fjärr och media center är väldigt lättanvänt.

Har man väl provat Vista Home Premiums Media Center (med t.ex. en Firedtv DVB-T) eller ännu hellre Windows 7 Home Premium (el professional) så vill man inte ha något annat. Släkt och vänner så kallade PVR:er framstår som stenåldersteknik i jämförelse.

Några tips:
1) Satsa på en väl beprövad konfiguration (eller välj en helt färdig lösning som t.ex. Asrock ION)
2) Installera inte en massa saker på den, en HTPC ska vara just en HTPC och inte en massa andra saker som spel etc.
3) Om du kör Vista, stäng av autouppdatering när allt fungerar som det ska.
4) Installera inte codec-packs. Välj några väl valda om du behöver något extra alls (FFDShow tryouts i en stabil release, evt haali media splitter)
5) Läs punkt 2-4 igen och motstå att tweaka "If it ain't broken, don't fix it"

MathiasS skrev:
Får jag föreslå en titt i det senaste numret av Hemmabiotidningen? Det kanske kan ge någon liten vägledning iaf.

[länk]
Köpte den, men eftersom de inte skickade med någon ordbok så blev jag inte särskilt klokare ;) De hade iofs tips om högtalare men enbart dessa spräckte nästan budgeten!

Kjell G

Gurravasa skrev:
Jag anser att en tv-dator har hög WAF iom att allt sköts med en fjärr och media center är väldigt lättanvänt.
Kan WAF betyda att en tv-dator är lättskött:blushing: eller nåt helt annat?

Kjell G

fredl skrev:
Har man väl provat Vista Home Premiums Media Center (med t.ex. en Firedtv DVB-T) eller ännu hellre Windows 7 Home Premium (el professional) så vill man inte ha något annat. Släkt och vänner så kallade PVR:er framstår som stenåldersteknik i jämförelse. "
Firedtv DVB-T är det ett TV-kort som gör att man kan spela in på HTPC? MIn bärbara har
W7 Home Premium men har inte kollat än om den har Media Center, det måste kanske köpas till? Sen tror jag inte den har Blu-Ray heller men det känns just nu som överkurs.

Så då kanske man ska köra på dator och lägga till ett par rejäla datorhögtalare, eller kan det fungera med en gammal förstärkare/högtalare kopplade till satellitboxen?

Kjell G

WAF=Wife Approval Factor

Firedtv är ett tv-kort om du vill använda datorn som digitalbox och spela in på. Det finns andra billigare varianter men de har inte smartcardläsare så du kan bara ta in SVT, TV4, TV6 och några till med dem.

Vista home premium hade media center så det lär W7 dito ha med.

Jag rekommenderar tv-dator absolut. Har inte alls erfarenheten att det är särskilt komplicerat eller kräver flera dagars inställningar. Jag tror att det mer är så att många som bygger HTPC gillar att ställa in och skruva.

Win7 HP har mediacenter ja

Gurravasa skrev:
WAF=Wife Approval Factor

Firedtv är ett tv-kort om du vill använda datorn som digitalbox och spela in på. Det finns andra billigare varianter men de har inte smartcardläsare så du kan bara ta in SVT, TV4, TV6 och några till med dem.

Vista home premium hade media center så det lär W7 dito ha med.

Jag rekommenderar tv-dator absolut. Har inte alls erfarenheten att det är särskilt komplicerat eller kräver flera dagars inställningar. Jag tror att det mer är så att många som bygger HTPC gillar att ställa in och skruva.
:DWAF - riktigt bra, det är ju sånt som gäller, sånt som får livet att bli lite lättare.

Så Firedtv kan alltså läsa mina CD o Boxer-kort, då fungerar den som digitalbox mao. I min gamla, nåja, fyra år gamla dator finns TV-kort med RF-ingång. Tillsammans med ett program InterVin tror jag, så kunde man spela in på datorn, inget jag hade framgång med direkt. Antar att det är WindowsMediaCenter som sköter den funktionen.

Kjell G

Nu har jag även provat en gammal förstärkare o högtalare (Technics A-klass SU700 utan fjärr förstås) kopplat till CanalDigitals HD-box och ljudet är OK, har dock inte kollat film än. Får problem när jag ska spela upp musik eftersom DVD-Recordern verkar ha ett eget ljudsystem/nivå som inte går att reglera med satfjärren. Hittar heller ingen volymkontroll på DVDn men ska lusläsa manualen om jag hittar den. Det gick inte att koppla ljudutgången från DVD till förstärkaren, brummade helt tokigt.

Går det att koppa en sub till förstärkaren eller är det bättre att använda högtalarutgång 2 till ett par diskanter till?

Kjell G

Kjell_G skrev:
Så Firedtv kan alltså läsa mina CD o Boxer-kort, då fungerar den som digitalbox mao.
Firedtv görs inte längre men det finns USB-kortläsare för 600 spänn att köpa till tv-korten om man även vill kunna se betalkanaler via datorn. Med tv-tuner så fungerar media center som en digitalbox med programguide inspelning av serier sökningar mm mm. Och en fin grej är att med en rejäl hårddisk så får du bra mycket mer lagringsutrymme för inspelningar än på de flesta boxar.

I min gamla, nåja, fyra år gamla dator finns TV-kort med RF-ingång. Tillsammans med ett program InterVin tror jag, så kunde man spela in på datorn, inget jag hade framgång med direkt. Antar att det är WindowsMediaCenter som sköter den funktionen.
Japp allt sköts enkelt och smidigt med mediacenter och med hög WAF som sagt ;)

Kjell_G skrev:
Nu har jag även provat en gammal förstärkare o högtalare (Technics A-klass SU700 utan fjärr förstås) kopplat till CanalDigitals HD-box och ljudet är OK, har dock inte kollat film än. Får problem när jag ska spela upp musik eftersom DVD-Recordern verkar ha ett eget ljudsystem/nivå som inte går att reglera med satfjärren. Hittar heller ingen volymkontroll på DVDn men ska lusläsa manualen om jag hittar den. Det gick inte att koppla ljudutgången från DVD till förstärkaren, brummade helt tokigt.

Går det att koppa en sub till förstärkaren eller är det bättre att använda högtalarutgång 2 till ett par diskanter till?

Kjell G
:eek: It's alive!!! DVD har verkligen ett eget liv. Jag kör den via dekoder/satbox och från satbox går ljudet till stereon. Om jag trycker på mute på boxen händer inget, den spelar vidare. Eftersom jag är nyfiken och ska prova allt tryckte jag av satboxen helt och hållet - och då vrålade volymen till nåt kopiöst, fick slänga mig på DVD o slita ut skivan för att få tyst på den!? Extremt hög utgångsvolym på DVDn verkar det som.

Hursomhelst, det fungerar om jag gör rätt:blushing: så nu får åtminstone hemmabiosystemet vänta. Men en HTPC kanske det kan bli av den bärbara även om hårddisken inte är större än Sagemboxens 160Gb, kanske kan dra på en extern disk?

Kjell G

Jag köpte en extern HD på 1TB för en tusenlapp och det lär räcka ett tag...

Liten uppdatering; köpte till slut en Philips mcd388 som ger ett bra ljud, härlig bas till musikCD och även filmer är OK även om det inte ger omedelbar biokänsla. Har kopplat Soundbridge till den och kommer åt musiken på datorn via den. Härligt!

Den inspelningsbara DVDn har gått ut bakvägen, hängde sig ändå vid timerinspelningen. Så ett litet bekymmer kvarstår; att spela in från satellit. Nu blir det nog en PC över i huset som kanske kan användas till HTPC. Det är en Fujitsu Amilo Si 3535 med Vista Premium (Windows Media Center) och den har W-LAN o HDMI ut. Däremot finns inget TV-kort och jag vet inte vad som behövs för att kunna ta emot/spela in betal-tv från CanalDigital Nån som har tips där?

Kjell G
går det sakta framåt går det iaf - framåt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.