Donald Trump skrev:
Jag förstår vad du vill säga men även en lekman som jag begriper att ett hus med plasttak, där tillverkaren informerar om man ska vara noga med att skotta snö på vinden ändå måste hamnar väldigt nära det ställe där det alltid luktar, oavsett vindrikting, även om man inte nu kallar det skithus.

För övrigt spelar det ingen roll hurvida den undermåliga kvalliteten uppnås på fabriken, eller vid montering. Kunden köper huset färdigt så det är det reslutatet som räknas och och ingen kedja är starkare än dess vagaste länk.

Kul dock att du verkar vara nöjd. Det ser ut som att du haft tur.
Du missförstår och vinklar ditt inlägg med flit , vilket jag tycker är tråkigt, då jag tydligt tidigare skrivit att det inte nämns någonstans om att man ska "skotta" vinden. Det står att det kan yra in snö genom ventilationen och att man då ska borsta bort den. Ingenting som vi upplevt och som säkerligen kan inträffa även på andra husfabrikat.

Återigen jag har inte haft tur utan andra har haft otur. Huset har inte plasttak utan i vårt fall är det plåt med undertak av väv (som dessutom håller att gå att gå på även om jag inte försökt). Vårt hus har inte läckt vatten någonstans och jag har verkligen haft koll på detta under det senaste året då vi är i full färd med att inreda övervåningen...

/ Magnus
 
Magnus, känner du någon som jobbar på Älvsbyhus? Du verkar komma från området?
 
Hej !

Nu när man har redan gjort kontrakten så är det svårt att backa.
Jag blev jätteorolig efter TV4`s kalla fakta.
Det som är bra att man kan välja bort KA från Älvsbyhus.
Så hela besiktningen kan göra annat företag. Är det någon som vet vem kan man anlita på. Jag blir glad om jag får lite vägledning med detta. Jag litar inte på deras KA efter allt man har sett.

M v h skywolf_06
 
Marlene Eskilsson skrev:
Magnus, känner du någon som jobbar på Älvsbyhus? Du verkar komma från området?
Nej idag känner jag ingen som jobbar där. Har haft en kompis som jobbat i fabriken men han fick mer eller mindre sparken och jobbar nu som snickare på annan ort. Han trivdes inget vidare och gjorde sig lite besvärlig så de löste ut honom på något sätt. d^_^b

Jag är uppvuxen i Älvsbyn (vilket jag tidigare uppgivit) och bor sedan 11 år tillbaks i Umeå där jag arbetar som lärare i Idrott och Matematik.

mvh / Magnus
 
Märkligt

Så fort Kalla fakta sänder så brukar alla tidningar haka på direkt med uppslag... men icke den här gången.. det är knäpptyst eftersom det gäller Älvsbyhus som annonserar för stora pengar..
 
GurraC skrev:
Märkligt

Så fort Kalla fakta sänder så brukar alla tidningar haka på direkt med uppslag... men icke den här gången.. det är knäpptyst eftersom det gäller Älvsbyhus som annonserar för stora pengar..
Aftonbladet har skrivit en artikel...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6168526.ab
 
Tidningarna i Norrbotten tiger som muren...
 
Ett tips till alla som har åsikter om Älvsbyhus och dess VD: Skriv ett mejl till dem och ifrågasätt hur de agerar och hur de kan gå ut i medier med en VD som ger svar som man kan tro kommer från en 14-åring. Alltid bra att sätta press på husleverantörer och i synnerhet Älvsbyhus.
 
magnuse74 skrev:
Du missförstår och vinklar ditt inlägg med flit , vilket jag tycker är tråkigt, då jag tydligt tidigare skrivit att det inte nämns någonstans om att man ska "skotta" vinden. Det står att det kan yra in snö genom ventilationen och att man då ska borsta bort den. Ingenting som vi upplevt och som säkerligen kan inträffa även på andra husfabrikat.

Återigen jag har inte haft tur utan andra har haft otur. Huset har inte plasttak utan i vårt fall är det plåt med undertak av väv (som dessutom håller att gå att gå på även om jag inte försökt). Vårt hus har inte läckt vatten någonstans och jag har verkligen haft koll på detta under det senaste året då vi är i full färd med att inreda övervåningen...

/ Magnus

Ja, du har rätt Magnus jag edgade lite där för att göra en poäng eftersom jag ansåg att ditt resonemang haltade rätt grovt då "det färdiga huset" är det kunden köper och inte en halvfärdig byggbarack på lastbil. Dock förstår jag vad du menar med skillnaden mellan arbete och kostruktion.

Dock är det nog mer troligt att du ser fyra blå kameler på julafton än att jag kommer tro att ett Älvsbyhus är några kvallitetshus.

Vad jag menar är: Ssang Yong, det billigaste av de billigste koreanska bilarna. Om återförsäljaren glömmer att fylla olja i bilen så den rasar så är det ju hans fel såklart men oavsett om det finns olja i växellådan eller inte så kommer det alltid att var en Ssnsg Yonk... eller hur det nu stavas. Samma sak här...
 
Donald Trump skrev:
Ja, du har rätt Magnus jag edgade lite där för att göra en poäng eftersom jag ansåg att ditt resonemang haltade rätt grovt då "det färdiga huset" är det kunden köper och inte en halvfärdig byggbarack på lastbil. Dock förstår jag vad du menar med skillnaden mellan arbete och kostruktion.

Dock är det nog mer troligt att du ser fyra blå kameler på julafton än att jag kommer tro att ett Älvsbyhus är några kvallitetshus.

Vad jag menar är: Ssang Yong, det billigaste av de billigste koreanska bilarna. Om återförsäljaren glömmer att fylla olja i bilen så den rasar så är det ju hans fel såklart men oavsett om det finns olja i växellådan eller inte så kommer det alltid att var en Ssnsg Yonk... eller hur det nu stavas. Samma sak här...
Bilreferenser är ingen vidare jämförelse vilket kommit upp fler gånger under andra trådar. Varför? Jag lånar ett argument ur en annan tråd:

Jo om man förväntar sig att en bil ska ta sig från punkt A till punkt B och ingenting annat så kommer man ändå vara jättenöjd med sin bil. Säkerligen lika nöjd som en BMW ägare som köpt sin bil med andra typer av krav och därmed fått betala kanske 3 gånger så mycket för sin bil. Båda är nöjda med sitt medvetna val men utifrån två helt olika kravlistor och plånböcker. .

Ett krav ska dock gälla oavsett om det gäller bilar eller hus: Leverantören ska ta sitt ansvar, när och om någonting blir fel på produkten, inom rimliga gränser.

/ Magnus
 
Berka81 skrev:
ännu ett referensobjekt.

[länk]
Herregud.
Lastbilen med modulerna måste ju ha kört i diket. Minst tre gånger....
 
jeppeknaster skrev:
Tidningarna i Norrbotten tiger som muren...
De gör mer än tiger... i går efter programmet så gick jag in på lokalblaskan NSDs hemsida för att kolla om de hade några artiklar om Älvsbyhus och de hade en artikel om klagomål ang Älvsbyhus. I dag när jag försökte söka upp artikeln igen så var den borttagen.

Älvsbyhus försörjer många människor, direkt och indirekt, i Älvsbyn... skulle de gå i konkurs skulle det vara katastrof för Älvsbyn. Tidningarna är rädda om annonsintäkter och att förlora prenumeranter
 
magnuse74 skrev:
De måste vara bättre på att kvalitétsäkra hela byggprocessen, även efter huset lämnat fabriken!
Det där gäller generellt för hela byggbranschen där de ännu inte insett att riktig kvalitet säljer och kan vara en anledning till högre pris.

Skanska, JM, PEAB mm är inte mycket bättre, även om det ser ut så på pappret för att man ska få sin isocertifiering.
 
Berka81 skrev:
ännu ett referensobjekt.

[länk]
Du glömde bort att visa helheten...

http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about316.html

Lars skriver själv att "både Älvsbyhus och säljaren tog sitt fulla ansvar och fixade till allt". Samt att Sydbygg blev av med tillståndet att uppföra fler Älvsbyhus...

/ Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.