Just det, man måste ha kundlogin för att se priserna....
 
phl skrev:
Tillverkaren Blum har garanterat lucköppning/gångjärn/dämpare som passar för ändamålet. De säljs bland annat av Theofils (www.theofils.se). De flesta produkterna vill jag minnas att de listar på sin hemsida.
BLUM säljs också av Bauhaus. Det enda Bahaus inte säljer är distanserna, men väljer man material för monteringen klarar man sig med standard.

--- Mats ---
 
Ah, där ser man. Är inte så förtjust i Bauhaus så jag har inte botaniserat mig i utbudet. Vilka distanser är det du syftar på?
 
Har efter att ha kollat runt lite på Blums sida kommit fram till att det blir ett lådsystem istället frö bara luckor.. Då till några frågor som Ni som använt deras system kanske kan svara på...

Har tänkt använda det dolda systemet med dämpare.. Priser för dessa? Tandem heter systemet..

Mått och vikter på lådorna som kan användas står det på sidan i monteringsanvisningarna? har för långsamt när för att kunna se dessa just nu..

Och sista frågan.. Tänkte bygga hela bänken med fack och sedan efter detta anpassa lådorna eller bör jag bygga ramen efter lådorna istället? Självklart kommer ungefärliga mått finnas i bakhuvudet men det vore skönt att bygga hela ramen inkl över och understycke och sedan bygga låder som passar till denna..
 
phl skrev:
Ah, där ser man. Är inte så förtjust i Bauhaus så jag har inte botaniserat mig i utbudet. Vilka distanser är det du syftar på?
Läser man BLUMS monterinsanvisningar på deras webbsida är de väldigt bra. Bland annat anger de hur långt från dörrens kant hålet skall göras för att gångjärnet skall fungera bra, baserat på måtten på materialet man använt.

Om man har en sida i skåpet där måttet är annorlunda än vad BLUM tänkt sig som standard, så kan man sätta en annan distans än standarddistansen under gångjärnsfästet i skåpets sida, så att man får tillbaka hålet till ett fungerande avstånd från dörrens kant.

Dessa finns löst på Theofils, men inte på Bauhaus.

--- Mats ---
 
Ah, tack för att du redde ut det!
 
Ingen som enkelt kan svara på om det går att anpassa beslagen till lådorna efter måtten på lådorna eller behöver man innan man bygger bänken vara noga med att måtten på lådorna stämmer mot skenor och liknande från Blum?
 
Tokv41 skrev:
Ingen som enkelt kan svara på om det går att anpassa beslagen till lådorna efter måtten på lådorna eller behöver man innan man bygger bänken vara noga med att måtten på lådorna stämmer mot skenor och liknande från Blum?
Blums lådor har ett bakstycke i plåt. som fästs i sidostyckena. Bakstyckena finns i ett antal fasta bredder, och är inte gjorda för att måttanpassas. Du gör alltså klokt i att anpassa skåpet efter bredden på lådorna. Samma sak med djupet - expansionsbeslagen är inte gjorda för att kortas ner.
 
bygga_bo skrev:
Blums lådor har ett bakstycke i plåt. som fästs i sidostyckena. Bakstyckena finns i ett antal fasta bredder, och är inte gjorda för att måttanpassas. Du gör alltså klokt i att anpassa skåpet efter bredden på lådorna. Samma sak med djupet - expansionsbeslagen är inte gjorda för att kortas ner.


Okej. Trodde man kunde köpa skenor som man sedan fäste på lådorna och väggarna helt enkelt med stötdämpning. Någon som kan se vad priserna ligger på för en sats till en låda med dämpning? Måtten bör vara så stort som möjligt i bredd och runt 40-50 cm djupt.
 
bygga_bo skrev:
Blums lådor har ett bakstycke i plåt. som fästs i sidostyckena. Bakstyckena finns i ett antal fasta bredder, och är inte gjorda för att måttanpassas. Du gör alltså klokt i att anpassa skåpet efter bredden på lådorna. Samma sak med djupet - expansionsbeslagen är inte gjorda för att kortas ner.
Hmmm, detta gnagde lite i skallen på mig och verkade inte helt logiskt. Håller precis på att montera kök och skrev ovanstående utifrån de tillhörande Blum-lådorna. Efter en koll får jag nog korrigera mitt påstående... man behöver inte förlita sig på färdiga bakstycken, utan man kan montera dit ett bakstycke i valfri bredd på andra varianter (se tex denna modell).
 
Har nu pratat med Blum och deras Tandem finns som enbart skenor vilket gör att man kan bygga precis som man vill förutom att djupet måste vara mellan 270 till 750 mm.. Eller rättare sagt så finns skenorna i dessa längder...

Inga bakstycken eller liknande behövs utan skenorna fäster man på lådornas sidor.. Priset låg runt 400 kronor ungefär..

En annan fundering är hur stora lådor man kan bygga utan att de blir skeva. Jag hade tänkt bygga lådorna i mdf i någon tjocklek mellan 16-22 mm men frågan är hur stora man kan göra lådorna utan att de blir böjda i botten? I lådorna komemr det finnas dvd-skivor mest så inga tyngre saker.. Kan en låda vara en meter bred tex om djupet ligger runt 40 cm? Eller är en halvmeter mer lämpligt? Vore bra med så få lådor som möjligt..

Blums skenor pallade för mellan 30-50 kg beroende på längd..
 
Jag använder mig av festools egna gångjärnsfräsar 35mm till min handöverfräs.
Tänk bara på att sänka varvtalet när du kör med dessa annars bränner du dem snabbt.
 
Varför inte bara köpa ett par vanliga expansionbeslag med dämpare till?

en uppsättning såna som klarar 100 kg går på mindre stålar, och är gjoda för det du skall ha dem till.

Bredden avgörs ju av hur tungt lasten blir i förhållande till vad beslagen orkar.
 
robsarve skrev:
Varför inte bara köpa ett par vanliga expansionbeslag med dämpare till?

en uppsättning såna som klarar 100 kg går på mindre stålar, och är gjoda för det du skall ha dem till.

Bredden avgörs ju av hur tungt lasten blir i förhållande till vad beslagen orkar.
Jag tänkte mer på begränsningen vad det gäller mdf och bredden. Vill inte att lådorna efter ett tag bågnar..

Vart hittar man de beslag du pratar om med dämpare?
 
Vanliga expansionsbeslag finns t.om på Clas. Dämpare finns ju lösa, t.ex på IKEA.

Även när det gäller materialet du bygger med så är det ju avhängigt av hur mycket det skall belastas. Gör du en traditionell låda med höga gavlar skall det dock rätt mycket till innan de böjs ned nämnvärt (allt böjer sig, bara en fråga om hur mycket).

Pratar vi 140 mm höga gavlar runt om och en materialtjocklek på 12 mm MDF så kan du lasta måååånga DVDer utan problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.