Mr Handyman skrev:
Kom plötsligt på en rolig idé. Jag köpte CMS-OF tidigare, och har inte hunnit göra i ordning nåt bord till den, men nu har jag lite lamellträ och formplyfa på gång. Om jag hade en T-track skulle jag kunna fräsa plats för den bredvid CMS-plattan mot mig och köra typ featherboards där.

Finns det någon billig T-track av adekvat mått att köpa i Sverige?
T-track tycker jag absolut att du ska ha. Men CMS-OF kommer ju redan med någon sorts featherboard - hur bra funkar den?
 
Daniel_N skrev:
Ser riktigt shysst ut! Vad är det för klinga du har i? Den ser intressant ut!
Det är Festools PW12 Pantherklinga. Är mycket nöjd med den - klyver tex 30 mm ek utan gnissel med klart godkänd snittyta. Jag har även Festools 28- och 48-taggare, men faktum är att PW12:an ger så pass bra snittkvalitet att jag bara bemödar mig att byta när det är riktigt kritiskt. Tom en melaminskivas kanter blir skarpa på "finsidan" (ovansidan alltså) med PW12.
 
Du menar den där transparenta plastgrejen som ser ut som en juicetillbringare från skolmatsalen? Har aldrig kört med den. Den täcker alldeles för mycket, men jag har bara kört CMS-OF som demo osv. aldrig min egen.

Ett T-track skulle ju också sitta kvar även om man väljer att slänga i en annan CMS-modul (mindre troligt) eller en annan fräs på en hemmagjord platta (mycket troligt). Det betyder ju förresten att jag egentligen borde slänga in en T-track på var långsida om urtaget. Tänkte ta i ordentligt med tjockleken, drygt 40mm, så det är inga problem att fräsa ur så mycket heller.
 
Mr Handyman skrev:
Kom plötsligt på en rolig idé. Jag köpte CMS-OF tidigare, och har inte hunnit göra i ordning nåt bord till den, men nu har jag lite lamellträ och formplyfa på gång. Om jag hade en T-track skulle jag kunna fräsa plats för den bredvid CMS-plattan mot mig och köra typ featherboards där.

Finns det någon billig T-track av adekvat mått att köpa i Sverige?
Jag letade för en tid sedan, men hittade inget som var lika vettigt som att göra som phl, dvs beställa från Axminster. För bordet fastnade jag för Kregs Combo Trak, som är en kombinerad "mitre" och T-track.

Detta var det det närmsta jag kom sanningen i Sverige:
http://www.woodworking.se/TTracks.htm (bra grejor)
http://gebea-system.noxshop.se/index.php?category_id=4 (dåligt utbud/okända prylar)
 
bygga_bo skrev:
Bygga är roligare ;) Jag gjorde en enkel snabbprototyp i MDF för att illustrera principen. Verkar fungera bra.
Gjort en likadan, bara provat på rätt tjockt material (45 mm tjockt), men det fungerar bra där och bör fungera utmärkt på smalt material. Enda brasklappen var att man inte behöver vara lika noga med hur man håller, så jag undrar om det inte blir närmre till en olycka på grund av slarv.

Hade skruvar hemma som passade bra i spåret, men en enda vingmutter, och i övrigt bara vanliga muttrar. Var köper du dina snygga svarta muttrar?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
...Hade skruvar hemma som passade bra i spåret, men en enda vingmutter, och i övrigt bara vanliga muttrar. Var köper du dina snygga svarta muttrar?...
Hittade dem av en slump på Classe när jag skulle ha något annat för kanske ett år sedan. Prislappen var illröd så jag plockade på mig ett par nävar. Tänkte att de kunde vara bra att ha, och de var de, för nu börjar de ta slut... och med tanke på Classes nya koncept med fokus på stearinljus, handdukar och annat trams så lär de väl inte dyka upp igen...

Jag har sett sådana på Eksandhs i Lund, och Axminster har också några varianter. Någon här på forumet länkade för en tid sedan till en svensk site som har alla möjliga varianter (tex även med handtag), men jag kunde inte hitta inlägget i en hast...Vill man lyxa till det kan man ju även beställa sådana som reservdel från Festool :rolleyes:
 
bygga_bo skrev:
...Någon här på forumet länkade för en tid sedan till en svensk site som har alla möjliga varianter (tex även med handtag), men jag kunde inte hitta inlägget i en hast...
http://www.wiberger.se/templates/_prislista.htm

(Kom på att det var jag själv som länkat till den för inte så länge sedan... snacka om guldfiskminne)
 
bygga_bo skrev:
[länk]

(Kom på att det var jag själv som länkat till den för inte så länge sedan... snacka om guldfiskminne)
Suveränt utbud, och rimliga priser.Tack.

--- Mats ---
 
bygga_bo skrev:
Bygga är roligare ;) Jag gjorde en enkel snabbprototyp i MDF för att illustrera principen. Verkar fungera bra.

Jag förstår inte vad ni uppnår rent praktiskt med att ha det så här. Snälla förklara för mig. Vad är poängen med detta?
 
martinradbo skrev:
Jag förstår inte vad ni uppnår rent praktiskt med att ha det så här. Snälla förklara för mig. Vad är poängen med detta?
Dels slipper man ha fingrarna farligt nära klingan när man sågar mindre ämnen, och dels får man en "tredje hand".

Nästa steg är att komplettera med en fjäderbräda som trycker ämnet ner mot bordet också. Det är ingen ovanlig syn på fräsbord. Men viktigast, i min mening, är en fjäderbräda som trycker mot anhållet.
 
Ska jag alltså tolka det som att den så kallade "featherboarden" trycker listen eller vad man nu sågar mot LA-anhållet så att jag bara behöver föra arbetsstycket framåt (jag slipper alltså att också trycka det mot anhållet själv.

Följdfrågan blir ju självklart varför man inte använder ett WA-anslaget som det ser ut i orginal för samma sak (utan att spänna på den här extra lilla träbiten...)
 
...för att man vill ha lite flex i i anslaget som trycker på arbetsstycket?
 
Ah, smart...Och med tillräckligt tunna "tarmar" på trästycket tillsammans med lagom breda springor så får man det ja.

Nu är jag med.
Dessutom har jag fått en anledning att köpa det annars kanske något onödiga LA-anslaget. För utan det funkar ju inte ovanstående lösningar...
 
martinradbo skrev:
...Dessutom har jag fått en anledning att köpa det annars kanske något onödiga LA-anslaget. För utan det funkar ju inte ovanstående lösningar...
Onödigt och onödigt.... vissa tycker att WA duger, och andra inte. Själv tyckte jag att LA var ett lyft jämfört med WA. (Om det sen är prisvärt i absoluta termer kan förstås diskuteras, men i relation till vad resten av prylarna kostar så... som det mesta från Festool - dyrt men oftast bra).

Det går säker att fundera ut en annan lösning om du vill behålla WA som anslag. Men CMS:ens stora brist blottas onekligen i detta fallet - avsaknaden av en "t/mitre track".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.