18 558 läst · 102 svar
19k läst
102 svar
stämmer det verkligen...
Jag kollade bilden från Clas O. Det verkar som mulpac säger, att den mäter strömmen och antar att spänningen är konstant, den mäts inte. Därmed kan den inte mäta korrekt. Det är INTE ström man betalar för, utan energi, (Ws). Wattsekunder är grundenheten, men de är så små, så det blir kiloWattimmar vi betalar för. En vanlig glödlampa (frid över dess minne) drar enbart aktiv effekt, "Watt", men en fas-okompenserad lysrörsarmatur drar upp till tre gånger så mycket ström som den behöver för själva "ljuset". Obs, det är bara "ljuset" (plus värme) vi betalar för. Vi betalar för "watt" enbart. INTE den så kallade "reaktiva effekten" (Var) som armaturen drar med sin induktiva strömbegränsare, reaktorn". En elmotor drar mycket reaktiv effekt vi inte betalar för. Så grejen kanske visar så kallad "Skenbar Effekt", som bara är ström*spänning, VA, ingen fasvinkel inräknad. Det enda som är korrekt är en mätare som tar hänsyn till Cos(Fi), dvs. fasen mellan ström och spänning. Om mätaren kan göra detta: P = U * I *Cos(Fi) så visar den vad vi pröjsar för! Dvs. mätaren måste nosa på spänningen i systemet också! Jag tror de där insticksmätarna med vägguttag Clas O säljer visar korrekt.mulpac skrev:
För trefas gäller: P = U(huvud) * I(linje) * Cos(Fi) * rotenur(3)
Lite allmänna fotnoter: Man säger att en grej "drar" watt eller kilowatt, inte kilowattimmar (kWh)
Man får energin, det vi betalar för, genom att gångra med drifttiden t.
Då får vi kW * t = kWh.
Alla grunkor är märkat med effekten i Watt (W) eller kilowatt (kW).
Mät väl, lura elbolagen på lite kilowattar lagligt, elda i spisen när det är kallt!
Redigerat:
Jag bor i ett hus från 1976 sedan drygt ett år som har värmeslinga i husgrunden, sitter med en 6A säkring, i våras stängde jag av slingan för att det kändes onödigt att ha den igång, men nu när det har blivit kallare så har jag satt igång slingan igen, jag skulle vilja ha slingan avstängd för det känns som att jag bara värmer upp rabatten runt huset. Kan grunden på något sätt ta skada av att inte ha vämen igång?Lucky skrev:
Det låter som att din pump är dålig på att få upp trycket och då går den ju hela tiden då pressostaten aldrig slår ifrån.
Jag har själv en sån på landet och då hör man hur den pumpar hela tiden om pressostaten (tryckswitchen) är för högt ställd.
Du har förstås en dränkbar pump som du inte kan höra när den går. Eller en väldigt tyst vanlig pump.
Du har alldeles för stor förbrukning så du får ner förbrukningen med 4000-5000 kWh när du byter pumpen.
Jag har själv en sån på landet och då hör man hur den pumpar hela tiden om pressostaten (tryckswitchen) är för högt ställd.
Du har förstås en dränkbar pump som du inte kan höra när den går. Eller en väldigt tyst vanlig pump.
Du har alldeles för stor förbrukning så du får ner förbrukningen med 4000-5000 kWh när du byter pumpen.
Värmeslinga i husgrunden känns som en dyr lösning.dufro skrev:Jag bor i ett hus från 1976 sedan drygt ett år som har värmeslinga i husgrunden, sitter med en 6A säkring, i våras stängde jag av slingan för att det kändes onödigt att ha den igång, men nu när det har blivit kallare så har jag satt igång slingan igen, jag skulle vilja ha slingan avstängd för det känns som att jag bara värmer upp rabatten runt huset. Kan grunden på något sätt ta skada av att inte ha vämen igång?
Varför har du värmeslingan?
Vilket problem har någon försökt lösa ?
Detta problem kan kanske lösas på andra sätt.
Jämför alternativen du finner.
Moderator
· Stockholm
· 52 362 inlägg
Det är en mycket vanlig lösning i hus byggda med platta på mark. Framförallt från 70 talet.
Det man ville lösa var att värme går ut genom plattans kanter, vilket gör att golven kyls av kraftigt utefter husets kanter.
I moderna hus med platta på mark så löser man detta med kantellementen vid gjutningen. Dvs isolerande frigolitblock som går runt hela kanten.
jag vet inte om det går att isolera kanten i efterrhand, utan att få en konstig utskjutande låda runt hela huset.
Jag tror att man skall vara försiktig med att stänga av slingan, kalla golv kan öka risken för fukt och mögel. Denna typ av grund så som den byggdes på 70 talet är en väldigt riskabel kosntruktion med stora risker för mögel. Man bör vara försiktig med att ändra förutsättningarna. Dvs konsultera en byggnadsingenjör innan du ändrar grundens förutsättningar. Det gäller både om du bara stänger av slingan och om du tillägsissolerar kanten i efterhand.
Det man ville lösa var att värme går ut genom plattans kanter, vilket gör att golven kyls av kraftigt utefter husets kanter.
I moderna hus med platta på mark så löser man detta med kantellementen vid gjutningen. Dvs isolerande frigolitblock som går runt hela kanten.
jag vet inte om det går att isolera kanten i efterrhand, utan att få en konstig utskjutande låda runt hela huset.
Jag tror att man skall vara försiktig med att stänga av slingan, kalla golv kan öka risken för fukt och mögel. Denna typ av grund så som den byggdes på 70 talet är en väldigt riskabel kosntruktion med stora risker för mögel. Man bör vara försiktig med att ändra förutsättningarna. Dvs konsultera en byggnadsingenjör innan du ändrar grundens förutsättningar. Det gäller både om du bara stänger av slingan och om du tillägsissolerar kanten i efterhand.
Det där med värmeslinga kan jag också vidimera.
Kloka installatörer lade rören fram till elementen i betongplattan. Det är ju så lätt att gömma dem där när cementen hälls över alltihopa.
Plattan blir också varm och go att gå på.
Varför man satte upp elementen har jag svårare att förstå men det var väl för att det fanns på ritningen.
Åtminstone med facit i hand. Vi hade elementen på bara första månaden tills vi märkte att det var på tok för varmt i källaren och stängde av elementen och så har de stått nu i trettio år.
Jag mätte faktiskt på golvet och där gick en c:a 30 cm bred gång med 28 grader på golvet. Mellan de olika elementen som är väl 5-6 st på 100 kvm.
Det blir rätt stor yta och källaren är varmaste rummen i huset trots avstängda element.
Vi har haft golvvärme innan det blev på modet.
Kloka installatörer lade rören fram till elementen i betongplattan. Det är ju så lätt att gömma dem där när cementen hälls över alltihopa.
Plattan blir också varm och go att gå på.
Varför man satte upp elementen har jag svårare att förstå men det var väl för att det fanns på ritningen.
Åtminstone med facit i hand. Vi hade elementen på bara första månaden tills vi märkte att det var på tok för varmt i källaren och stängde av elementen och så har de stått nu i trettio år.
Jag mätte faktiskt på golvet och där gick en c:a 30 cm bred gång med 28 grader på golvet. Mellan de olika elementen som är väl 5-6 st på 100 kvm.
Det blir rätt stor yta och källaren är varmaste rummen i huset trots avstängda element.
Vi har haft golvvärme innan det blev på modet.
Jag måste bara fråga. Om pumpen gick hela tiden borde det ju blivit ett jäkla tryck i hydroforen om du inte öppnade någon kran med jämna intervall. Och då borde väl övertrycksventilen i hydroforen ha släppt ut vatten lite då och då? Eller vart tog allt vatten vägen som pumpen lyckades pumpa upp?swecul skrev:
Måste bara veta då jag precis har borrat brunn och installerat pump i stugan.
Du undrade ju lite över pris på ny pump vilket du ju slipper nu. Jag betalade nyligen ca 20.000 för pump på 60 m djup och hydrofor, samt arbete med installation. Då hade jag lagt och bekostat kabel och slang mellan brunnen och hydroforen inne i huset själv. Allt annat ingick. Sedan kommer ju ROT-avdrag men på min faktura är allt arbete, även själva borrandet, ihopräknat så jag kan tyvärr inte tala om hur mycket avdrag installationen gav.
Kul tråd, tack alla!
Hej intresant jag gjorde likadant, men slog av alla huvudbrytare och det visade sig att elmätaren drar 70-80 watt (0,075w som är fjärravläsningen m.m. troligen) har då 0,22 kwh när allt är av utom ventilationen som drar 0,04 kwh på lägsta.
Så 700 vatt ädå är det ju något som går, min luft värme pump drar 0,4-0,6 kwh ruggiga sommardagar som en jämndörelse.
Tänk efter vad mer kan dra jag hade trodde jag 200 watt i standby men minus de 70-80 watt som elmätaren drar så 120w .
Många bäckar små eller så drar en sak det mesta av det hela tiden och då lättare att fixa.
vattenpump men den borde väl dra mera?
Annars kan man undra varför man skall betala flera hndra kronor per år för att de skall kunna fjärravläsa mätaren, är ju bra men drabbar alltid kunden, och först nu har det läst av den månad. //Dalaromeo
Så 700 vatt ädå är det ju något som går, min luft värme pump drar 0,4-0,6 kwh ruggiga sommardagar som en jämndörelse.
Tänk efter vad mer kan dra jag hade trodde jag 200 watt i standby men minus de 70-80 watt som elmätaren drar så 120w .
Många bäckar små eller så drar en sak det mesta av det hela tiden och då lättare att fixa.
vattenpump men den borde väl dra mera?
Annars kan man undra varför man skall betala flera hndra kronor per år för att de skall kunna fjärravläsa mätaren, är ju bra men drabbar alltid kunden, och först nu har det läst av den månad. //Dalaromeo
Som det sagts innan så ger pumpen lägre flöde och tryck när den går baklänges. Efter att hydroforen uppnåt det tryck som var det mesta pumpen klarade så snurrade bara vattnet runt inne i pumpen tills någon öppnade en kran och lite släpptes fram. Hade det inte varit en dränkpump hade den säkert blivit överhettad så småningom men nu kyls den ju av vattnet.
1200:- Var inte så farligt. Såg även att de hade en "EKO" serie som jag antar är billigare.Elinfo skrev:
Jag är lite sugen på att sätta upp ett antal energimätare i centralen för att ha koll på vad olika saker drar.
Jag skulle tex kunna dela upp det på:
Elradiatorer (3 faser)
Luftvärmepump (1 fas) Efterssom jag kyler med den på sommaren vill jag se den separat.
Belysning (Ligger idag på flera faser, vet inte om det skulle gå att koppla om till en fas)
Kök (spis 3 fas, kyl, frys, diskmaskin 1-fas)
Vardagsrum (1-fas)
Övrigt
Hmmm, blir nog dyrt och väldigt fullt i centralen.
Liknande trådar
-
Är detta verkligen en korrekt installerad blandare?
Kök -
Finns det verkligen inga utdragbara köksfläktar på 70 cm..?
Kök -
Funkar det här verkligen? (dräneringsfråga)
Trädgård allmänt -
Är det verkligen en spricka eller skarv?
Hustillverkare -
IP-telefon via ADSL, stämmer verkligen det leverantören säger?
Teknik