7 489 läst · 40 svar
7k läst
40 svar
Försäkringsbolag godkänner inte skyddsburk i plåt
Sida 1 av 3
Hej jag har försökt söka mig fram till information i forumet utan resultat.
Jag har fått berättat för mig att flera försäkringsbolag inte godkänner att man monterar upp skyddsburk (hink) av plåt för att skydda innertaket vid montering av spotlights. Det skall vara av plast.
Är det någon som har kunskap av detta. Vi har nämligen köp plåtburkar tillverkade av Markslöjd och har en diameter på 19 cm och är ungefär lika djupa. Kan det verkligen vara så att dessa inte är godkända ?
Jag har fått berättat för mig att flera försäkringsbolag inte godkänner att man monterar upp skyddsburk (hink) av plåt för att skydda innertaket vid montering av spotlights. Det skall vara av plast.
Är det någon som har kunskap av detta. Vi har nämligen köp plåtburkar tillverkade av Markslöjd och har en diameter på 19 cm och är ungefär lika djupa. Kan det verkligen vara så att dessa inte är godkända ?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är nog bättre att du frågar ditt försäkringsbolag.
Jag försökte, men de hade inga där som kunde svara på detta just nu.Rikard Ågren skrev:
Och min fråga är säkert lite korkad ställd. Jag var mer ute efter en generell hållning i frågan om det är så att man skall undvika just skyddsburkar av plåt, och stället använda något annat material som plast eller annat. Så även om just mitt försäkringsbolag anser att det är ok, vill jag använda det som är bäst. Huset är ju en rätt bra sak att ha kvar om några år.
Tack i alla fall.
Kjell
Moderator
· Stockholm
· 52 265 inlägg
Du skriver att den har en diameter på 19cm. Det skulle jag vara orolig över.
Det finns redovisade mätresultat från flera tillverkare för olika kombinationer av burkar och armaturer.
De jag själv har hittat och läst är från maxel och lumiance. I båda undersökningarna har man använt sig av betydligt större burkar och ändå nätt och jämt klarat att hålla temperaturen under 90 grader som tydl. är gränsvärdet.
Lumiance kör med plastburkar, minsta har jag för mig är 30x30 cm. Maxel har plåtburkar i olika storlekar.
Problemet är att om man skjuter upp burken i isolering, så finns det bara en yta kvar som kan kyla och det är nedåt genom gipsskivan.
Dvs. det blir oerhört viktigt att ha en stor yta på burken nedåt.
jag hittade för något år sedan burkar som var löjligt små på Bauhaus, de var märkta att de skulle vara OK för 50W lampor. Jag blev lite upprörd, tyckte att de verkade livsfarliga och skickade mail till Bauhaus.
Det visade sig att burkarna kom från elektro Elco (de som gör hidealight) dvs. inte något rent skuttföretag. Går man då in på deras hemsida så finns det faktiskt angivet att burkaran är provade av SP (Statens provningsinstitut) om jag minns rätt.
Om jag minns rätt så finns även deras testutlåtande på sidan, där det bara kort framgår att de klarat testen, men inget om hur testen utförts (ex. med eller utan isolering, eller om det var med alu lampor osv).
Testerna från Maxel och Luminace var lite mer grundligt redovisade (Luminace testen var gjord av svenska Semko trots att det är ett globalt företag).
Så jag tycker att det blir svårt att veta vad som är rätt, när två tester kan ge så totalt motstridiga resultat. Jag har hemma tagit det säkra före det osäkra och satt in stora burkar (dessutom i ett mellanbjälklag, så de är inte helt inbäddade i isolering. Om man dessutom sedan sätter i alu lampor som ger betydligt mindre värme uppåt så borde man ha marginalerna på sin sida.
Det finns redovisade mätresultat från flera tillverkare för olika kombinationer av burkar och armaturer.
De jag själv har hittat och läst är från maxel och lumiance. I båda undersökningarna har man använt sig av betydligt större burkar och ändå nätt och jämt klarat att hålla temperaturen under 90 grader som tydl. är gränsvärdet.
Lumiance kör med plastburkar, minsta har jag för mig är 30x30 cm. Maxel har plåtburkar i olika storlekar.
Problemet är att om man skjuter upp burken i isolering, så finns det bara en yta kvar som kan kyla och det är nedåt genom gipsskivan.
Dvs. det blir oerhört viktigt att ha en stor yta på burken nedåt.
jag hittade för något år sedan burkar som var löjligt små på Bauhaus, de var märkta att de skulle vara OK för 50W lampor. Jag blev lite upprörd, tyckte att de verkade livsfarliga och skickade mail till Bauhaus.
Det visade sig att burkarna kom från elektro Elco (de som gör hidealight) dvs. inte något rent skuttföretag. Går man då in på deras hemsida så finns det faktiskt angivet att burkaran är provade av SP (Statens provningsinstitut) om jag minns rätt.
Om jag minns rätt så finns även deras testutlåtande på sidan, där det bara kort framgår att de klarat testen, men inget om hur testen utförts (ex. med eller utan isolering, eller om det var med alu lampor osv).
Testerna från Maxel och Luminace var lite mer grundligt redovisade (Luminace testen var gjord av svenska Semko trots att det är ett globalt företag).
Så jag tycker att det blir svårt att veta vad som är rätt, när två tester kan ge så totalt motstridiga resultat. Jag har hemma tagit det säkra före det osäkra och satt in stora burkar (dessutom i ett mellanbjälklag, så de är inte helt inbäddade i isolering. Om man dessutom sedan sätter i alu lampor som ger betydligt mindre värme uppåt så borde man ha marginalerna på sin sida.
På spotsen brukar finnas en instruktion om höjd, djup och bredd på lådan (inbyggnadsmått)
Är inte det viktigare än materialet på pottan?
Har själv köpt 220V med max 35W och lådan skall då minst vara 17*17*11cm.
Köpte en låda som är 20*20*12-15cm i plast. I framtiden ska det bli LED med GU10.
Är inte det viktigare än materialet på pottan?
Har själv köpt 220V med max 35W och lådan skall då minst vara 17*17*11cm.
Köpte en låda som är 20*20*12-15cm i plast. I framtiden ska det bli LED med GU10.
Diameter på 19cm är alldeles för lite. Spot-armen lär knappast rymmas. De minsta burkarna brukar vara 30cm tror jag.
Vi brukar köra med aluminiumpottor, känns seriösare än de i plast. Fast man ska ju följa instruktionerna som följer med spotten.. står de nåt annat där så följ den instruktionen!
edit: Fast försäkringen gäller väl aldrig om det är en icke behörig som installerat spottarna? Även om du har dubbla pottor.
Vi brukar köra med aluminiumpottor, känns seriösare än de i plast. Fast man ska ju följa instruktionerna som följer med spotten.. står de nåt annat där så följ den instruktionen!
edit: Fast försäkringen gäller väl aldrig om det är en icke behörig som installerat spottarna? Även om du har dubbla pottor.
ALU-lampor är lampor med en reflektor i lampan av aluminium (vilket dom flesta har) som reflekterar det mesta av värmen som bildas i lampan och skickar den framåt. Den andra typen av lampor, kalljuslampa, har en reflektor som INTE reflekterar värmen och skickar den bakåt vilket gör att det blir mycket varmt i "burken".
försäkringsbolagen ( i alla fall de flesta ) har ingen synpunkt på matrialet i boxen, det som är avgörande är om armaturen är godkänd att monteras i ett isolerat undertak i kombination med en box. - det krävs att kombinationen uppfyller kravet för "f-märke med tak". Uppfyller inte armaturen det kravet så blir det för varmt.
läs mer om kraven här
läs mer om kraven här
F-märke = får sitta i brännbart material (sidorna), inget ovanför
F-märke med tak = får sitta i brännbart material + isolering
F-märke med tak = får sitta i brännbart material + isolering
F i triangel utan tak ska inte sitta i en burk. Har du ett tak med öppet ovanför.. ingen isolering så behöver du ingen burk. (tex om du har betongtak, sedan reglar ner taket och sätter undertak i gips. Då behöver du ingen burk)Tiger79 skrev: