Ska bygga en tv-bänk och en hallmöbel med inbyggt element. Hallmöbelns topplock måste kunna öppnas för att reglera elementet..

Tv-bänken behöver också luckor eller alt. skjutdörrar.

Allt ska byggas i mdf..

Tar tacksamt emot tips och gärna bildförklaringar hur man snyggast bygger med gångjärn eller liknande.. Har funderat kring lösningarna som sitter i köksskåp?

Har väl tillgång till de flesta enklare verktyg.. Gerkap, cirkelsåg och handöverfräs...

Har sett att det finns otroligt många duktiga snickare här men har inte hittat någon bra tråd med förklaringar kring just luckor och liknande...
 
Det enklaste du kan göra är väl att titta dig runt i ditt eget boende hur det är gjort där med köksskåp och badrumsmöbler exempelvis. Beslag kan lätt hitta på ex vis Clas Ohlson.
Vill du djupdyka tittar du på ex blum beslagens hemsida och finner där hur mycket som helst om montering mm.

Eventuellt kan du skippa gångjärn till ditt elementskydd och ha en lös skiva ovanpå.
 
Redigerat:
raveper skrev:
Det enklaste du kan göra är väl att titta dig runt i ditt eget boende hur det är gjort där med köksskåp och badrumsmöbler exempelvis. Beslag kan lätt hitta på ex vis Clas Ohlson.
Vill du djupdyka tittar du på ex blum beslagens hemsida och finner där hur mycket som helst om montering mm.

Eventuellt kan du skippa gångjärn till ditt elementskydd och ha en lös skiva ovanpå.

Har hittat lite sidor att botanisera mig i... Tänkte ifall Ni hade några bilder och förklaringar på egna bra lösningar...
 
Såhär har jag gjort med min tv bänk.
 
  • DSC03204 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03205 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Perfekt. Det där blir en bra lösning till luckorna!! Tack!
 
Luckan kan öppnas hela vägen ner till golvet som det är nu. Lucka håller sig uppe utan magneter. Inga handtag för att dottern inte ska få upp dem än. Det stora hålet till beslaget borrades med ett borr från Clas O.
 
Jag har precis "borrat" 35mm hål för sådana eurostyle-gångjärn som raveper visar på sina bilder. Jag använde mig av handöverfräs, 8mm stål, 24mm kopierring och en jigg med ett 51mm hål för att i slutändan få ett 35mm hål till gångjärnet. Det går med andra ord att lösa ett problem på ett otal olika sätt.
 
Har precis prövat att fräsa i Ikea Billy med kopierring. Ville ha till en hel hyllvägg i arbetsrummet och kapade ner en Billy 80cm till 67cm vilket är enkelt. Fräste sen urtag i de lösa hyllplanen med en fräs med rundat stål i toppen vilket också var enkelt. Sen kom problemet, att det var femtonmillimetershål för "plupparna" man spänner fast sidorna och de fasta hyllplanen med. 15mm är ingen vanlig borrdiameter direkt. Och hålet skulle vara djupt men inte genomgående. Löste till slut problemet genom att göra en mall med ett hål på 25mm, och stoppa i först ett stål på 10mm och sen ett på 14mm och voila, så gick det bra att montera ihop det. Inte precis något att lägga upp i skryttråden här bredvid, men väldigt praktiskt att kunna göra.
 
Cylinderborr är väl inte så ovanligt? Sen är pelarborrmaskin väldigt användbart. Jag borrade 35mm-hål för gångjärn till mina bokhylledörrar. Problemet då var att det bara skulle vara ett par mm material kvar. Så jag borrade först med clas ohlsons borr avsedd för gångjärn en bit. Sedan slipade jag bort centrumspetsen och fortsatte ned till det djup jag behövde när borren kunde styra sig själv i hålet. Den borren bör även gå att montera i en handöverfräs. Då blir hålet rakt och man kan använda fräsens djupstopp.
 
Det finns stora fräsar man kan sätta i handöverfräsen för att göra 35mm hål. Men att fästa CO-s borr för 42,90kr i handöverfräsen och sen köra med minst 8000rpm eller så, är verkligen inte något jag skulle våga mig på.
 
Är det 35 mm på dessa?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70132375

Sen är frågan om luckorna på tv-bänken skall vara utanpåliggande fram eller om sidostyckena och toppskivan skall sticka ut samma mått som luckorna är tjocka?

Kommer bli en enkel rektangulär låg och djup möbel med två luckor fram som troligen kommer öppnas nedåt..

Antingen en enkel låda med utanpåliggande lådor eller så får sidostyckena och toppskivan dölja luckornas kanter...
 
Ytterligare ett sätt att fräsa hålen om man måste ner farligt djupt...: Borra med 35 mm borr rätt igenom en skräpbit mdf eller liknande, lägg den där hålet ska vara. (Gärna med list som håller avståndet till kanten konstant.) Fräs sedan ur hålet med en så´n här. Det spelar ingen roll vilken diameter den har. Liknande mallar kan man sedan ha till div. dörr- och fönsterbeslag.
Allra bäst är naturligtvis denna, men den är väl ganska ovanlig bland hemmapulare...;)(Hoppas jag.)
 
Redigerat:
Skall man borra med en bottenborr på 35mm tillverkad i snabbstål eller allt annat än hårdmetall så glöm att sätta den i fräsen. Effektivt sätt att skapa en brand eller förstöra stålet vid de varven. Dessutom livsfarligt då en sådan inte håller skärpan i de varven och du då måste börja trycka... Det finns bottenborrar med skär i hårdmetall som är avsedda för fräs men då krävs även en jigg som håller fräsen på plats plus att fräsen kostar en bra slant.

Jag borrade mina köksluckor med vanlig bottenborr a'la Jula i 21mm gods ner till 15mm, det var inga problem med vanlig borrmaskin med sladd. Körde med djupstopp och *låga* varv, kring 200-300 och med stativ.

Använde en hemmagjord mall för att få hålet på samma plats i över och underkant varje gång på alla luckor. Godset mellan gryta och luckkant skulle hålla sig på 5mm för att gångjärnen från Blum skulle funka enligt spec. Fast det var mycket bra beskrivning från Blum hur man monterar och vilka toleranser det får hålla sig inom.

Såg inte direkt något problem med spetsen då den inte var mer än ~4mm
 
geschwint skrev:
Skall man borra med en bottenborr på 35mm tillverkad i snabbstål eller allt annat än hårdmetall så glöm att sätta den i fräsen. Effektivt sätt att skapa en brand eller förstöra stålet vid de varven. Dessutom livsfarligt då en sådan inte håller skärpan i de varven och du då måste börja trycka... Det finns bottenborrar med skär i hårdmetall som är avsedda för fräs men då krävs även en jigg som håller fräsen på plats plus att fräsen kostar en bra slant.

Jag borrade mina köksluckor med vanlig bottenborr a'la Jula i 21mm gods ner till 15mm, det var inga problem med vanlig borrmaskin med sladd. Körde med djupstopp och *låga* varv, kring 200-300 och med stativ.

Använde en hemmagjord mall för att få hålet på samma plats i över och underkant varje gång på alla luckor. Godset mellan gryta och luckkant skulle hålla sig på 5mm för att gångjärnen från Blum skulle funka enligt spec. Fast det var mycket bra beskrivning från Blum hur man monterar och vilka toleranser det får hålla sig inom.

Såg inte direkt något problem med spetsen då den inte var mer än ~4mm
En vanlig notfräs på 35 millimeter då?

--- Mats ---
 
(Som vanligt har jag nog missat något viktigt, så läs nedanstående i det ljuset...)

Varför ska ni ha så stora fräsar?... Antingen borra med 35 mm borr(Fungerar till 95% av alla luckor, utom de allra tunnaste) , annars fräs med en kopierfräs/mall, och då med en mer lättarbetad diameter, typ 15mm)
(Egentligen fungerar nog 35 mm-borren till 100%, om man är så nära ytan att man är rädd att gå igenom är det bättre att byta gångjärnstyp...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.