Nimajneb skrev:
Men behöver man en breddare om man hakar på CMSen på MFT?

Varför väljer man att "bordsåga" 60cm bredd istf att "sänksåga" ?? Repeterbarhet?
Om du hakar CMSen på MFTn och är nöjd med det längdanslag du då bildar genom MFTn, så behövs ingen breddare. Men det är en stor skillnad på CMSens längdanslag och MFTns längdanslag. Har ingen MFT (har inte sett vinsten med den, är förtjust i hålen i bordet och principen att såga direkt i MDF, men har nöjt mig med en hemmabyggd version, så jag är inte MFT expert).

Jepp, bordssågandet innebär att om du gör 15 luckor är alla femton exakt lika breda, plus att sågandet går på nolltid.

Så snart du har börjat bordssåga är du såld jämfört med alla andra former av uppsättning för sågning.

--- Mats ---
 
Så snart du har börjat bordssåga är du såld jämfört med alla andra former av uppsättning för sågning. --- Mats ---[/QUOTE skrev:
Det är väldigt sant.
 
Gäller detta för längre och smala skivor förr dörr och fönstersmygar och foder?
Eller är det lättare med skena och sänksåg?
 
Kave skrev:
Gäller detta för längre och smala skivor förr dörr och fönstersmygar och foder?
Eller är det lättare med skena och sänksåg?
Stora skivor kan vara svåra att föra längs längdanslaget utan att få hack. Så för stora skivor kan det ibland vara lättare med skena. Likadant lit elängre noggrant vinkelräta snitt kan ställas in lättare med skena, såvida du int eha en riktigt bra bordssåg, eller många nog för att justera vinkelsanlaget noga.

Långa smala skivor är lätta att göra på en borddsåg så länge du har utrymme och en rulle eller något som ser till att de inte hänger ner. Dock, det finns en personlig nedre gräns när du inte längre gillar den marginal du har från såg itll fingrar, och då blir skenan intressant.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Långa smala skivor är lätta att göra på en borddsåg så länge du har utrymme och en rulle eller något som ser till att de inte hänger ner. Dock, det finns en personlig nedre gräns när du inte längre gillar den marginal du har från såg itll fingrar, och då blir skenan intressant.

--- Mats ---
Fast när det är så smalt så föredrar jag någon form av push-stick framför skenan - den briljerar inte riktigt på smala bitar. Möjligtvis om man har parallelljiggen FS-PA
 
Jag gillar verkligen min sänksåg, inget tvivel om den saken, men den är mer ett verktyg för one off-operationer, som t.ex. att bygga inredning på plats. Sen kan man ha hjälp av MFT och parallellkapningsanslaget (eller vad det heter) plus egengjorda hjälpmedel, som underlättar produktion av flera av ett slag etc.

Men ska man klyva material, särskilt i någon mängd är en klyv- eller bordssåg överlägsen i de allra flesta fall.

Gäller det skivmaterial 3x8' 120x240cm är förstås en justersåg det bästa alternativet, tyvärr lite väl dyrt för de flesta hemmasnickare inkl. mig.
 
Daniel_N skrev:
Fast när det är så smalt så föredrar jag någon form av push-stick framför skenan - den briljerar inte riktigt på smala bitar. Möjligtvis om man har parallelljiggen FS-PA
Paralleljiggen är beroende på tjockleken på materialets tjocklek, och inte särkilt lång, så den hjälper sällan. En pushstick är dålig på att hålla den långa smala brädan pressad mot längdanslaget (jag brukar pressa med en hand bakom sågen mot längdanslaget, och mats med den andra som pressar också i sidled. När jag tvingas till pushstick är det svårt att pressa i sidled. Har faktiskt en festlig pushstick som är byggd som en brygga som går över sågen, med den kan jag pressa lite i sidled.

Det jag gör är att ta tre brädor. Den väldigt smala i mitten, en bred till sidan som skenan ligger platt på, och en någorlunda bred som ligger på motsatt sida den breda, så att den smala inte rör sig i sidled eller längsled ('r de så smala och man tar bort klingans bredd så är det inte säkert de ligger still annars). Spänn fast bitarna som håller den smala med vanliga tvingar, spänn fast skenan med Festools tvingar. Om längden är längre än ditt bord så du måste flytta, se till att såga starten i bordet så djupt att du kan använda sänksågen som ett sätt att låsa paketet när du tvingas flytta delarna, så märks troligen inte övergången som mer än ett hack och lite mörk färg.

--- Mats ---
 
Har du provat att använda featherboards mats? Jag tror att det hade kunnat hjälpa dig med tunna bitar.

Bra lösning med 3 brädor, jag har tidigare haft problemet att den riktigt tunna biten inte har legat där den ska, och tvingarna som spänner fast skenan hjälper ju inte heller om biten är tillräckligt smal.

Men FS-PA kan man väl få hur lång som helst, det beror väl bara på vilken skena man använder? Festool har 5m ;)
 
Daniel_N skrev:
...Men FS-PA kan man väl få hur lång som helst, det beror väl bara på vilken skena man använder? Festool har 5m ;)
Skulle tro att Mats syftar på bredden och inte på längden. FS-PA fixar ju inte mer än 650 mm.
 
Daniel_N skrev:
Har du provat att använda featherboards mats? Jag tror att det hade kunnat hjälpa dig med tunna bitar.

Bra lösning med 3 brädor, jag har tidigare haft problemet att den riktigt tunna biten inte har legat där den ska, och tvingarna som spänner fast skenan hjälper ju inte heller om biten är tillräckligt smal.

Men FS-PA kan man väl få hur lång som helst, det beror väl bara på vilken skena man använder? Festool har 5m ;)
Featherboards är bra, och jag har ett par. Men pratar vi om featherboards mot längdanslaget på en CMS är det något jag tycker är väldigt bökigt (det enda sättet jag har att sätta dem på CMSen idag tvingar mig att använda antingen vinkelsanslaget (bygger mycket på höjden) eller ett klämbart längdanslag.

Ju mer jag tänker på det, dess mer inser jag att du har rätt, de kan klämma framför klingan, och jag kan fortfarande styra med handen bakom klingan. Någon som vet bra featherboards för CMS? Tror att om jag hittar ett par bättre än de jag har så blir den en bra lösning.

FS-PA kan du få hur lång som helst genom skenan, sant, men att få den tunna biten att ligga kvar gör du bäst genom att klämma den mellan två andra bitar, lika tjocka, eller stabila och högre, så jag tänkte på FS-PAs längd på 650 för att klämma biten.

--- Mats ---
 
Har aldrig köpt några featherboards, bara gjort, och jag tror knappast att köpta blir bättre. En gran- eller furabit med spänst, granen är eg. bäst. Men inte i bandsåg, utan på klingan. Flytta klingan 5-6mm efter varje snitt.

Är man rädd för kådan och annat kan man ju doppa fjädrarna i schellack innan användning.
 
Mr Handyman skrev:
Har aldrig köpt några featherboards, bara gjort, och jag tror knappast att köpta blir bättre. En gran- eller furabit med spänst, granen är eg. bäst. Men inte i bandsåg, utan på klingan. Flytta klingan 5-6mm efter varje snitt.

Är man rädd för kådan och annat kan man ju doppa fjädrarna i schellack innan användning.
Ok, och uppifrån kan jag förstå hur jag sätter det på ett längdanslag. Men på en CMS från sidan?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Ok, och uppifrån kan jag förstå hur jag sätter det på ett längdanslag. Men på en CMS från sidan?

--- Mats ---
Är inte helt 100 på hur det ser ut, men skulle du kunna sätta en enhandstving rakt över featherboarden bara?
 
Daniel_N skrev:
Är inte helt 100 på hur det ser ut, men skulle du kunna sätta en enhandstving rakt över featherboarden bara?
Så gör jag för att sätta den uppifrån på längdanslaget, och det är lätt och fungerar.

Men på CMSen från sidan vill jag ha den nära klingan. Det finns inget T-spår, och det är alldeles för långt från kanten för en tving. Det jag använder idag är en lång bräda med en featherboard på som jag fäster framtill och baktill i CMSen, men den gör åtkomsten jobbig just när man har smala brädor att såga (vilket är enda tillfället jag använder featherboard).

Man kan också använda ett vinkelanslag, men då måste fetaherboarden i princip ha en L-form, och tvingen sättas från sidan. Det fungerar, men igen har man fått en hög påbyggnad när man vill hantera något smalt.

Idealet hade varit ett T-spår.

--- Mats ---
 
Är osäker på om detta fungerar, men kunde inte featherborden vara skruvad på en skivbit så man når ut till kanten på andra sidan klingan (jämfört med längdanslaget)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.